30-01-2011, 13:24 (Dette opslag var sidst ændret: 30-01-2011, 13:29 af mursten.)
Hej hvad ville en et knæk udstødning gøre i stedet for det der er på billedet.Har købt det her sæt tune dele men vil godt ha mere på toppen har skiftet til den her var og andet i kan se på billddet på tunkit og powerfilter.Og dyse 78-80-88-90 har fundet ud af den kører best med 88 dyse både høj og lav gas men den kører ca 65-70 så ville et knæk hjælpe nogen der har prøvet knækudstødning og ps et powerfilter på min comet rykker for vildt på forhånd tak
Den laver et eller andet resonansværk som får motoren til at tage flere omdrejninger, sådan som jeg har forstået det.. Men lad nu være.. De er så grimme og lyder af helvedes til de knæk.. Plus så skal du til at indstille hele skidtet igen..
VGA Digita
Juni 2011 (kørt 2590 km)
Giantco Sprint
Juni 2009 - August 2010 (købt ny, solgt 5275 km)
CPI Oliver
August 2010 - December 2010 (købt ny, død og defekt ved 2237 km)
PGO Gmax
December 2010 - Mrts 2011 (købt 26000 km, solgt ved 27200 km)
CPI Hussar
April 2011 - Maj 2011 (købt 2800 km, ophugget ved 3329 km)
(30-01-2011, 13:30)ksj-rdo Skrev: Den laver et eller andet resonansværk som får motoren til at tage flere omdrejninger, sådan som jeg har forstået det.. Men lad nu være.. De er så grimme og lyder af helvedes til de knæk.. Plus så skal du til at indstille hele skidtet igen..
30-01-2011, 15:47 (Dette opslag var sidst ændret: 30-01-2011, 15:49 af ksj-rdo.)
(30-01-2011, 14:02)Shakon Skrev: De lyder nice og ser seje ud
Det kan vist diskuteres
Og ja, hvis du har en knæk på, så bliver du 100% stoppet - men okay, de typer der som regel kører knæk tænker jo alligevel også "Fuck PanserSvinene" og kører væk, så det kan vel være det samme
VGA Digita
Juni 2011 (kørt 2590 km)
Giantco Sprint
Juni 2009 - August 2010 (købt ny, solgt 5275 km)
CPI Oliver
August 2010 - December 2010 (købt ny, død og defekt ved 2237 km)
PGO Gmax
December 2010 - Mrts 2011 (købt 26000 km, solgt ved 27200 km)
CPI Hussar
April 2011 - Maj 2011 (købt 2800 km, ophugget ved 3329 km)
30-01-2011, 16:04 (Dette opslag var sidst ændret: 30-01-2011, 16:07 af Jps.)
(30-01-2011, 14:02)Shakon Skrev: De lyder nice og ser seje ud
Nej det gør de så ikke. Hernede er de stortset udryddet med lidt hjælp fra ordensmagten (og tak for det). For de kan høres på flere kilometers afstand .
Kender kun til en knækpotte der ikke larmer alverden, men kan ikke huske navnet på den. Og på flere helt nye scootere, sidder der knækpotte på. Det forstår jeg så ikke at loven tillader, selvom de er droslet/afpasset til en 30'r/45'r.
(30-01-2011, 16:04)Jps Skrev: Nej det gør de så ikke. Hernede er de stortset udryddet med lidt hjælp fra ordensmagten (og tak for det). For de kan høres på flere kilometers afstand .
Kender kun til en knækpotte der ikke larmer alverden, men kan ikke huske navnet på den. Og på flere helt nye scootere, sidder der knækpotte på. Det forstår jeg så ikke at loven tillader, selvom de er droslet/afpasset til en 30'r/45'r.
Jeg forstår det heller ikke.. Ligeledes hvorfor man overhovedet ville købe en scooter med sådan en udstødning som standard, især de 4 taktere der har dem! Der er jo ingen logik i det! Man risikerer bare at blive stoppet, og hvis man så fx har pillet ringen bliver mange bonnet for det. Ikke det fedeste!
VGA Digita
Juni 2011 (kørt 2590 km)
Giantco Sprint
Juni 2009 - August 2010 (købt ny, solgt 5275 km)
CPI Oliver
August 2010 - December 2010 (købt ny, død og defekt ved 2237 km)
PGO Gmax
December 2010 - Mrts 2011 (købt 26000 km, solgt ved 27200 km)
CPI Hussar
April 2011 - Maj 2011 (købt 2800 km, ophugget ved 3329 km)
"Knækket" er lavet fordi en ekspansions-potte skal have en bestemt længde for at opnå resonans ved det rigtige omdrejningstal. Det er specielt afstanden fra udstødningsporten til den store konus bagtil som er kritisk. Afstanden skal helst times således at trykbølgen som sendes ud når udstødningsporten åbnes, når at vende tilbage og presse lidt gas baglæns ind i cylinderen inden den lukker.
Problemet er at en scooter har motoren langt bagude og derfor er der ikke så meget plads med mindre man vil lade udstødningen rage længere bagud end skærmen. Og så fandt en eller anden smarty-pants på at man da bare kunne lave et knæk på røret....
(30-01-2011, 19:41)Runnerdude Skrev: "Knækket" er lavet fordi en ekspansions-potte skal have en bestemt længde for at opnå resonans ved det rigtige omdrejningstal. Det er specielt afstanden fra udstødningsporten til den store konus bagtil som er kritisk. Afstanden skal helst times således at trykbølgen som sendes ud når udstødningsporten åbnes, når at vende tilbage og presse lidt gas baglæns ind i cylinderen inden den lukker.
Problemet er at en scooter har motoren langt bagude og derfor er der ikke så meget plads med mindre man vil lade udstødningen rage længere bagud end skærmen. Og så fandt en eller anden smarty-pants på at man da bare kunne lave et knæk på røret....
Man må sno sig, sagde ålen. Måske, har smarty-pants bare luret, hvordan, man har løst det samme problem med tubaer, trompeter o.lign. .
Der er to problemer med resonansen. For det første, skal "komprimeringen" af udstødningsgassen i forrøret passe i styrke, og hastighed, så modstanden "resonansen", netop har den styrke, der skal til, for at presse den "overskydende" benzin tilbage i cylinderen, og hastigheden samtidig være hurtig nok til, at gassen herefter kan miste trykket i ekspansions beholderen (potten), inden næste "trykbølge". I teorien, er der et "udslip" af benzin, både i totaktere og firtaktere, men i praksis, er problemet næsten lig nul, på den lille firtakter pga. ventilerne, og er bla. derfor ikke afhængig af resonansen fra udstødningen. Skulle man have effekt, af en knækpotte, på firtakter, skulle den være ca. dobbelt så lang, som på en totakter, hvilket nok, ville se lidt komisk ud .
Den ideelle længde, og størrelse på ekspansionsbeholder(e), afhænger derfor af kubik og omdrejninger. Selvom det er lettere, at beregne med en variogearing, end med manuel gearing, og det egentlig er almindelig "købmandsregning", så er det rent prasktisk, en omstændelig affære, at konstruere rør og potte(r), der passer lige præcis, til ens opsætning. Den samme knækpotte, passer altså ikke på en 50ccm og en 70 ccm, eller en motor, der kører 7.000 o/m og en, der kører 10.000 o/m, eller man skifter f.eks. rullevægt, efter beregningen.
Medmindre, man har en hel vild opsætning, vil man kunne opnå samme effektforøgelse, med en udstødning, der ikke er "knækket", og dermed, heller ikke tiltrække uønsket opmærksomhed . For de små firtakteres vedkommende, giver en knækpotte, kun øget larm.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
(30-01-2011, 15:47)ksj-rdo Skrev: Det kan vist diskuteres
Og ja, hvis du har en knæk på, så bliver du 100% stoppet - men okay, de typer der som regel kører knæk tænker jo alligevel også "Fuck PanserSvinene" og kører væk, så det kan vel være det samme
Nu er knæk jo lovligt på nogen scootere
Alle kan fortælle en løgn, men ingen kan styre dens ekko
Der sidder "knæk" eller om man vil expansionspotter på en del nyere scootere standard idag, jeg har blandt andet standard "knæk" udstødning på min Purejet.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.