Søg Garagen Hej Gæst! Register

Zip "drukner" når den får gas
#1
Hej

Jeg har købt en brugt zip 2t gl model, og over weekenden har jeg forsøgt at få den til at fungere.
Lige nu er opsætningen, std cylinder, std udstødning og std karburator med powerfilter (der fulgte ikke et original luftfilter med).
Jeg har forsøgt med forskellige dyser, men jo højere op jeg går jo sværere har den ved at tage gas. Lige nu er der sat en str. 64 i den, først sad der størrelse 52 i, men der var det endnu værre, så lidt hjalp det at skifte til 64. Jeg forsøgte også med størrelse 70, 76, 80 og 86 men der virkede det som om den fik for meget.

Når scooteren får over halv gas lyder det som om den drukner, og derefter går den ud - med mindre man slipper gassen igen i tide så når motoren at holde sig i live.

Jeg prøvede en kort tur på vejen, der kan den komme op på 20-30km/t - hvis man giver den mere gas efter det "drukner" den.

Jeg mangler lidt en idë om hvor jeg skal fejlsøge, da jeg ikke synes det ændrede meget ved at skifte dyser - jeg håber i kan komme med noget input, jeg kan eventuelt optage en video af det i weekenden så i kan høre det hvis det kan hjælpe.

Udover det vil jeg gerne høre om nogle ved hvor man kan finde et diagram over ledningsnettet på sådan en maskine. Lige nu er der intet der virker. Jeg skiftede sikringen ved batteriet da jeg mistænkte den nu hvor intet virkede, men det hjalp ikke, hvilke andre ting kan man fejlsøge på?

På forhånd tak
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Hmm tror at du også tager fejl af lyden, mellem om den drukner eller få for lidt Neutral . Jeg har selv taget fejl af den, men det jo nemt at få svaret på.
Når du vrider øret på den og den dør, så prøv og et par finger for karburatoren. Hvis den så kommer, så er din hoveddyse for lille og den kan ik magte den mængde mere luft.

Som jeg ser det ud fra din beskrivelse, så har du hverken nålen eller luftskruen med i dit forsøg på justeringen og det skal også følge med . Du skriver heller ik noget om at du har tjekket, hvad farve din forbrænding har og det ville jo også kunne give dig et svar??...

Lyder til det er en maskine, der skal lægges en del arbejdstimer i eller er det et hygge projekt?.

Mvh.
Tempo
Tempo.... frihed på 2 hjul.
Svar
#3
Hej Tempo

Tak for dit svar Grin

Jeg vil forsøge med at sætte et par fingre for karburatoren næste gang som du beskrev for at se om det ændrer noget, det virkede dog som om at den havde endnu sværere ved at tage gas når jeg havde den største dyse i.
Jeg forsøgte at justrere på luftskruen, dog synes jeg ikke det ændrede noget nævneværdigt.
Tak for tippet med nålen - den har jeg ikke forsøgt at justere.
Jeg vil forsøge i weekenden med at justere på nålen og se farven på tændrøret også vende tilbage hvis det stadigt volder problemer.

Jeg var lidt i vildrede og undrede mig over om det overhovedet var et indstillingsproblem med karburatoren eller om problemet kunne skyldes cylinderen/tændingen eller noget helt andet

Ja jeg forventer der skal ligges en del arbejdstimer i projektet, så i kommer nok til at høre mere til mig herinde, jeg håber at kunne have den kørende efter vinterferien hvis alt går vel Smil
Svar
#4
Få fat i en "rigtig" Dellorto 17,5'er, den orig (droslede) duer simpelthen bare ikke - der er andet gasspjæld, nål og dyserør, og det hjælper nada at skifte det - been there done that.
En #70 hoveddyse og nålen i næstnederste position vil passe godt sammen med en tunpotte af den milde slags (Gianelli Go el. TP Powered fx. ) og orig luftfilterkasse med et Malossi Red Spounge filter i.
Svar
#5
De gamle Zip var da ikke med 17.5 standard er de ?
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(07-02-2011, 22:46)DarkSide Skrev: De gamle Zip var da ikke med 17.5 standard er de ?

Hov..nej sgu, det var en smutter. Men den kan sagtens køre med en 17,5'er, selvom nævnte opsætning så ikke lige passer.
Svar
#7
(08-02-2011, 16:43)Energy Skrev: Hov..nej sgu, det var en smutter. Men den kan sagtens køre med en 17,5'er, selvom nævnte opsætning så ikke lige passer.

Hehe, jeg mente nok Smil

Men siger man ikke dyse 72 til en standard afdroslet Hiper2 maskine, og så hvis der er powerfilter på så skal de nok lige en anelse op.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#8
(09-02-2011, 02:18)DarkSide Skrev: Hehe, jeg mente nok Smil

Men siger man ikke dyse 72 til en standard afdroslet Hiper2 maskine, og så hvis der er powerfilter på så skal de nok lige en anelse op.

Jow, det er deromkring, og 5-8 op hvis der er powerfilter på.

Svar
#9
Hej

Tak for jeres gode råd.
Jeg fik kigget på maskinen i weekenden og nu kører den derud af, i havde ret - nålen skulle indstilles og der skulle en større dyse i, så det var ikke fordi den druknede Smil

Lyset virker også nogenlunde nu, der mangler lige et nyt blinklysrelæ som gerne skulle blive monteret i den kommende weekend.

Scooteren var tunet da jeg købte den, og nu er der kommet lovlige dele på, rullerne er dog ikke blevet skiftet og det synes jeg godt man kan mærke da den har lidt et dødt punkt omkring 30km/t.
Er der nogle der ved hvad gram ruller man skal bruge som standard?

Jeg har dog en anelse om at det ikke er en standard variator og kobling der sidder på. Koblingsfjederen føles noget stram, og der fulgte en kobling med ved siden af hvor fjederen er meget lettere, så det er nok den originale. Der var også en variator med ved siden af som jeg forventer er den originale.
Bør jeg skifte nogle af de dele til de originale eller er det nok at forsøge sig frem med andre ruller?
Det er ikke meningen den skal være helt lovlig, den skal bare være pålidelig til hverdagsbrug samt ikke vække opsigt/larme, så jeg har ikke tænkt mig at sætte begrænsningerne i igen.

Lige et bonus spørgsmål, elstarteren virker pt. ikke, men jeg synes ikke jeg kan få øje på den når jeg kigger, så det kan være den slet ikke er monteret. Skal den sidde på udstødningssiden eller på siden ved variatoren?

Tusind tak for jeres hjælp indtil videre, jeg håber i kan komme med nogle gode råd her også Smil

Mvh,
Strata
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Starteren sidder under motoren, bagved cyl. og topstykke. Hvis du sætter direkte 12volt til den kan du teste om det er den, el. relæ, startknap el ledningsbud det er galt med.
Svar


Forum spring: