Søg Garagen Hej Gæst! Register

Benzinkort
#1
http://www.ok.dk/bil/benzinkortforsikring : ku være en ide for folk uden benzin kort at oprette et og så lave en forsikring som hedder 2.8 % af det forbrug, jeg skal ha lave en forsikring når jeg igen er i fast job Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Interessant tilbud Søren. Lad os kigge lidt på det....


Eksempel:

Malossi-Morten bruger i gennemsnit over hele året (mere om sommeren og mindre om vinteren) en tank på 6 liter benzin pr. uge svarende til 66 kr ved 11 kr/liter.

På hans månedlige faktura fra OK står der altså 264 kr. Dette udløser en månedlig forsikringspræmie på 7 kr og 40 øre eller ca. 88 kr pr. år. For dette får han benzin for i alt 3168 kr hvis han mister sit job og går arbejdsløs i et år. Faktisk ikke noget dårligt tilbud - ikke mindst set i lyset af det ustabile arbejdsmarked vi har for tiden.

Der er dog et par begrænsninger:

- Man skal mindst være 18, hvilket betyder at en stor del af 30'erne ikke kan være med.
- Man skal betale i tre måneder inden man er dækket.
- Man skal have været i arbejde i mindst 12 sammenhængende måneder.
- Man skal arbejde mindst 16 timer om ugen.
- Man får først dækket sin faktura efter mindst 30 dages arbjdsløshed. Det vil sige at opsiges man midt i måneden skal man stadig selv betale den aktuelle regning.
- Man må ikke have kendsskab til en kommende opsigelse på tegningstidspunktet og arbejdsløsheden skal være ufrivillig.


Derudover er der et par ting som jeg gætter på:

- Præmien beregnes ud fra et gennemsnit af månedsfakturaerne over en periode på 12 måneder. Har man ikke haft et OK-kort i mindst 12 måneder gætter jeg på at de "manglende" måneder tæller som nul. Det vil sige at anskaffer man først kortet idag vil dækningsbeløbet være reduceret de første 12 måneder.

- Jeg er ikke sikker på at den nævnte ulykkesforsikring dækker knallerter. Jfr. de officielle statistkker har vi jo 50 gange højere sandsynlighed for at komme tilskade end en bilist, så jeg kan næsten ikke forestille mig at man ikke har taget et eller andet forbehold.



Så vidt jeg kan se, et udmærket tilbud der koster så lidt at de fleste med en arbejdsindskomst næppe vil kunne mærke det. Men er man arbejdsløs kan et månedligt benzin-tilskud på 250 kr godt lune en del.

Cool
Svar
#3
En yderligere begrænsning, som balancerer lidt på det utilladelige:
Aldersgrænsen er 18-60 år ved tegning, og den ophører automatisk, når man fylder 65 Ond . Den nedre grænse på 18 år, kan måske forsvares med myndighedsalderen, men set i lyset af, at folkepensionsalderen pt. er 65 eller 67 år afhængig af fødselsår, og ønskes sat op til 71 år Målløs, er grænsen for tegning af forsikringen ved 60 år, og automatisk oipsigelse ved 65 år, direkte diskriminerende.

Ordningen er derfor af gode grunde ikke for mig, men lad os antage, at en 18-årig tegner forsikringen, så vil han, hvis jeg læser betingelserne rigtigt, kunne få dækket knallertens forbrug i en samlet periode på 11 måneder, eller et maksimalt forbrug på ca. 3 år, i hele perioden fra 18 år til det fyldte 60. år.

Jeg bruger, med en literpris på 12 kr., for 8,50 kr. om dagen for at køre til og fra arbejde. det giver et forbrug på 255 kr. per måned (30 dage), hvilket jeg skal betale 7,14 k. i præmie for. Med uforandret forbrug, skal jeg, tænkt, betale i alt 4.026, 96 kr. ekstra i forsikringspræmie for benzinen i perioden fra 18-65 år. Uden skelen til, at jeg i en arbejdsløshedsperiode nok ikke vil bruge benzin på transporten til og fra arbejdet, så vil jeg maksimalt, med samme forbrug, kunne få 2.805 kr dækket i en samlet arbejdsløshedsperiode på 12 måneder, eller i alt 9.180 kr. for den samlede periode på 47 år. Hvilket måske kunne lyde tillokkende, hvis man forudser risikoen for, at man i hele perioden på ca. 47 år risikerer 3 års spredt arbejdsløshed. Ved en sammenhængende arbejdsløshedsperiode på 3 år, vil dækningen kun udgøre dækningen for de 11 måneder på 2.805 kr. Med et manglende kørselsbehov til og fra arbejde, vil forbruget af benzin dog nok mere end halveres, og dermed også den udbetalte forsikringssum. Forbruget beregnes som gennemsnittet for året inden man blev arbejdsløs, så man kan ikke benytte lejligheden til at øge forbruget ud over gennemsnittet, ved lange ture i den danske natur Ked af det
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#4
Falder man uden for jobmarkedet, falder benzinforbruget også naturligt, en hel del, for de flestes vedkommende. Jeg ser umiddelbart dette tiltag som en mulighed for at få lidt ekstra i den lunkne OK kasse, fremfor en reel gevindst hos os forbrugere.

Skal jeg have en benzin forsikring, skal jeg også have en husholdningsforsikring (forbrug af mad, toiletpapir osv. osv), en træningsforsikring, og sådan kunne jeg blive ved....

Jeg har igennem min fagforening (a-kasse) forsikring mod arbejdsløshed, det gør at jeg ikke skal skære væsentligt ned på mine levevilkår, hvis jeg skulle gå hen og miste jobbet for en tid. Det er lidt nemmere at overskue denne ene forsikring, end de mange den ellers skulle erstattes med. Og mange af erstatningsforsikringerne er nogle, der ikke udbydes på markedet.

Så for mig, er den benzinforsikring, hul i hovedet, og totalt ubrugelig. De unge, der måske ikke er sikret på samme måde, gennem fagforening og andet, har jo nok en anden tilgang til emnet. Men at betale mere for den i forvejen dyre benzin, er nok ikke lige det, der står højest på deres prioritetsliste Blink med øjet
Svar
#5
(19-01-2011, 10:52)Teddy Skrev: Falder man uden for jobmarkedet, falder benzinforbruget også naturligt, en hel del, for de flestes vedkommende. Jeg ser umiddelbart dette tiltag som en mulighed for at få lidt ekstra i den lunkne OK kasse, fremfor en reel gevindst hos os forbrugere.

Skal jeg have en benzin forsikring, skal jeg også have en husholdningsforsikring (forbrug af mad, toiletpapir osv. osv), en træningsforsikring, og sådan kunne jeg blive ved....

Jeg har igennem min fagforening (a-kasse) forsikring mod arbejdsløshed, det gør at jeg ikke skal skære væsentligt ned på mine levevilkår, hvis jeg skulle gå hen og miste jobbet for en tid. Det er lidt nemmere at overskue denne ene forsikring, end de mange den ellers skulle erstattes med. Og mange af erstatningsforsikringerne er nogle, der ikke udbydes på markedet.

Så for mig, er den benzinforsikring, hul i hovedet, og totalt ubrugelig. De unge, der måske ikke er sikret på samme måde, gennem fagforening og andet, har jo nok en anden tilgang til emnet. Men at betale mere for den i forvejen dyre benzin, er nok ikke lige det, der står højest på deres prioritetsliste Blink med øjet


Var os blot en ide, og jo benzin forbruget falder da nok lidt. MEN som medarbejderen sagde til mig igår , så skal man jo ud og søge job når man er ledigSmil

Så jeg opretter den forsikring når jeg kommer i job. med mit gemmensnitige forbrug om måneden hos OK sku jeg betale 18kr mere om måneden, så ik tænke på benzinen regningen når jeg er uden job.

SÅ for mig er det hul i hovedet at lave være, men det jo op til folk selvSmil

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Med de vilkår, som idag gælder for arbejdsløse - de får højst arbejdsløshedsunderstøttelse i 24 måneder - så vil et "kort" der dækker et normalt forbrug på benzin og brugsvarer, være et godt tilbud. Måske skulle man foreslå COOP et tilsvarende tilbud på deres FDB-medlemskab, hvor forsikringen så betales af den manglende dividende.

På den måde, vil dividenden gå til dem, der trænger mest, og ikke til de rigeste...
Svar
#7
(19-01-2011, 10:08)kragen Skrev: En yderligere begrænsning, som balancerer lidt på det utilladelige:
Aldersgrænsen er 18-60 år ved tegning, og den ophører automatisk, når man fylder 65 Ond . Den nedre grænse på 18 år, kan måske forsvares med myndighedsalderen, men set i lyset af, at folkepensionsalderen pt. er 65 eller 67 år afhængig af fødselsår, og ønskes sat op til 71 år Målløs, er grænsen for tegning af forsikringen ved 60 år, og automatisk oipsigelse ved 65 år, direkte diskriminerende.

Ikke kun det, men så vidt jeg kan bedømme er et forbehold udelukkende for alder decideret ulovligt. De kan skrive "18 til pensioneret", men at skrive 18 - 65" mener jeg ikke er gangbart selv om en øvre aldersgrænse er meget brugt i mange sammenhænge. Så hvor i alverden er Ældre Sagen i alt dette? Hvis der for eksempel stod "ikke for muslimer / ikke for homosexuelle / ikke for medlemmer af DKP / dobbel pris for kvinder fordi de spytter børn ud konstant og derfor bliver fyret først når der er krise" skulle i se pressen og de forskellige organisationer fare i blækhuset og retten. Har de for travlt med at flette peddigrør til at kæmpe deres rettigheder eller hvad?

Rullende øjne


(19-01-2011, 10:08)kragen Skrev: ...vil jeg maksimalt, med samme forbrug, kunne få 2.805 kr dækket i en samlet arbejdsløshedsperiode på 12 måneder, eller i alt 9.180 kr. for den samlede periode på 47 år. Hvilket måske kunne lyde tillokkende, hvis man forudser risikoen for, at man i hele perioden på ca. 47 år risikerer 3 års spredt arbejdsløshed. Ved en sammenhængende arbejdsløshedsperiode på 3 år, vil dækningen kun udgøre dækningen for de 11 måneder på 2.805 kr. Med et manglende kørselsbehov til og fra arbejde, vil forbruget af benzin dog nok mere end halveres, og dermed også den udbetalte forsikringssum. Forbruget beregnes som gennemsnittet for året inden man blev arbejdsløs, så man kan ikke benytte lejligheden til at øge forbruget ud over gennemsnittet, ved lange ture i den danske natur.

Nu er 47 år en meget lang tidshorisont og landets krise - som jo er en af de faktorer som gør ordningen tillokkende netop i disse år - varer vel næppe så længe. Desuden burde man uden videre kunne opsige kortet og bestille et nyt efter at man har skiftet adresse og få 3 perioder mere. De beder godt nok om CPR-nummer i forbindelse med oprettelsen, men de har ikke lov til at opbevare det efter at kundeforholdet er ophørt. Dermed kan OK ikke følge en person rundt hele livet og checke om vedkommende har haft kort før.

Med hensyn til at benzinforbruget går ned ved arbejdsløshed tager du fejl for de fleste, tror jeg. Man har jo stadig et liv og lige pludselig 8 timer ekstra hver dag til at leve det. De af mine venner som er arbejdssøgende bruger om noget mere på at futte rundt i byen.

Cool

Svar
#8
(19-01-2011, 18:00)Runnerdude Skrev: Ikke kun det, men så vidt jeg kan bedømme er et forbehold udelukkende for alder decideret ulovligt. De kan skrive "18 til pensioneret", men at skrive 18 - 65" mener jeg ikke er gangbart selv om en øvre aldersgrænse er meget brugt i mange sammenhænge. Så hvor i alverden er Ældre Sagen i alt dette? Hvis der for eksempel stod "ikke for muslimer / ikke for homosexuelle / ikke for medlemmer af DKP / dobbel pris for kvinder fordi de spytter børn ud konstant og derfor bliver fyret først når der er krise" skulle i se pressen og de forskellige organisationer fare i blækhuset og retten. Har de for travlt med at flette peddigrør til at kæmpe deres rettigheder eller hvad?

Rullende øjne



Nu er 47 år en meget lang tidshorisont og landets krise - som jo er en af de faktorer som gør ordningen tillokkende netop i disse år - varer vel næppe så længe. Desuden burde man uden videre kunne opsige kortet og bestille et nyt efter at man har skiftet adresse og få 3 perioder mere. De beder godt nok om CPR-nummer i forbindelse med oprettelsen, men de har ikke lov til at opbevare det efter at kundeforholdet er ophørt. Dermed kan OK ikke følge en person rundt hele livet og checke om vedkommende har haft kort før.

Med hensyn til at benzinforbruget går ned ved arbejdsløshed tager du fejl for de fleste, tror jeg. Man har jo stadig et liv og lige pludselig 8 timer ekstra hver dag til at leve det. De af mine venner som er arbejdssøgende bruger om noget mere på at futte rundt i byen.

Cool

Altså dem jeg mails til ang job, svare ik altid og så må jeg jo besøge dem istedet.
Så har været 2 gange på Falster 1 gang på Lolland og og skal nok snart et smut til Køge, det koster trods alt benzin
Svar
#9
(19-01-2011, 18:00)Runnerdude Skrev: Ikke kun det, men så vidt jeg kan bedømme er et forbehold udelukkende for alder decideret ulovligt. De kan skrive "18 til pensioneret", men at skrive 18 - 65" mener jeg ikke er gangbart selv om en øvre aldersgrænse er meget brugt i mange sammenhænge. Så hvor i alverden er Ældre Sagen i alt dette? Hvis der for eksempel stod "ikke for muslimer / ikke for homosexuelle / ikke for medlemmer af DKP / dobbel pris for kvinder fordi de spytter børn ud konstant og derfor bliver fyret først når der er krise" skulle i se pressen og de forskellige organisationer fare i blækhuset og retten. Har de for travlt med at flette peddigrør til at kæmpe deres rettigheder eller hvad?

Rullende øjne



Nu er 47 år en meget lang tidshorisont og landets krise - som jo er en af de faktorer som gør ordningen tillokkende netop i disse år - varer vel næppe så længe. Desuden burde man uden videre kunne opsige kortet og bestille et nyt efter at man har skiftet adresse og få 3 perioder mere. De beder godt nok om CPR-nummer i forbindelse med oprettelsen, men de har ikke lov til at opbevare det efter at kundeforholdet er ophørt. Dermed kan OK ikke følge en person rundt hele livet og checke om vedkommende har haft kort før.

Med hensyn til at benzinforbruget går ned ved arbejdsløshed tager du fejl for de fleste, tror jeg. Man har jo stadig et liv og lige pludselig 8 timer ekstra hver dag til at leve det. De af mine venner som er arbejdssøgende bruger om noget mere på at futte rundt i byen.

Cool

Jeg skrev helt bevidst "balancerer lidt på det utilladelige", idet et forbud mod forskelsbehandling kun er lovfæstet, når det gælder arbejdsmarkedsforhold, og artikel 14 i menneskerettighederne, ikke i sig selv kan anvendes. Moralsk, burde reglerne dog gælde i videst muligt omfang, hvor der ikke direkte er noget, der taler imod. Sådanne forhold, gør sig også gældende, når det drejer sig om forskelsbehandling på arbejdsmarkedet.

Så vidt jeg kan se, er det tvivlsomt, om OK i det hele taget har krav på et cpr-nummer, da jeg har svært ved at se, hvordan der skulle kunne være et lovgrundlag, der kræver det. Det kan så kun ske, ved en "informeret viljestilkendegivelse", altså en frivilig aftale med kunden om, at lade sig registrere under cpr-nummer. Det kan næppe gøres til et krav. Har man givet tilladelse, skal det ganske rigtigt destrueres, straks, når forholdet til OK ophører. Jeg kan heller ikke umiddelbart se nogen klausul om, at forsikringen kun kan tegnes en gang per person i dennes levetide - her dog kun fra man er 18 til 60 år - så om de kan følge en person hele livet eller ej, bør derfor være underordnet. Men der fremgår måske noget andet, på selve policen?

Hvis den arbejdsløse bruger mere benzin på at futte rundt i byen, end han gjorde i gennemsnit de 12 måneder, før han blev arbejdsløs, vil merforbruget ikke blive dækket af forsikringen. Så lugter man en fyring nærme sig inden for det næste år, er det bare med, at bruge OK-kortet til indkøb af masser af benzin - hermed ikke sagt, at man mod kontanter, skal fylde naboernes biler, så gennemsnittet bliver "kunstigt" højt - men blot, at et stort gennemsnitsforbrug i året inden fyringen, giver mulighed for mere gratis benzin i arbejdsløshedsperioden Rullende øjne .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(19-01-2011, 19:03)kragen Skrev: Jeg skrev helt bevidst "balancerer lidt på det utilladelige", idet et forbud mod forskelsbehandling kun er lovfæstet, når det gælder arbejdsmarkedsforhold, og artikel 14 i menneskerettighederne, ikke i sig selv kan anvendes. Moralsk, burde reglerne dog gælde i videst muligt omfang, hvor der ikke direkte er noget, der taler imod. Sådanne forhold, gør sig også gældende, når det drejer sig om forskelsbehandling på arbejdsmarkedet.

Målløs Jeg troede faktisk at generel aldersdiskrimination var omfattet af loven. Men det forklarer jo så hvorfor det er så udbredt overalt. Noget helt andet er selvfølgelig, at man kan undre sig over hvorfor det ikke er forbudt. De ældre udgør allerede idag en betydelig politisk magtfaktor og i løbet af få år vil noget der ligner halvdelen af landets voksne befolkning være over 60. Ingen regering ville kunne overleve at p...e dem af, så uanset hvor mange lobbyister forsikringsbranchen kaster efter projektet ville det ikke kunne blokeres.


(19-01-2011, 19:03)kragen Skrev: Så vidt jeg kan se, er det tvivlsomt, om OK i det hele taget har krav på et cpr-nummer, da jeg har svært ved at se, hvordan der skulle kunne være et lovgrundlag, der kræver det. Det kan så kun ske, ved en "informeret viljestilkendegivelse", altså en frivilig aftale med kunden om, at lade sig registrere under cpr-nummer. Det kan næppe gøres til et krav. Har man givet tilladelse, skal det ganske rigtigt destrueres, straks, når forholdet til OK ophører. Jeg kan heller ikke umiddelbart se nogen klausul om, at forsikringen kun kan tegnes en gang per person i dennes levetide - her dog kun fra man er 18 til 60 år - så om de kan følge en person hele livet eller ej, bør derfor være underordnet. Men der fremgår måske noget andet, på selve policen?

Det er Skat som kræver det. Det er jo et betalingskort med kredit, så reelt driver OK bankvirksomhed. Men så vidt jeg ved må det ikke bruges til andet, så der bør være lystætte skodder mellem regnskabsafdelingen og forsikringen. Hvis de vil vide hvor gammel du er, skal de bede om din alder separat tror jeg...


(19-01-2011, 19:03)kragen Skrev: Hvis den arbejdsløse bruger mere benzin på at futte rundt i byen, end han gjorde i gennemsnit de 12 måneder, før han blev arbejdsløs, vil merforbruget ikke blive dækket af forsikringen. Så lugter man en fyring nærme sig inden for det næste år, er det bare med, at bruge OK-kortet til indkøb af masser af benzin - hermed ikke sagt, at man mod kontanter, skal fylde naboernes biler, så gennemsnittet bliver "kunstigt" højt - men blot, at et stort gennemsnitsforbrug i året inden fyringen, giver mulighed for mere gratis benzin i arbejdsløshedsperioden Rullende øjne .

Ja, man har da lov til at tænke lidt strategisk. De sidste par gange hvor jeg er blevet "down sized" har jeg fået et vink med en vognstang i god tid om hvor det bar hen, og så har man jo mulighed for at forberede sig lidt så det ikke rammer helt så hårdt. I dette tilfælde kunne man jo købe sig et par store tromler og bruge de sidste par måneder til at opbygge et (ulovligt) benzinlager hjemme i garagen. Dermed presses forsikringssummen op og man har stadig benzinen til senere brug.
Smil


   
Svar
#11
Jeg "frygtede" nu nærmere, at man brugte kortet til at fylde konens/naboens/vennens bil med kortet mod kontanter, så årsgennemsnitsforbruget blev pænt stort - så der blev en god portion benzin, der skulle "refunderes", når man blev arbejdsløs. Man kunne så fortsætte med at fylde bilen/bilerne, mod favørpris i ledighedsperioden forstås, uden beløbet ville blive opkrævet af OK. Så ligner det en lidt lusket forretning med overskud, man med moralen i stand-by kunne tjene en slat på Rullende øjne
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: