Svar: 22.199
Tråde: 755
Tilmeldt: Jul 2005
Ja, roder lidt med Big2 idag fordi den mister for meget fart i modvind, så tjekker rem, remskiver, fjedre osv.
Den ligger på 30-35 i modvind mod før 42-48 km/t. Så mistænkte først og fremmest koblingen fra "Rex'en" som jeg satte på big2 for nylig som synderen. Rullerne er ret nye (kørt ca. 2.000 km) og de fejler ikke noget, andet end de var røde da de blev sat i, nu de sorte . Remmen har stadig målet (18mm), så den fejler ikke noget.
Men opdagede så, at den sveder lidt fra simmeringen ved krumtappen. Så den skal skiftes. Den blev ellers skiftet ved de 9-10.000 km, og nu runder Big2 snart 20.000 km. Men det måske meget passende holdbarhed?
Det kan desværre ikke rigtig ses på billedet, men det nederst i højre side af "ringen" og så lidt i midten også.
Anaig City Elf 2019 13.000 km.
Svar: 8.171
Tråde: 168
Tilmeldt: Jul 2008
04-02-2011, 19:30
(Dette opslag var sidst ændret: 04-02-2011, 19:32 af barden.)
(04-02-2011, 14:05)Jps Skrev: Ja, roder lidt med Big2 idag fordi den mister for meget fart i modvind, så tjekker rem, remskiver, fjedre osv.
Den ligger på 30-35 i modvind mod før 42-48 km/t. Så mistænkte først og fremmest koblingen fra "Rex'en" som jeg satte på big2 for nylig som synderen. Rullerne er ret nye (kørt ca. 2.000 km) og de fejler ikke noget, andet end de var røde da de blev sat i, nu de sorte . Remmen har stadig målet (18mm), så den fejler ikke noget.
Men opdagede så, at den sveder lidt fra simmeringen ved krumtappen. Så den skal skiftes. Den blev ellers skiftet ved de 9-10.000 km, og nu runder Big2 snart 20.000 km. Men det måske meget passende holdbarhed?
Det kan desværre ikke rigtig ses på billedet, men det nederst i højre side af "ringen" og så lidt i midten også.
Der pibler også en smule olie ved min Vivacity og Elyseo, ikke sådan at det bare løber ud, men mere bare som "våde øjne".  Men det ser nu ikke ud til at påvirke farten. Har også luret på mine, er de til at tage ud i den side vi kan se her og så trykke en ny i ?.
Svar: 22.199
Tråde: 755
Tilmeldt: Jul 2005
(04-02-2011, 19:30)barden Skrev: Der pibler også en smule olie ved min Vivacity og Elyseo, ikke sådan at det bare løber ud, men mere bare som "våde øjne". Men det ser nu ikke ud til at påvirke farten. Har også luret på mine, er de til at tage ud i den side vi kan se her og så trykke en ny i ?.
Ja, den er til at tage ud selv.Men da jeg ikke har værktøjet til det, bruger jeg en ret grov metode, nemlig en boremaskine og et 2 mm bor, og borer et hul så der kan skrues en skrue i og derved trække den ud.
Gjorde det en del gange på Big1, hvor det gik godt, men tør ikke rigtig bruge den metode på Big2, Så jeg har konstrueret et stykke fladt værktøj der er bukket en lille en lille smule så man kan komme ind under simmeringen og vippe den ud. Det skal så gøres hele vejen rundt, før den "popper" ud (og det tager lidt tid)  . Ville dog gerne ha' fat et det stykke værktøj, som min lokale scooterbiksmekaniker bruger (har desværre ikke noget billede af det)  .
Anaig City Elf 2019 13.000 km.
Svar: 8.171
Tråde: 168
Tilmeldt: Jul 2008
(04-02-2011, 20:05)Jps Skrev: Ja, den er til at tage ud selv.Men da jeg ikke har værktøjet til det, bruger jeg en ret grov metode, nemlig en boremaskine og et 2 mm bor, og borer et hul så der kan skrues en skrue i og derved trække den ud.
Gjorde det en del gange på Big1, hvor det gik godt, men tør ikke rigtig bruge den metode på Big2, Så jeg har konstrueret et stykke fladt værktøj der er bukket en lille en lille smule så man kan komme ind under simmeringen og vippe den ud. Det skal så gøres hele vejen rundt, før den "popper" ud (og det tager lidt tid) . Ville dog gerne ha' fat et det stykke værktøj, som min lokale scooterbiksmekaniker bruger (har desværre ikke noget billede af det) .
Ok, lyder smart nok med at bore lidt og så dreje en skrue, (eller krog?) i.
Jeg udskiftede på et tidspunkt simmeringen på udgangsakslen på transmissionen på Buxyen, den var lidt genstridig at få ud, og tog også lidt tid at få ud, som du skriver.
Jeg prikkede også rundt i den genstridige simmering. Jeg har slebet og bukket en tynd strikkepind så den har en lille modhager. Men det virker lidt lala.
Men ja der må jo findes værktøj der vupti, kan hive den ud som en mandel.
Hvis du finder et billede, så må du gerne klaske det op.
Svar: 2.993
Tråde: 272
Tilmeldt: Dec 2010
Søg og I skal finde
http://www.google.dk/imgres?imgurl=http:...swaeutC2Dw
Simmerringsudtrækkersæt --- Sikken et ord
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar: 22.199
Tråde: 755
Tilmeldt: Jul 2005
Anaig City Elf 2019 13.000 km.
Svar: 8.171
Tråde: 168
Tilmeldt: Jul 2008
Svar: 8.171
Tråde: 168
Tilmeldt: Jul 2008
05-02-2011, 14:54
(Dette opslag var sidst ændret: 05-02-2011, 14:55 af barden.)
Nå da, fandt lidt mere.
Og din idé med at bore en skrue i Jps, er vist ikke helt tosset.
video
Sådan en må man da selv kunne lave.
Svar: 22.199
Tråde: 755
Tilmeldt: Jul 2005
Problemet er så lige at krumtapspinden er lidt i vejen, når der skal rodes med simmeringen.
Anaig City Elf 2019 13.000 km.
Svar: 22.199
Tråde: 755
Tilmeldt: Jul 2005
10-02-2011, 14:05
(Dette opslag var sidst ændret: 10-02-2011, 14:09 af Jps.)
Fik simmerringen ud, uden brug af boremaskine og skrue. 
Jeg fandt en Dirk (og nej det har intet med Dirch Passer at gøre  ), plus en syl til at lave adgang til Dirk'en. Og så et stykke rundt træ og en gummihammer til at banke ringen på plads, med bløde slag.
Det nederste billede viser jo så "skruemetoden", hvor hullet til skruen er boret med et 2 eller 3mm bor, så skruen kan skrues fast, så simmeringen kan hives ud. Ikke den bedste metode, men det kan lade sig gøre  .
Anaig City Elf 2019 13.000 km.
Svar: 607
Tråde: 24
Tilmeldt: Aug 2016
(05-02-2011, 14:54)barden Skrev: Nå da, fandt lidt mere.
Og din idé med at bore en skrue i Jps, er vist ikke helt tosset. 
video
Sådan en må man da selv kunne lave.
Det er hermed godkendt, så det bare i gang!
Der må da stadig være et hul i vejen, jeg ikke har besøgt!
Mvh. Niels
Svar: 607
Tråde: 24
Tilmeldt: Aug 2016
(10-02-2011, 14:05)Jps Skrev: Fik simmerringen ud, uden brug af boremaskine og skrue. 
Jeg fandt en Dirk (og nej det har intet med Dirch Passer at gøre ), plus en syl til at lave adgang til Dirk'en. Og så et stykke rundt træ og en gummihammer til at banke ringen på plads, med bløde slag. 
Det nederste billede viser jo så "skruemetoden", hvor hullet til skruen er boret med et 2 eller 3mm bor, så skruen kan skrues fast, så simmeringen kan hives ud. Ikke den bedste metode, men det kan lade sig gøre .
Tak for alle demonstrationerne, nu er der ingen vej tilbage,, jeg vil ha en tæt scooter!
Der må da stadig være et hul i vejen, jeg ikke har besøgt!
Mvh. Niels
|