Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ny Vivacity vil ikke starte
#1
Min mor har købt en sprit ny Peugeot vivacity og har siden dag 1 haft store problemer med at få den startet.
I sommers da hun købte tændte den som regel med det samme, enten på kick'en eller el starteren. dog skulle den stå 5-10 minutter og blive varm inden man kunne køre på den da den ellers bare "dør" når man giver den lidt gas.
Imens den står og varmer skulle den nogen gange startes igen fordi den gik ud. Med andre ord stod den og hakkede sig igang. Jeg forestillede mig at det var noget choker problematik da den som sagt virkede fint efter 5-10 minutter. Og når først den var igang var der ingen problemer.

Her ½ år senere er den så helt gal. Der kan den hverken starte på kick starteren eller på el startere. Med det mener jeg at den ikke kan starte før hun har stået og bakset med kick starteren i 15-20 minutter. Så pludselig kan hun være heldig at den starter. Hvis den så starter så skal den igen stå et godt stykke tid og varme og med et par yderligere starter til følge.

Hun har så lige haft den til 500km tjek (Det vil sige hun har kørt på den i ny og næ når den har været villig til at starte). der påtalte hun problemerne men fik den bare igen med besked om at der ikke var noget galt.
HUn har 2 gange tidligere påtalt det og indleveret den og fået besked om at de ikke kunne finde fejl og at de godt kunne starte den.

Jeg har selv været med til at prøve at starte den og kan 100% bekræfte at det er bestemt ikke nemt at få den igang.

Så nu skal jeg lige høre. Kan det kan sin rigtighed at det er helt normalt at det er sådan? Og hvis ikke hvad kan så være problemet? I butikken har de spist min mor af med at det er "fugt og kulde".
Min egen Runner har dog ingen problemer til trods for samme "fugt og kulde", og jeg har heller ikke haft knallert der var så mange problemer med som med hendes.

Imorgen vil jeg ringe til butikken på min mors vejne da hun selv ikke kan lide at sige NU ER DET NOK. Så derfor vil jeg gerne have lidt viden/referencer i baghånden såfremt de også prøver at spise mig af med at det er helt normalt.
--------------------------------------------------------
1 ryk i dolken er bedre end 10 dolke i ryggen!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Fugt og kulde, efter danske forhold, skal en maskine i det prisleje kunne holde til.

Mine 2 vivacity'er har kørt gennem sne, is, varme og kulde, uden problemer.
At den ikke kan holde sig gående uden at få lidt gas, kan løses ved at justere lidt på tomgangs skruen.

Der kan muligvis være kondensvand i systemet, det kan de tømme ud i butikken, og så bør den være kørende igen. Hvis hun kun kører meget korte ture, bliver batteriet hurtigt kørt tør, hvis el-start bruges hver gang. Starten trækker en del strøm, så der skal køres nogle km før batteriet er tilbage på samme niveau. Jeg har dog ikke, 7-9-13, haft problemer med de ca. 6km jeg har til og fra arbejde.
Svar
#3
(06-02-2011, 21:29)Teddy Skrev: Fugt og kulde, efter danske forhold, skal en maskine i det prisleje kunne holde til.

Mine 2 vivacity'er har kørt gennem sne, is, varme og kulde, uden problemer.
At den ikke kan holde sig gående uden at få lidt gas, kan løses ved at justere lidt på tomgangs skruen.

Der kan muligvis være kondensvand i systemet, det kan de tømme ud i butikken, og så bør den være kørende igen. Hvis hun kun kører meget korte ture, bliver batteriet hurtigt kørt tør, hvis el-start bruges hver gang. Starten trækker en del strøm, så der skal køres nogle km før batteriet er tilbage på samme niveau. Jeg har dog ikke, 7-9-13, haft problemer med de ca. 6km jeg har til og fra arbejde.

OK, det lyder ikke som samme slags knallert som min mor har Grin

Men jeg er enig i at den skal kunne kalre det, ville bare lige høre det fra nogen "kyndige".

Min mor fik den igang igår efter 15 minutter og tog så ud og kørte en tur på 50km for at være sikker på at batteriet var ladet op. Her til morgen igen var den død og kunne ikke starte. Ikke desto mindre virker horn, blinklys og overhalingslyset. Så om det er batteriet tvivler jeg lidt på. Måske mere noget med tomgangsskruen eller hvis der er noget choker agtigt på sådan en. Som sagt er den fin når først den er startet og har hakket sig varm. den kører uden problemer. Problemet er som sagt bare at få den igang så man kan køre.

Er der choker på sådan en?
--------------------------------------------------------
1 ryk i dolken er bedre end 10 dolke i ryggen!
Svar
#4
En ting som kan give de nævnte symptomer er en dårligt fungerende choker. Det burde ikke være et problem på en så ny maskine, men det lyder altså lidt i den retning. Da jeg ikke kender Vivacity ved jeg ikke lige hvad man kunne gøre ved det eller hvordan man checker det.

En anden nem ting du kunne checke er tændrørets elektrodeafstand. Den skal nok være en 0.7 - 0.8 mm - er den væsentlig større kan det give startbesvær hvis der er svagheder i tændingssystemet. Hvilket der naturligvis heller ikke burde være på en så ny maskine...

Svar
#5
(06-02-2011, 21:19)davgaard Skrev: {...}

Her ½ år senere er den så helt gal. Der kan den hverken starte på kick starteren eller på el startere. {...}

Skal det forståes, at den har stået opstaldet i 1/2 år ?.

For så kan den med garanti have svært ved at starte igen, hvis man ikke har taget sine forholdsregler. Blink med øjet

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(06-02-2011, 21:19)davgaard Skrev: {...}..dog skulle den stå 5-10 minutter og blive varm inden man kunne køre på den da den ellers bare "dør" når man giver den lidt gas. {...}

Det samme gjorde min Buxy, og Vivacity.

Bare man lige rørte gassen, gik den ud med et båårb. Smil

Skiftede chokeren og de har startet perfekt siden.


Svar
#7
(06-02-2011, 21:50)barden Skrev: Skal det forståes, at den har stået opstaldet i 1/2 år ?.

For så kan den med garanti have svært ved at starte igen, hvis man ikke har taget sine forholdsregler. Blink med øjet

Nej det skal bare forstås sådan, at situationen for ½ år siden var at den startede stort set 1 gang hver gang, for derefter at hakke sig igang...og druknede ved hvert lille ryk på gassen indtil den var ordenlig varm. Nu her ½ år efter er det en god dag hvis man "kun" skal bruge 10 minutter og helt gennemsyrede lægmuskler på at få den igang. Når man så får den igang skal den stadig stå og hakke sig igang, og vover man at røre gassen inden den er varm så går den ud med det samme
--------------------------------------------------------
1 ryk i dolken er bedre end 10 dolke i ryggen!
Svar
#8
(06-02-2011, 21:44)Runnerdude Skrev: En ting som kan give de nævnte symptomer er en dårligt fungerende choker. Det burde ikke være et problem på en så ny maskine, men det lyder altså lidt i den retning. Da jeg ikke kender Vivacity ved jeg ikke lige hvad man kunne gøre ved det eller hvordan man checker det.

En anden nem ting du kunne checke er tændrørets elektrodeafstand. Den skal nok være en 0.7 - 0.8 mm - er den væsentlig større kan det give startbesvær hvis der er svagheder i tændingssystemet. Hvilket der naturligvis heller ikke burde være på en så ny maskine...

Tak for input.

Jeg har ikke tjekket elektrodeafstanden. Men jeg vil have det i baghovedet. Når den kun har kørt 500km, er ½ år gammel og der er garanti på vil jeg mene det er omfattet af denne og derfor er forretningen der skal gøre det.

--------------------------------------------------------
1 ryk i dolken er bedre end 10 dolke i ryggen!
Svar
#9
(06-02-2011, 22:22)davgaard Skrev: Nej det skal bare forstås sådan, at situationen for ½ år siden var at den startede stort set 1 gang hver gang, for derefter at hakke sig igang...og druknede ved hvert lille ryk på gassen indtil den var ordenlig varm. Nu her ½ år efter er det en god dag hvis man "kun" skal bruge 10 minutter og helt gennemsyrede lægmuskler på at få den igang. Når man så får den igang skal den stadig stå og hakke sig igang, og vover man at røre gassen inden den er varm så går den ud med det samme

Ok. Jeg tror bestemt det er et chokerproblem, og sikkert fed røg bagud også ikke? Smil

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(06-02-2011, 22:25)barden Skrev: Ok. Jeg tror bestemt det er et chokerproblem, og sikkert fed røg bagud også ikke? Smil

Det har jeg aldrig lagt mærke til. Som regel når jeg har hjulpet har jeg mere været fokuseret på at slappe af i benene fordi man er helt kvæstet
--------------------------------------------------------
1 ryk i dolken er bedre end 10 dolke i ryggen!
Svar
#11
(06-02-2011, 22:28)davgaard Skrev: Det har jeg aldrig lagt mærke til. Som regel når jeg har hjulpet har jeg mere været fokuseret på at slappe af i benene fordi man er helt kvæstet

Der er ikke noget, som en god gang kickstarter træning Griner
Svar
#12
Jeg ville blive mordelig sur på min scooter hvis jeg skulle stå 20min. hver dag og jokke på kickstarten..
Har prøvet det før og når jeg først for de tanker at vælte scooteren og sætte ild til lortet, går jeg som regl ind og tæller til 100 inden jeg går ud og prøver igen.. Smil
Peugeot Lydix 30 km/t model ( post scooter ).
Top Lovlig, klart tilfredsstillende ikke altid at skulle være på vagt overfor politiet.
0-37 km/t på 45 min.
Svar


Forum spring: