04-02-2011, 03:47
(Dette opslag var sidst ændret: 04-02-2011, 03:50 af Runnerdude.)
I følge Ekstra Bladet er Suzuki importøren og FDM lidt i totterne på hinanden for tiden...
Personligt ville jeg ikke hoppe på den forsikring eller garanti eller hvad de nu kalder den. Listen over de ting som den ikke omfatter ligner en rimelig komplet liste over alt hvad der med rimelighed kan gå i stykker på en ny MC, så det er svært at se hvilken nytte man kan få af den. Læg dertil at den - ud over prisen på 2500 kr - afskærer ejeren fra at få lavet service et billigere sted eller gøre det selv samt at benytte billigere reservedele. Hvis det var en service aftale (alle reparationer gratis de første fem år) kunne jeg forstå det, men det her er ikke noget der burde betales ekstra for.
Ekstra Bladet Skrev:Suzuki med ulovlig garanti
Med løfter om en femårig garanti lover Suzuki motorcykler for meget - det er nemlig ikke en garanti, men nærmere en forsikring, siger FDM
Af Anders Berner
5 års garanti på nye Suzuki-motorcykler - sådan markedfører importøren af Suzuki motorcykler sig på sin hjemmeside og i en pressemeddelelse her til formiddag. Der er dog ikke tale om en garanti, men en forsikring - og derfor har Suzuki C. Reinhardt nok kaldt ordningen noget forkert, mener en advokat hos FDM.
- Hvis det er en garanti må ikke være noget man sælger særskilt, så er det nærmere en forsikring, siger Lennart Fogh, advokat hos FDM.
Motorcykelimportøren sælger "garantien" særskilt for 2.495 kr. for scootere og mindre motorcykler og 2.995 kr. for motorcykler fra 751 kubikcentimeter slagvolumen.
- Selve garantien skal være vederlagsfri, for at man overhovedet må kalde det en garanti, siger Lennart Fogh.
- Ordet garanti er et plusord og altså salgfremmende, og må derfor ikke bruges, hvis ikke det ikke opfylder lovens definition, uddyber Lennart Fogh. Reglerne om garanti er dikteret af Forbrugerombudsmanden og kan læses her. Baggrunden for reglerne er at det er bundlinien, der er interessant - altså fuldstændig som, når man som handlende til private, er forpligtet til at opgive priser inklusive moms.
Tvivlsomme betingelser
I importørens pjece angives en række betingelser, der skal være opfyldt, blandt andet at man ikke må ændre på motorcyklen og at alle service skal laves hos en "autoriseret" Suzuki eller PGO-forhandler. Importøren forsøger med den nye garanti at binde kunderne til sin forretning med pligtmæssig service hos dem. Havde det været en bil og ikke en motorcykel ville det være ulovligt og netop hvad FDM i mange år har kæmpet for at undgå i bilbranchen.
- Havde det været en bil, havde det været en ulovlig mærkebinding, siger Lennart Fogh.
Vi venter på en kommentar fra Suzuki-importøren.
Personligt ville jeg ikke hoppe på den forsikring eller garanti eller hvad de nu kalder den. Listen over de ting som den ikke omfatter ligner en rimelig komplet liste over alt hvad der med rimelighed kan gå i stykker på en ny MC, så det er svært at se hvilken nytte man kan få af den. Læg dertil at den - ud over prisen på 2500 kr - afskærer ejeren fra at få lavet service et billigere sted eller gøre det selv samt at benytte billigere reservedele. Hvis det var en service aftale (alle reparationer gratis de første fem år) kunne jeg forstå det, men det her er ikke noget der burde betales ekstra for.