Søg Garagen Hej Gæst! Register

Nyt Scooter Batteri fladt - kan denne oplader bruges?
#1
Hej,

Batteriet på min nye scooter er fladt, tror ikke det har været ladt op da jeg fik den, men jeg har fundet min gamle bil oplader, og tænkte om den kan bruges?

http://www.decaweld.com/default.asp?cmd=...D=1920&l=2

Kan jeg oplade med ledningsnettet tilsluttet eller skal det afmonteres?

Jeg har set flere have et par ledninger hængende ud fra "udluftningen" ved batteriet og går ud fra at de bare sætter opladeren på her om aftenen, er det bare at "trække" et par ledninger og så dække spidserne til så de ikke rammer hinanden og kortslutter, eller er der noget mere teknisk man skal være klar over. Mit spørgsmål ovenover svarer lidt på det her spørgsmål, for hvis ledningsnettet skal afmonteres så hjælpen det nok ikke bare at trække et par "opladnings ledninger" Idé

På forhånd tak for hjælpen Grin

Hov glemte lige at skrive at det er en Kymco Super 8 scooter
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Jeg bruger en CTEK-lader, og er en af dem, der har et stik hængende ud af luftindtaget på min Super8 Grin . Stikket følger med opladeren.

Jeg kan se, at din lader lader med ca. 4amp, det er lige i overkanten, men går nok lige an, for en enkelt gangs skyld. Det ideelle for dit batteri er nok omkring 1 amp.

Du behøver ikke, at hive ledningsnettet fra, når du oplader. Jeg ville nok overveje, at skifte til et kraftigere batteri, end originalbatteriet, da du har en jævnstrømscdi, der får strømmen direkte fra batteriet, og ikke fra generatoren. Det betyder, at uden batteri, starter maskinen ikke, heller ikke med kickstarteren, og er batteriet ikke helt oppe på mærkerne, vil den køre dårligt. Lyset, kører iøvrigt også over CDI'en på en Super8.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
Ok, men hvilken ctek skal man vælge, og hvad koster sådan en?

Den skal helst være billig Grin


Er den her fin nok Grin
http://www.hovwdiaudi.dk/xProductCatalog...roup=17981
Svar
#4
(16-01-2011, 16:05)DK11706 Skrev: Ok, men hvilken ctek skal man vælge, og hvad koster sådan en?

Den skal helst være billig Grin


Er den her fin nok Grin
http://www.hovwdiaudi.dk/xProductCatalog...roup=17981


Den ctek jeg har kigget på, koster kun 499kr hos ThansenSmil

Svar
#5
(16-01-2011, 16:05)DK11706 Skrev: Ok, men hvilken ctek skal man vælge, og hvad koster sådan en?

Den skal helst være billig Grin


Er den her fin nok Grin
http://www.hovwdiaudi.dk/xProductCatalog...roup=17981
Ctek 800 til 350 kr. er fuldt ud tilstrækkelig. Jeg har haft den, men bruger nu en 4003, som pt. er på tilbud til 495 kr. (normalt 649 kr.). Den egner sig også til biler, og har nogle ekstra ladefeatures, som 800'eren ikke har.

http://www.marinetorvet.dk/visprodukt.as...uktID=2414
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(16-01-2011, 16:55)kragen Skrev: Ctek 800 til 350 kr. er fuldt ud tilstrækkelig. Jeg har haft den, men bruger nu en 4003, som pt. er på tilbud til 495 kr. (normalt 649 kr.). Den egner sig også til biler, og har nogle ekstra ladefeatures, som 800'eren ikke har.

http://www.marinetorvet.dk/visprodukt.as...uktID=2414

?
Hvilke fordele er der ved denne frem for den anden du nævner?
Har selv den "lille" udgave af Ctek (800)og den kan da det samme hvis ikke jeg husker forkert?

Den er også velegnet til at vække "døde" batterier til live.

Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
#7
(16-01-2011, 17:40)Fjdriver Skrev: ?
Hvilke fordele er der ved denne frem for den anden du nævner?
Har selv den "lille" udgave af Ctek (800)og den kan da det samme hvis ikke jeg husker forkert?

Den er også velegnet til at vække "døde" batterier til live.

Den bruger en 8-punkt opladning, mod 4, og har en Recond-funktion, der bedre kan få bugt med sulfatering (vække døde batterier). Og så har den "lynstartfunktion", hvis man lige skal have et hurtigt "stød". Endelig, kan den oplade større batterier, end 800'eren (kun aktuel ved bilbatterier).
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#8
Citat:Hov glemte lige at skrive at det er en Kymco Super 8

Super 8 er en udmærket scooter på flere områder. Men, når det drejer sig om det elektriske, så er det klart ikke kymcos stærke side:

1: Scooteren bruger masser af strøm, også når den er slukket. Typisk er et batteri ødelagt, hvis ikke scooteren har været brugt i 14 dage.

2. Scooterens lyskontrolboks - og/eller CDI har problemer. Det betyder, at lyset pludseligt går ud, når det er mørkt. Jeg har nu min nummer to super 8. Den første, fik problemet efter 1.5 år. Forhandleren kunne ikke reparere det, så jeg måtte gøre det selv. Nu har jeg min super 8 nummer 2. Den har fået problemet, inden der er gået et halvt år! Så trods den er to år nyere end den gamle, har Kymco stadigt ikke taget sig sammen til at reparere problemet.

3. Scooteren har - sammenlignet med kinesiske scootere - meget svært ved at starte. Det skyldes også det elektriske system. Heldigvis, er det nemmere at starte den med kick-starteren, hvis batteriet er ødelagt. Problemet ligger i den måde, som deres CDI fungerer. Den kræver strøm fra batteriet, for at kunne starte. Og, hvis batteriet ikke har strøm, så skal du "oplade" den med kick-starteren, før du kan få strøm på batteriet, og derved starte scooteren. Heldigvis, så har et ødelagt batteri, færre koldstartampere, og langt større indre modstand. Det medfører, at kickstarteren nemmere får batterispændingen til at stige, og derved scooteren til at starte. Faktisk kan scooteren starte uden batteri, men blinklys virker ikke. Og det er nemmere, end med batteri monteret.

En kinesisk scootere, er som oftest opbygget på en anden måde, så kick-starteren ikke skal oplade batteriet, før at CDI'en kan fungere.

Min første super 8, havde desuden dårlige bagbremsere - det ser dog ud til, at det har været en fejl på kun den. Den nye jeg har, har acceptble bremsere på baghjulet. Forhjulsbremserne har været helt i orden på begge scootere.

Fejlene på det elektriske system er de samme: Batterierne ødelægges, den fungerer dårligt med dårlige batterier - de skal have mange koldstartampere og helst været et gel batteri, og uanset batteritype, så aflades de på forholdsvis kort tid, og batterierne ødelægges, hvis scooteren står ubenyttet, og uden tilsluttet oplader. Min kinesiske knallert, står nemt i 3 måneder - ellere mere - uden oplader, og starter fint uden brug af kick-starter.


Du kan dog gøre nogle ting, for at afhjæpe problemet. Men, hvis scooteren er ny, skal du nok have lov af forhandleren først, hvis du skal være sikker på garantien. Hvis fejlene ikke rettes, kan du forvente, at lyset pludseligt går ud, eller begynder at blinke, så det bliver helt mørkt. Scooterene er simpelthen ulovlige, og burde tilbagetrækkes fra markedet, hvis ikke fejlene rettes. De kan ikke godkendes, med sådanne fejl på systemet. Lyssystemet upålideligt, og fungerer ikke, selv på en ny scooter. Men, da det er upålideligt, og tænder/slukker, så vil det i nogle tilfælde først opdages efter noget tid.

Scooterens lyskontrolboks - eller cdi - er defekt. Det er lyskontrolboksen, som giver problemerne. Dels, så bruger den en del strøm, når scooteren er slukket, og det er den som dræner batteriet. Derfor ødelægger den batteriet efter et par uger, meddens en kineisk scooter, nemt starter efter flere måneder uden scooteren har kørt og med startknappen. Udover det konstante forbrug, så medfører lyskontrolboksen at lyset tænder og slukker. I de fleste tilfælde, når fejlen at komme inden garantiens udløb, efter de 2 år. Jeg har endnu ikke hørt om kymco super 8 50cc scootere, der ikke har haft problemet. Jeg har haft det, på begge mine to kymco super 8 scootere. Jeg mener en anden her på billigscooter, der også havde super 8, havde fået problemet. Og scootergrisen har lagt en video på youtube, hvor han demonstrerer, at han også har problemet. På min scooter, der er under 6 måneder gammel, sker det at lyset slukker, ca. 5 sekunder efter det bliver tændt.

Løsningen på de to problemer, er følgende: Lyskontrol boksen fjernes, og erstattes af to lus - samt batteriets 10A sikring, udskiftes med en sikring på 15A og de to på 7A med sikringer på 10A. Det hjælper ikke, at få ny CDI og ny lyskontrolboks fra Kymco, da disse er præcist ligeså deffekte. Der er ikke blevet udført nogen fejlretning på komponenternes design, trods fejlen har været kendt i over to år hos Kymco.

Der findes mange løsning på internet. Nogle erstatter lyskontrolboksen med et relæ. Andre, sætter en hazard-switch på, så de kan tænde lyset, uden kontrolboksen. Jeg har kortsluttet kontrolboksen som ovenfor - men det kræver sikrerne udskiftes, med mindre det er 125cc udgaven, som fra start er født med 15A og 10A sikring. Du skal helst ikke bruge overhalingsblinket ved denne løsning, da den trækker for meget, og kan springe sikringerne. Ved trikket sættes lyset på hovedsikringen, og går dermed på instrumentpanelet.

Her er en beskrivelse af lyskontrol boksen, og et billed at stikket, hvor de to ledninger sættes i:
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmesid...super8.php
Der er også vist en anden løsning, hvor ledningerne føres separat, således ledningsnettet ikke belastes.

Som du kan se af billedet, skal lyskontrol boksen afmonteres - det er den, med et 4 + 2 stik + 1 ledning med "rundstik" som hænger ud af den ene side. Stikket med 4 huller, er den der skal kortsluttes: Efter sikringerne er udskiftet med henholdsvis 15A og 10A, så tages et styk ledning, f.eks. det som bruges til lysnet indstallation, og sættes i hullerne i stikket. De to ledninger skal forbindes således den blå/sort forbindes med blå, og hvid/sort med hvid.

Overhalingsblinket bruger for meget strøm, da den tænder både kort og langt lys samtidigt. Ellers, er kun langt, eller kort lys tændt. Så bruges denne løsning, så undgå at trykke for længe på overhalingsblinket, da det overbelaster sikringerne - og måske også ledningerne. Jeg har ikke haft problemer med ledninger der ikke har tålt det, eller afbrændte sikringer, når de udskiftes med 15A og 10A sikringer.

Derudover, skal du huske at sætte større sikring i, hvis det er en 50cc.
Sikringerne som bruges til Kymco Super 8, er lidt specielle... Det er 25mm glassikringer. De normale er 20mm. Du kan få de "originale" hos mcbutikken/motomike varenummer 705.42.24 (10A) og 705.42.32 (15A). Det er dem, som er brugt i 125cc udgaven.

Jeg har ikke umiddelbart kunnet finde en tegning med relæer - men jeg kan godt lave en. Dog, har jeg ikke kunnet finde et sted, hvor man kan købe stik, som passer til Kymco's lyskontrol boks stik. Så jeg synes, at det nemmeste var et par lus i stikket, og så sætte et stykke gaffa på.

Laves trikket med lyskontrol boksen, har du også løst det meste af batteriproblemet. Dog, bruger uret stadigt strøm. Derfor skal super 8'eren stadigt bruges lidt.

Da kymco'en er lidt kritisk med batteriet, er det bedst at få et godt batteri. Jeg har udskiftet originalbatteriet med følgende:
http://www.mcbutikken.dk/search/707+40+3...cle/270396

Det er et GEL batteri, med 230 koldstartampere, og det har vist sig, at fungere ganske fint.
Batteriet er lidt større, end mavebæltet til originalbatteriet kan klare, så dette bælte tages af. Batteriet er på 11.2A, og har masser af kraft - også når det er koldt. Kymco's standard batterier, er af dårlig kvalitet. Batteriet som MC-butikken sendte, var også i top form, og ikke afladt mere end det måtte. Jeg forsøgte først, med et batteri fra T-Hansen. GISP. De forsøgte at forklare mig, at et afladt GEL batteri, der kun havde 10V over sig fra nyt, bare skulle oplades, og så var det så godt som ny. Det skulle jo være nyt, da det var købt dagen før. Heldigvis tog de gladeligt batteriet retur. På kassen så det ud til, at være returneret mange gange.

Jeg synes det er surt, at Kymco ikke løser problemerne med lyskontrol boksen. Det er helt til grin, at man skal downloade løsningen på internet, og at folk skal forsøge sig med lyskontakter til "hazard" lys kontrol. Samtidigt, så medfører det store dræn af batteriet, at mange forhandlere sælger Kymco Super 8 scooter, med et ødelagt batteri. Den tåler ikke, at stå i butikken så længe, og så må forhandleren oplade batteriet, måske med en CTEK oplader, der kan få ødelagte batterier i sving, men et batteri der har været drænet, og "redes" opnår aldrigt sin fulde kapacitet.
Svar
#9
(16-01-2011, 18:10)Super 8 Skrev: 1: Scooteren bruger masser af strøm, også når den er slukket. Typisk er et batteri ødelagt, hvis ikke scooteren har været brugt i 14 dage.

Målløs YIKES! Ved du hvad der trækker så meget? Det kan da ikke være uret. Har du tyverialarm på?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Ja, det er lyskontrol boksen. Der sidder et par pæne modstande, direkte over plus og minus, og varmer den op, når den er slukket. Dertil, er der en opamp, og forskelligt andet elektronik, der også kører på fuld blus.

Lyskontrolboksen bruger mere end de fleste alarmer på markedet. Inklusiv ur, er forbruget ca. det dobbelte af en alarm fra T-hansen.

Har scooteren stået i butik når du køber den, og ikke været opladet af forhandleren, så kan batteriet nemt være ødelagt, og kræve en oplader, der får genoplivet et dødt batteri. Hvis forhandleren oplader batteriet, og hvis den har været meget afladt, kan batteriet nemt have mindre kapacitet, end originalt batteriet har. Og, for Super 8's vedkommende, er det en ekstra stor ulempe, da dens CDI trækker strømmen fra batteriet.

Jeg har dog erfaring for, at den kan starte uden batteri, og at det endog er nemmere end med batteri. Batteriet virker som kortslutning, indtil det er fuldt opladt.
Svar
#11
Hmm Det lyder sgu ikke så godt, jeg må nok desværre indstille mig på at skulle til forhandleren et par gange inden købet kan ophæves, imellemtiden kan jeg jo håbe på at min ikke kommer til at fejle noget Cool

Lyset virkede faktisk ikke da jeg hentede den, men de fortalte at det var pga. at de havde skiftet lysboksen da der havde været en dårlig sending fra Kymco, men at problemet var løst, og grunden til at der ikke var lys på var at mekanikeren havde glemt at tilslutte stikket igen.

Jeg ved jo ikke hvor meget strøm der har været på batteriet, men jeg har startet den 3 gange siden lørdag eftermiddag, hvorefter jeg har kørt en tur på 15 kilometer. Da jeg startede den i dag havde den lidt problemer (sikker kulde), og efter 4 forsøg på elstart virkede knappen ikke mere og der var ingen lys på, så måtte jeg i gang med kickstarteren, og fik liv i den, men der gik noget tid før lyset kom til at virke, er det fordi den er defekt eller er det bare pga. af manglende strøm på batteriet, og kan det evt. være defekt pga. afladning?.

Hvor mange forsøg har man normalt på el-starteren, når den løber tør?
Svar
#12
Citat:Lyset virkede faktisk ikke da jeg hentede den, men de fortalte at det var pga. at de havde skiftet lysboksen da der havde været en dårlig sending fra Kymco, men at problemet var løst, og grunden til at der ikke var lys på var at mekanikeren havde glemt at tilslutte stikket igen.
Det er tale om en design fejl, så de er dårlige alle sammen. Fejlen ligger muligvis til dels i CDI boksen. De to kasser "taler sammen", og det er ved denne samtale, at det går galt. Fejlen lyder som om, at det er en komponent som "misbruges" - altså dens data opfyldes ikke. Den vil ødelægges langsomt, og det kan gå fra få måneder, til et par år, før den bliver upålidelig.

Citat:Jeg ved jo ikke hvor meget strøm der har været på batteriet, men jeg har startet den 3 gange siden lørdag eftermiddag, hvorefter jeg har kørt en tur på 15 kilometer. Da jeg startede den i dag havde den lidt problemer (sikker kulde), og efter 4 forsøg på elstart virkede knappen ikke mere og der var ingen lys på, så måtte jeg i gang med kickstarteren, og fik liv i den, men der gik noget tid før lyset kom til at virke, er det fordi den er defekt eller er det bare pga. af manglende strøm på batteriet, og kan det evt. være defekt pga. afladning?.

Grunden til at lyset ikke virkede, er at lyskontrolboks eller CDI er defekt. Det skyldes ikke afladning af batteriet. Der er intet elektronik i lyskontrolboksen, som tjekker batteriets spænding, og lyset tænder, så snart antallet af omdrejninger på motoren er gået op, uanset batteriets tilstand og spænding. Det er et almindeligt problem, på alle kymco scootere, hvor elektronikken er defekt.

Citat:Hvor mange forsøg har man normalt på el-starteren, når den løber tør?
Det afhænger af batteriet, og hvor længe du har kørt, for at lade den op.

Så længe, at Kymco ikke har fået repareret deres lyskontrol enhed, så er stor sandsynlighed for, at du til enhver tid, vil kunne få pengene retur, eller en ny scooter, indenfor reklamationsperioden. Scooteren må jo ikke have fejl på lyset, og indtil nu, har Kymco intet gjort, for at få rettet problemet. Forhandlerne skifter bevidstløs CDI og lyskontrol boks, og hævder problemet er rettet, og efter et stykke tid, kommer fejlen igen. For Kymco laver kun defekte bokse.

Søg på internet, og du vil finde ud af, at alle har haft det problem - og har det stadigt. Så vil du have pengene retur, så kan du bare sige, at du har problemet... I de sidste to år, har kymco intet gjort for at rette designfejlen på deres boks, og der er fejl på lyskontrol boksene, selv i helt nye sendinger. Da det er en design fejl, vil den ikke løses, uanset hvor mange de fremstiller og erstatter. Scooteren vil ikke være blevet godkendt, hvis fejlen havde vist sig i godkendelsesøjeblikket, da lyset skal fungere, og ikke må slukke og tænde, eller gå helt ud. Det kan være farligt, hvis man kører på en mørk vej.
Svar


Forum spring: