Svar: 96
Tråde: 41
Tilmeldt: Sep 2009
Hej
Skal man indstille ventiler efter de første 300km. Eller er det nødvendigt eller kan der ske noget hvis man ikke gør det? Det er en 4-takter
Svar: 12.709
Tråde: 83
Tilmeldt: Aug 2006
A.K Skrev:Hej
Skal man indstille ventiler efter de første 300km. Eller er det nødvendigt eller kan der ske noget hvis man ikke gør det? Det er en 4-takter Jeg kan næsten gætte, det er en firtakter :wink: Det skal man gøre. For det første, er det ikke sikkert, at forhandleren har indstillet dem korrekt til 0,08mm, og for det andet, kan indstillingen ændre sig, når den køres til. Er ventilerne for "løse", sker der ikke noget alvorligt, men er de for "stramme", kan det skade alvorligt.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar: 661
Tråde: 70
Tilmeldt: Jun 2008
kragen Skrev:Jeg kan næsten gætte, det er en firtakter :wink: Det skal man gøre. For det første, er det ikke sikkert, at forhandleren har indstillet dem korrekt til 0,08mm, og for det andet, kan indstillingen ændre sig, når den køres til. Er ventilerne for "løse", sker der ikke noget alvorligt, men er de for "stramme", kan det skade alvorligt.
Dengang jeg tilbage i sommeren 2007 købte min Giantco Sprint fik jeg ikke stillet ventiler efter 300km :roll: Jeg fik det først indstillet ved service 1 som blev foretaget efter den havde kørt de først 1000km
Giantco Sprint - Så har den gået 8000km:D
(26.11.09)
Svar: 356
Tråde: 3
Tilmeldt: Aug 2006
A.K Skrev:Hej
Skal man indstille ventiler efter de første 300km. Eller er det nødvendigt eller kan der ske noget hvis man ikke gør det? Det er en 4-takter Det er måske ikke strengt nødvendigt allerede ved 300 km, med mindre at der er tydelig ventiltikken. Ved 1.000 km bør man absolut checke ventilerne. Det er i tilkøringsfasen, at ventilafstanden ændrer sig mest, så check dem igen ved 3.000 km. Siden hen når motoren har gået 6.000-10.000 km og det hele har "sat sig" vil du opdage, at ventilafstanden ikke ikke ændrer sig ret meget. Forudsat at motoren ikke har fået tæsk
Geely Grand Puma 150 '05 - 107.000 km
Haojin HJ125 '07 - 71.000 km (tidligere MC)
Svar: 12.709
Tråde: 83
Tilmeldt: Aug 2006
Mortdk Skrev:Det er måske ikke strengt nødvendigt allerede ved 300 km, med mindre at der er tydelig ventiltikken. Ved 1.000 km bør man absolut checke ventilerne. Det er i tilkøringsfasen, at ventilafstanden ændrer sig mest, så check dem igen ved 3.000 km. Siden hen når motoren har gået 6.000-10.000 km og det hele har "sat sig" vil du opdage, at ventilafstanden ikke ikke ændrer sig ret meget. Forudsat at motoren ikke har fået tæsk Ved de 3-500 km bør al olie skiftes, og ventilerne kontrolleres/justeres. Ventilklikken betyder normalt, at ventilerne er for "løse", hvilket ikke er det store problem, men er de for "stramme", hvad de ofte er, høres det ikke. Uanset, hvad værkstedet eller manualen ellers måtte sige, så er det altså mere, end en god ide, at forlange, at få det hele gjort ved de 3-500 km. Kymco siger 500 km :wink: Herefter bør det tjekkes for hver 3.000 km eller 2.000 km, alt efter, serviceinterval. Nogle maskiner har det desværre med, at især indsugningsventilen gerne vil "stramme sig selv op".
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar: 661
Tråde: 70
Tilmeldt: Jun 2008
kragen Skrev:Ved de 3-500 km bør al olie skiftes, og ventilerne kontrolleres/justeres. Ventilklikken betyder normalt, at ventilerne er for "løse", hvilket ikke er det store problem, men er de for "stramme", hvad de ofte er, høres det ikke. Uanset, hvad værkstedet eller manualen ellers måtte sige, så er det altså mere, end en god ide, at forlange, at få det hele gjort ved de 3-500 km. Kymco siger 500 km :wink: Herefter bør det tjekkes for hver 3.000 km eller 2.000 km, alt efter, serviceinterval. Nogle maskiner har det desværre med, at især indsugningsventilen gerne vil "stramme sig selv op".
Tak for endnu en masse god info kragen Jeg fik stillet min ventiler for første gang efter 1000km og så fik jeg dem stillet igen omkring de 4000-5000km mener jeg. Nu har jeg snart gået 8000km så overvejer at jeg snart til have værkstedet til at se på dem igen. Det er altid bedst at være på den sikre side
Giantco Sprint - Så har den gået 8000km:D
(26.11.09)
Svar: 127
Tråde: 12
Tilmeldt: Apr 2009
Jeg vil faktisk mene at den indstilling ved 300km er den VIGTIGSTE af dem alle, da de ikke altid er instillet ordentlig fra fabrikken. Mine stod i hvertfald helt hen i vejret da jeg fik taget mig sammen til at stille dem ved 300km.
---- Yehaaa ---
Svar: 142
Tråde: 17
Tilmeldt: Jan 2011
(02-11-2009, 23:26)sekner Skrev: Jeg vil faktisk mene at den indstilling ved 300km er den VIGTIGSTE af dem alle, da de ikke altid er instillet ordentlig fra fabrikken. Mine stod i hvertfald helt hen i vejret da jeg fik taget mig sammen til at stille dem ved 300km.
Hej, jeg ved at det er meget forskelligt hvor meget ventilerne rykker sig, og om de overhovedet rykker sig. Men hvor meget kan de typiskt rykke sig 1,3,7 mm ?? Jeg suger alt ventil-viden til mig da jeg har tænkt mig selv at indstille dem, når den tid evt kommer.
Hilsen Henrik
Svar: 12.709
Tråde: 83
Tilmeldt: Aug 2006
(16-01-2011, 19:36)scooter-henrik Skrev: Hej, jeg ved at det er meget forskelligt hvor meget ventilerne rykker sig, og om de overhovedet rykker sig. Men hvor meget kan de typiskt rykke sig 1,3,7 mm ?? Jeg suger alt ventil-viden til mig da jeg har tænkt mig selv at indstille dem, når den tid evt kommer.
Hilsen Henrik Det er helt individuelt fra maskine til maskine. På mine to, er det insugningen på den ene, og udsugningen på den anden, der rykker sig. Dog ikke katastrofalt. De bliver tjekket(indstillet for hver 3.000 km, når de alligevel skal have skiftet olie. Det er ret hurtigt ordnet - ca. ½ time. Afstanden skal være 0,08 mm på begge, og ikke 0,04 eller 0,05, som der står i flere manualer. Afstanden må gerne være større. I Tyskland stilles de til 0,12mm.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar: 1.236
Tråde: 9
Tilmeldt: Nov 2005
På min Kymco har ventil afstanden ikke ændret sig nævneværdigt. Men på min MC (geely ) var der behov for justering i indkørings perioden.
http://www.letsindig.be/geely/ventiler/ventiler.htm
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar: 4.313
Tråde: 59
Tilmeldt: Jan 2006
Reminder :
Ventiler bliver strammere (mindre ventilspillerum) ved slidtage - og ikke større, som mange tror. Derfor er det ret vigtigt at chekke spillerum jævnligt, man kan ikke høre sig frem, det skal måles.
|