Søg Garagen Hej Gæst! Register

Omdrejninger på G-Max 30
#1
Hej B.S
Jeg har lige investeret i Trophy 70ccm tun cylinder.
Den kører skide godt og trækker virkelig godt ved de 8000 rpm, når jeg så nærmer mig de 75 rigtige km/t, kører den med 10.000 rpm, den ville jeg gerne nedsætte til ca 9000rpm.
Spørgsmålet er så om jeg kan gøre det ved at skifte rullerne ud med nogle der er 1/2-1 gram tungere, eller om man skal geare den helt om..?

Mvh
Peugeot Lydix 30 km/t model ( post scooter ).
Top Lovlig, klart tilfredsstillende ikke altid at skulle være på vagt overfor politiet.
0-37 km/t på 45 min.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
(21-01-2011, 12:51)pgofyn Skrev: Hej B.S
Jeg har lige investeret i Trophy 70ccm tun cylinder.
Den kører skide godt og trækker virkelig godt ved de 8000 rpm, når jeg så nærmer mig de 75 rigtige km/t, kører den med 10.000 rpm, den ville jeg gerne nedsætte til ca 9000rpm.
Spørgsmålet er så om jeg kan gøre det ved at skifte rullerne ud med nogle der er 1/2-1 gram tungere, eller om man skal geare den helt om..?

Mvh

Remmen er normalt presset helt ud i varioen før, man opnår topfarten, og rullernes rolle, dermed udspillet - så tungere ruller vil ikke hjælpe noget i den ende af skalaen
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
(21-01-2011, 12:54)kragen Skrev: Remmen er normalt presset helt ud i varioen før, man opnår topfarten, og rullernes rolle, dermed udspillet - så tungere ruller vil ikke hjælpe noget i den ende af skalaen

Tja så er der ikke andet for end ikke at give så meget gas..
Det med at skifte gearing ud, er nok et større projekt.
Det kan blive den dag jeg vil skifte krumtap og simmeringe..
Peugeot Lydix 30 km/t model ( post scooter ).
Top Lovlig, klart tilfredsstillende ikke altid at skulle være på vagt overfor politiet.
0-37 km/t på 45 min.
Svar
#4
(21-01-2011, 13:00)pgofyn Skrev: Tja så er der ikke andet for end ikke at give så meget gas..
Det med at skifte gearing ud, er nok et større projekt.
Det kan blive den dag jeg vil skifte krumtap og simmeringe..

For en øvet person tager det vel ½-1 time at skifte gearing? Smil Det kræver dog, at det tandhjul der skal sidde på selve gearingen, er blevet presset på forinden Grin.

 46 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 17.000 km 
Svar
#5
(21-01-2011, 13:09)Jps Skrev: For en øvet person tager det vel ½-1 time at skifte gearing? Smil Det kræver dog, at det tandhjul der skal sidde på selve gearingen, er blevet presset på forinden Grin.

Det vil sige man skal have special værktøj for at kunne lave gearing ?
Presse den ned, er det noget med en leje der skal presses ind et sted?
Peugeot Lydix 30 km/t model ( post scooter ).
Top Lovlig, klart tilfredsstillende ikke altid at skulle være på vagt overfor politiet.
0-37 km/t på 45 min.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(21-01-2011, 13:15)pgofyn Skrev: Det vil sige man skal have special værktøj for at kunne lave gearing ?
Presse den ned, er det noget med en leje der skal presses ind et sted?
Det er ikke noget, man selv skal forsøge sig med. Få et værksted, der har den rigtige presse, til at gøre det, og monter så det hele selv.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
Ang. Gearing hvad betyder disse tal Stylepro 14/41 sekundær?
Peugeot Lydix 30 km/t model ( post scooter ).
Top Lovlig, klart tilfredsstillende ikke altid at skulle være på vagt overfor politiet.
0-37 km/t på 45 min.
Svar
#8
(21-01-2011, 13:15)pgofyn Skrev: Det vil sige man skal have special værktøj for at kunne lave gearing ?
Presse den ned, er det noget med en leje der skal presses ind et sted?


Har aldrig skiftet gearing, da jeg ikke har haft behov for det. Så ved ikke så pokkers meget om det. Men ja, der skal bruges noget værktøj til at presse tandhjulet ned på stangen(der holder baghjulet).

Må lige korrigere mig selv. Tandhjulet skal ikke sidde på stangen der holder fælgen.

Her er en færdigpresset gearing:
http://stage6.dk/pi/Primærgearing_Stage6...5827_.aspx
 46 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 17.000 km 
Svar
#9
(21-01-2011, 13:22)pgofyn Skrev: Ang. Gearing hvad betyder disse tal Stylepro 14/41 sekundær?

De betyder, at der er 41 tænder på det store tandhjul, og 14 tænder på det lille tandhjul. Så kan du begynde, at regne udvekslingsforholdet ud, i forhold til din nuværende udveksling Grin . Jo større det er, desto hurtigere vil bahjulet løbe rundt, i forhold til motoromdrejningerne. Det forudsætter så også, at du har hestekræfter nok til, at kunne trække den større gearing. Det er ligesom en cykel med udvendige gear. Jo større tandhjul, du har foran, og jo mindre tandhjul bagpå, jo længere/hurtigere vil baghjulet køre per omgang med pedalerne. Men det nytter jo ikke meget, at man har 16 gear, hvis man ikke har benkræfter nok til, at træde pedalen ned efter 10. gear Griner .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(21-01-2011, 13:26)Jps Skrev: Har aldrig skiftet gearing, da jeg ikke har haft behov for det. Så ved ikke så pokkers meget om det. Men ja, der skal bruges noget værktøj til at presse tandhjulet ned på stangen(der holder baghjulet).

Må lige korrigere mig selv. Tandhjulet skal ikke sidde på stangen der holder fælgen.

Her er en færdigpresset gearing:
http://stage6.dk/pi/Primærgearing_Stage6...5827_.aspx

Har du aldrig skiftet gearing Målløs . Det skulle undre mig meget, at der ikke er røget andre tandhjul på nogen af dine gearmaskiner i din "letsindige" ungdom på det mørke North Bronx Blink med øjet .

Findes der i det hele taget færdigpressede gearinger til PGO?
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#11
(21-01-2011, 13:38)kragen Skrev: De betyder, at der er 41 tænder på det store tandhjul, og 14 tænder på det lille tandhjul. Så kan du begynde, at regne udvekslingsforholdet ud, i forhold til din nuværende udveksling Grin . Jo større det er, desto hurtigere vil bahjulet løbe rundt, i forhold til motoromdrejningerne. Det forudsætter så også, at du har hestekræfter nok til, at kunne trække den større gearing. Det er ligesom en cykel med udvendige gear. Jo større tandhjul, du har foran, og jo mindre tandhjul bagpå, jo længere/hurtigere vil baghjulet køre per omgang med pedalerne. Men det nytter jo ikke meget, at man har 16 gear, hvis man ikke har benkræfter nok til, at træde pedalen ned efter 10. gear Griner .

Ok det ved jeg så ikke lige hvordan man regner den ud, men jeg tror da den har 4-5 hestekræfter med den 70ccm og standard udstødning uden begrænsninger samt 78 dyse..
Det hedder vist nok

Cylinder: trophy 70ccm
Studs/kaburator: standard, samt dyse 78
Kobling: standard
Variomatik: standard 7grams
Alle begrænsninger taget.
Nrk 7 tændrør
Peugeot Lydix 30 km/t model ( post scooter ).
Top Lovlig, klart tilfredsstillende ikke altid at skulle være på vagt overfor politiet.
0-37 km/t på 45 min.
Svar
#12
(21-01-2011, 13:46)kragen Skrev: Har du aldrig skiftet gearing Målløs . Det skulle undre mig meget, at der ikke er røget andre tandhjul på nogen af dine gearmaskiner i din "letsindige" ungdom på det mørke North Bronx Blink med øjet .

Findes der i det hele taget færdigpressede gearinger til PGO?

Jow, gearinger på de gamle 70'er knallerter, har jeg skiftet masser af Smil, Men nu snakkes der jo scooter i dette tilfælde Blink med øjet. Og der har jeg ikke prøvet det.
 46 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 17.000 km 
Svar


Forum spring: