08-12-2006, 15:57
Jeg er ved at skrive huskeseddel til maskinens 5000 km service på tirsdag.
I den forbindelse har jeg bl.a. kikket min tabel med tankniner etc. igennem. Et interessant mønster har vist sig.
I perioder med megen brug og dermed korte tankningsintervaller er økonomien klart bedre end i perioder med lang tid mellem tankningerne.
Og forskellen passer overalt næsten præcist med et tab på ca. 1 ml i timen døgnet rundt.
Turenes længde spiller naturligvis ind, men perioderne med dårlig økonomi skiller sig ikke nævneværdigt ud på den front. Grundet rejseaktivitet mm. kørte jeg bare ikke så meget til og fra arbejde, der er på 8 km hver vej. (ændrer sig dog til 15 km fra og med 20 dec.!)
Nu ved jeg, at ventilen i bunden af tanken ikke lukker tæt, når motoren står stille. Det blev konstateret for en god måned siden, og ventilen vil blive skiftet på tirsdag. (garantirep.)
Men kan den utætte ventil resultere i den nævnte lækage igennem kaburatoren eller er der primært tale om fordampning fra tanken?
I den forbindelse har jeg bl.a. kikket min tabel med tankniner etc. igennem. Et interessant mønster har vist sig.
I perioder med megen brug og dermed korte tankningsintervaller er økonomien klart bedre end i perioder med lang tid mellem tankningerne.
Og forskellen passer overalt næsten præcist med et tab på ca. 1 ml i timen døgnet rundt.
Turenes længde spiller naturligvis ind, men perioderne med dårlig økonomi skiller sig ikke nævneværdigt ud på den front. Grundet rejseaktivitet mm. kørte jeg bare ikke så meget til og fra arbejde, der er på 8 km hver vej. (ændrer sig dog til 15 km fra og med 20 dec.!)
Nu ved jeg, at ventilen i bunden af tanken ikke lukker tæt, når motoren står stille. Det blev konstateret for en god måned siden, og ventilen vil blive skiftet på tirsdag. (garantirep.)
Men kan den utætte ventil resultere i den nævnte lækage igennem kaburatoren eller er der primært tale om fordampning fra tanken?