Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ny benzin på gamle knallerter
#1
I denne uge kom der lige en pressemeddelelse fra veteranknallertklubben som lyder interessant...


Veteran Posten v. Michael Svarre Skrev:PRESSEMEDDELELSE

   

Bladet Veteran Posten afslører, at bioethanol er farlig for de gamle knallerter. Den nye benzin indeholder op til fem procent bioethanol og er udelukkende beregnet til moderne biler og motorcykler med indsprøjtning. Men for dem ældre køretøjer, er der alvorlige problemer i sigte skriver VeteranPosten i en uddybende artikel i deres februarnummer.

Benzin er ikke bare benzin, for det udvikles i takt med, at motorerne bliver anderledes. I dag er det ved at være mange år siden det sidste karburatorkøretøj blev produceret, og i dag har alle indsprøjtning. Tilsætningsstofferne har også ændret sig markant. Engang var et af dem bly, men i dag er det væk, og nu tilsættes andre stoffer som erstatning for tungmetallet bly. Det sidste er bioethanol, som stammer fra planter. Foreløbigt kun få procent, og andelen vil snart stige, men dette miks af nye tilsætningsstoffer er ikke altid lykken for dem de gamle motorcykler og biler, for den nye benzin kan skabe problemer.

Den moderne biobenzin er langt mere hygroskopisk, end benzinen var før i tiden, og det vil sige, at den har langt lettere ved at optage vand. Vand skaber rust i tanke og give korrosion i karburatorerne. Tætninger, pakninger og visse typer O-ringe kan også tage skade, og i nogle tilfælde blive helt opløst. Startproblemer opstår på grund af fordampning af visse tilsætningsstoffer efter lang tids stilstand, og endelig kan den moderne biobenzin løsne visse typer af den tankbalsamering, som mange benzintanke har fået for at blive helt tætte.

Mange forskellige problemer
Olieselskabet BP advarer på en hjemmeside direkte imod at anvende den moderne 10 % ethanol 91 oktan benzin, som virker ødelæggende, på grund af det øgede indhold af ilt, der er i ethanolen. På hjemmesiden forklares det at ældre motorer ganske enkelt ikke beregnet til ethanolbenzin, og videre hedder det, at glasfibertanke over tid opløses. Yderligere advarer man om at benzinen i ståltanke vil give en kraftig forøget risiko for tæring, da biobenzinen lettere optager vand i form af kondens. Man understreger, at biobenzinen ældes og bliver dårlig i løbet af forholdsvis kort tid. Derfor skal det, der anvendes, være så frisk som mulig. Når det gælder totaktere, så lyder rådet at man selv skal blande, og man understreger, også, at man skal undgå at spilde, da lakken kan tage skade og svulme op.

"På bladet Veteran Posten har vi set flere eksempler på at benzintankene har en langt større tendens til at ruste indefra," fortæller bladets chefredaktør, Steen Jørgensen.

"De gamle køretøjer står jo stille op til fem måneder i vinterhalvåret, og det er her mange af problemerne opstår. Men også vand i karburatorerne forekommer og det har i nogle tilfælde været så slemt, at køretøjet ganske enkelt ikke har kunnet starte. Men også opløste gummitætninger og O-ringe forekommer, foruden oxyderinger på aluminium, messing og stål. Sidst men ikke mindst har Veteran Posten erfaret at visse typer af tankbalsamering også opløses. Helt galt er det med køretøjerne med totaktsmotorer, for her kan der være fare for at nogle af de ældre typer pakdåser ødelægges over tid," forklarer redaktør Steen Jørgensen.

Så folk med lidt ældre maskiner bør nok under alle omstændigheder holde sig til den mindst mijøvenlige benzin. I midlertid er det da også interessant for os med moderne maskiner at de nye benzintyper har dårligere langtidsholdbarhed og på grund at det større iltindhold er mere korrosive for motoren. Specielt for totaktere hvor benzinen kommer ned i krumtaphuset.

Cool
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(22-01-2011, 05:36)Runnerdude Skrev: Så folk med lidt ældre maskiner bør nok under alle omstændigheder holde sig til den mindst mijøvenlige benzin. I midlertid er det da også interessant for os med moderne maskiner at de nye benzintyper har dårligere langtidsholdbarhed og på grund at det større iltindhold er mere korrosive for motoren. Specielt for totaktere hvor benzinen kommer ned i krumtaphuset.

Cool

Nu kniber det lidt med valgmuligheder, idet de 5% ethanol er et lovkrav - så det er noget, vi må lære, at leve med Blink med øjet.

Nu har vi endnu ikke hverken 10 eller 15% ethanol i benzinen, så det er tvivlsomt, om der kan påvises nævneværdige skadelige bivirkninger. Som tidligere omtalt, skal især "totakterne", med den nye benzin, dog være varsomme med, at fylde karburatorsprit med ethanol i tanken, da ethanol kan hindre olien i benzinen i at smøre ordentligt i cylinderen, og dermed øge temperaturen. Angreb på gummi, burde også være en saga blot, hvis knallerten ikke er fra før 80'erne. Så sålænge, man ikke øger indholdet af ethanol væsentligt, og ikke lader knallerten overvintre med benzin i tanken, ser jeg ingen grund til den store bekymring.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
Så skal tanken da tømmes på SI'en, hvis den historie holder vand. Benzinen jeg køber til den er fra en gammeldags oliebladestander som den på billedet, og den tank der har den, bruger så vidt jeg husker 92 oktan med de 5% ethanol i og en billig olie.

Si'en har ikke kørt siden oktober på grund af en defekt motor, men benzinen er stadig i, idet den jo normalt ruster, hvis den ikke er i?? Så det da et problem, hvis tanken også ruster når benzinen er i Smil

Så må benzinselskaberne lave noget benzin der ikke skader vores motorer, også selvom det skulle forurene noget mere Blink med øjet.
Ivecar plus 2023.
Svar
#4
(22-01-2011, 12:48)Jps Skrev: Så skal tanken da tømmes på SI'en, hvis den historie holder vand. benzinen jeg køber til den er fra en gammeldags oliebladestander som den på billedet, og den tank der har den, bruger så vidt jeg husker 92 oktan med de 5% ethanol i og en billig olie.

Si'en har ikke kørt siden oktober på grund af en defekt motor, men benzinen er stadig i, idet den jo normalt ruster, hvis den ikke er i?? Så det da et problem, hvis tanken også ruster når benzinen er i Smil

Så må benzinselskaberne lave noget benzin der ikke skader vores motorer, også selvom det skulle forurene noget mere Blink med øjet.

Det, der kan ske, hvis der kommer mere ethanol i benzinen, og den står ubenyttet længe,er, at den del af ethanolen, der har opsuget vand, groft sagt kan lægge sig bunden af tanken og karburatoren, så du ikke kan starte maskinen. Men selv med benzin uden ethanol, vil der lægge sig "rent" vand i bunden af tanken, med samme resultat. Ethanol hiver også fugt fra luften, så hvis den står længe, er der blot mere "vand" i bunden. Er tanken tom, vil der også dannes kondes, der lægger sig, og hvis tanken er er metal, vil den tilmed ruste. Så uanset hvad, vil en langtidsparkering af knallerten kræve, at tanken tømmes, og der fyldes ny benzin på. Desuden, kan "ren" benzin også blive så gammel (og lugte afskyeligt), at det selv uden vand, ikke kan bruges mere.

Selskaberne får ikke lov til, at lave benzin uden ethanol, så fortsæt du bare, som du plejerBlink med øjet . Om den samlede co2 "forurening" bliver formindsket ved tilsætning af ethanol, kan diskuteres, og afhænger fremstillingsmetoden, og hvordan, man beregner den. En elbil, er jo heller ikke forureningsfri, hvis strømmen kommer fra elværk, der kører på forbrænding, og fremstillingen af batterierne regnes med.

Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
(22-01-2011, 13:47)kragen Skrev: Det, der kan ske, hvis der kommer mere ethanol i benzinen, og den står ubenyttet længe,er, at den del af ethanolen, der har opsuget vand, groft sagt kan lægge sig bunden af tanken og karburatoren, så du ikke kan starte maskinen. Men selv med benzin uden ethanol, vil der lægge sig "rent" vand i bunden af tanken, med samme resultat. Ethanol hiver også fugt fra luften, så hvis den står længe, er der blot mere "vand" i bunden. Er tanken tom, vil der også dannes kondes, der lægger sig, og hvis tanken er er metal, vil den tilmed ruste. Så uanset hvad, vil en langtidsparkering af knallerten kræve, at tanken tømmes, og der fyldes ny benzin på. Desuden, kan "ren" benzin også blive så gammel (og lugte afskyeligt), at det selv uden vand, ikke kan bruges mere.

{...}

Kunne man ikke tilsætte STA-BIL Fuel, hvis man går ud fra de gl. knallerter skal overvintre.?
Fuel Stabilizer




Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Det er lidt irriterende når politikernes pseudo-populistiske "miljø tiltag" resulterer i dårligere produkter for os alle. Jeg mener at kunne huske et lignende problem for ældre 4-taktere da man forbød bly i benzinen, idet den manglende smøreeffekt fra den blyfri benzin gav utætte ventiler. Men der er jo ikke andet vi kan gøre end at få det bedste ud af det. Sådan som jeg tolker det, bør man have følgende på sinde...

- Tank altid benzinen med mindst ethanol i. Det vil sige, undgå den "Ekstra Grønne" benzin som nogle af selskaberne af og til tilbyder. I det hele taget bør man regne med at "grøn" idag betyder "noget grimt eller ubehageligt som de prøver at gøre acceptabelt ved at få dig til at tænke på planter". Grøn ejerafgift på biler er et godt eksempel.

- Gå ud fra at der allerede er karburatorsprit i benzinen så put kun ekstra i, hvis du rent faktisk oplever et problem med karburator-is.

- Hvis du hører til blandt dem som opstalder maskinen hele vinteren overvej at tappe benzinen af når du stiller den i hi.

- Har du en klassisk knallert fra 60'erne eller 70'erne er det måske værd at overveje en ekstra procent olie i benzinen for at kompensere for den nedsatte smørevirkning.

Cool
Svar
#7
Min SI'er er en årgang 89, og den skal holde i mange år endnu, og så du'er det jo ikke at tanken ruster væk, da den jo er en del af stellet Smil.
Ivecar plus 2023.
Svar
#8
(22-01-2011, 14:13)barden Skrev: Kunne man ikke tilsætte STA-BIL Fuel, hvis man går ud fra de gl. knallerter skal overvintre.?
Fuel Stabilizer

STA-BIL udsætter iltningen af additiverne i benzinen fra 1/4 år til ca. 1-1½ år, så der ikke dannes "benzinslim" i tank, slanger og karburator. Står knallerten mindre end 3 måneder, er faren dog minimal. Hvis STA-BIL også skulle være tilsat et hygroskopisk virkende middel, som f.eks. ethanol, er vi lige vidt, hvad bundfældning af vand angår, og skal alligevel tømme tanken, eller suge vandet op fra bunden af tanken med en slange, hvis man ikke kan få det nederste ud af benzinhanen (vand er tungere end benzin, og vil ligge i bunden, med benzinen oven på).
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: