Søg Garagen Hej Gæst! Register

2-Takt VS. 4-Takt
#1
Hej, jeg påtænker at købe en scooter 45, ny eller brugt. Jeg tænker meget over om det skal være en 2-takter eller en 4-takter. Jeg ønsker ikke at tune scooteren. Håber i vil give mig jeres mening om hvorvidt i ville foretrække det ene frem for det andet. Hvad er dyrest i indkøb, mest moderne, mest holdbart, stabilt, støjsvag, mest skub i, bedst at køre på, økonomiskt, attraktivt som brugt, o.s.v P.f.h. Tak for nogle gode svar.

Venlig hilsen Henrik
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Du giver os ikke ret mange oplysninger at arbejde med Henrik. Hvor meget har du at spendere? Skal du bare ud at køre lidt fornøjelse til foråret eller skal den bruges dagligt i al slags føre? Har du andre transport-muligheder i tilfælde af problemer eller er pålideligheden kritisk for dig? Hvor langt skal du køre ad gangen? Hvor stor/tung er du?

Prisen er en væsentlig faktor for de fleste eftersom det er scooternes største styrke. Du kan komme ud at køre ny 45'er for så lidt som 5000 kr hos T. Hansen (plus forsikring og hjelm), men du kan også sagtens finde en maskine til over 20.000,-. Jeg kører selv en 45'er 4-takter (Yamaha Neos 4T til knapt 14.000,-) som jeg er glad for. Du kan læse lidt mere om den i denne tråd der minder lidt om din.

   


Før Neos'en havde jeg en Gilera Runner 2-takter som blev stjålet (den kan du se her) så jeg har nu kørt knapt to år på hver type. Min konklusion er, at jeg ikke vil købe en 4-takt som 45'er igen.

Misforstå mig ikke - jeg er glad for min Neos og det er en god maskine som aldrig har svigtet mig. Men som 45'er er man i forvejen den svageste på vejen, så det gælder om at tage alle de fordele man kan få, og her kommer 2-takterens højere basis-effekt ind i billedet. "Jamen de kører vel begge højst 45 km/t?" siger du så nok. Det er formelt korrekt, men når vi taler 45 er motorerne lettere droslede end 30'erne og man begynder at kunne ane 2-takterens power ved acceleration.

Så for min næste 45'er vil jeg gå efter følgende kriterier...

- Skal være en 2-takter.
- Skal have 12" hjul eller større.
- Skal være fysisk stor.

Cool
Svar
#3
(14-01-2011, 00:30)Runnerdude Skrev: [...]
Misforstå mig ikke - jeg er glad for min Neos og det er en god maskine som aldrig har svigtet mig. Men som 45'er er man i forvejen den svageste på vejen, så det gælder om at tage alle de fordele man kan få, og her kommer 2-takterens højere basis-effekt ind i billedet. "Jamen de kører vel begge højst 45 km/t?" siger du så nok. Det er formelt korrekt, men når vi taler 45 er motorerne lettere droslede end 30'erne og man begynder at kunne ane 2-takterens power ved acceleration.

Så for min næste 45'er vil jeg gå efter følgende kriterier...

- Skal være en 2-takter.
- Skal have 12" hjul eller større.
- Skal være fysisk stor.

Cool

Nu er det ikke alle 45'ere, der er "lettere" droslede, end 30-udgaven. På mange modeller, er der stadig kun tykkelsen på skiven til forskel, og det har ikke den store indvirkning på accelerationen Blink med øjet . Jeg vil endvidere vove den påstand, at hvis man ikke "piller" ved maskineriet, er forskellen i acceleration på en to- og firtakter minimal. Agilityen havde således intet besvær med, at følge med både en Jog og en Neos, og endda være lidt hurtigere - alle i "standardopsætning". Kigger man lidt på tallene, er der heller ikke meget, at komme efter:


Neos 4t
12.0 : 1
2.30 kW @ 7,000 rpm
3.15 Nm @ 7,000 rpm

Agility 4T
11:1
2.94 kw @ 7,500 rpm
3.72 Nm @ 7,000 rpm

Neos 2t
10,7:1
2,09 kW @ 6.750 rpm
2,98 Nm @ 6.500 rpm

Jog 2t
11.6 : 1
2.04 kW @ 7,000 rpm
2.78 Nm @ 7,000 rpm

Disse, er alle luftkølede, men hvis du kommer fra en væskekølet Runner, er der selvsagt større forskel:
3,3 Kw @ 7.250 rpm
4.6 Nm at 6,250 rpm

Men det kan en væskekølet firtakter også matche:

Zoomer
3.65 kw @ 8.000 rpm
4.5Nm @ 7.200 rpm
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#4
Hej.
Skal det så forståes ,at den feks,med højest Nm, trækker /holder bedst farten op ad bakke og med læspå,og i modvind.Rullende øjne
Vh
CB
Svar
#5
(14-01-2011, 09:45)cb Skrev: Hej.
Skal det så forståes ,at den feks,med højest Nm, trækker /holder bedst farten op ad bakke og med læspå,og i modvind.Rullende øjne
Vh
CB

Groft sagt, ja Blink med øjet

Men skal dog være opmærksom på, at firtakterne har den maksimale "trækkraft" i et meget smallere omdrejningsområde, end en totakter. Det er ikke unormalt, at en firtakter ryger ned på "halv kraft", hvis omdrejninger afviger mere end 6-700 o/m på hver side, af det angivne omdrejningstal. På en totakter, er spillerummet større, før den ryger ned på halv kraft. Det er derfor meget vigtigt, at rullevægten på en firtakter afstemmes meget præcist i forhold til vægt m.m., så det optimale omdrejningstal holdes længst muligt, under hele accelerationen. Rullevægten (og dysestørrelse) er så at sige, det eneste, man lovligt må ændre på, på en knallert. Taler vi om at ulovligøre knallerter, ligger der dog et meget større potentiale i en totakter, end i en encylindret GY6.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
1000 tak for de gode svar. Jeg er helt ny i denne scooter-verden, men den tiltaler mig meget, så jeg har læst og læst, med stor interesse på sitet uafbrudt de sidste dage. Allerførst vil jeg lige fortælle lidt om mine kørselsbehehov, så i videre kan guide mig gennem scooter-junglen. Jeg har råd til at købe den scooter jeg forelsker mig i, da jeg netop har solgt min bil. Dermed ikke være sagt at jeg straks smider 25 kg. på bordet, - næ nej, jeg søger netop jeres hjælp fordi jeg ønsker at få indblik i hvilken maskine der giver mest valuta for pengene. Jeg har via en masse links her på BS. fået indblik i det at stille ventiler, og tror på, at det er noget jeg ville kunne klare selv. Det jeg skal bruge scooteren til er ture ud i det blå. Jeg cykler altid indenfor bygrænsen, så det bliver mest lange varme ture, og kun i godt vejr. ingen salt og vinterkørsel, og ikke meget regn heller. jeg er 178 cm høj, og vejer 85 kg. Design tiltaler mig i meget høj grad, og navnet i mindre grad. Jeg var lige rundt på nettet, og kan se at jeg tiltrækkes af maskiner som. Piaggio zip 4t, Yamaha Neos, Peugeot Speedfight og i det hele taget peugeots design på deres scootere samt Giantco G 10, for lige at snuppe en ægte kineser med. Driftøkonomien og designet vejer nok tungest i regnskabet, ligesom jeg tiltrækkes af de små scootere. Jeg er fast besluttet på en 45'er og ikke en 30'er, da der skal være rene linjer med forsikringsselskabet i tilfælde af uheld, ligesom jeg ikke ønsker at stå i en anden landsdel med en scooter jeg ikke må/kan køre videre på. Den skal bare være lovlig. Derudover lokkes jeg af de helt billige (kinesere) fra Thansen og hjem&fix, mest pga prisen, og syntes såmænd osse designet er spiseligt. Det skal osse lige siges, at jeg er typen der er ekstremt god ved mine sager, og passer og plejer dem med olie voks osv. Smil Håber det har givet lidt mere at rådgive ud fra. Hilsen Henrik
Svar
#7
Piaggio zip 4t , Peugeot Speedfight vil jeg mene er gode valg.
Flotte og stabile.. Så vit jeg ved.
Ældre mc-scooter glad mand :
Kymco People S 251 , 27000 km
Topspeed: 130 km/t
Svar
#8
(15-01-2011, 21:54)kinamanden Skrev: Piaggio zip 4t , Peugeot Speedfight vil jeg mene er gode valg.
Flotte og stabile.. Så vit jeg ved.

Piaggio zip 4t sku være kvalitet har jeg hørt fra et par stykker, Speedfighteren ved jeg fra min far at hans var noget skidt, altid start problmer og den stod inden om natten året rundt.
Men Tempo er vist godt tilfreds med sin fighterSmil

Svar
#9
(15-01-2011, 22:00)Søren26 Skrev: Piaggio zip 4t sku være kvalitet har jeg hørt fra et par stykker, Speedfighteren ved jeg fra min far at hans var noget skidt, altid start problmer og den stod inden om natten året rundt.
Men Tempo er vist godt tilfreds med sin fighterSmil

De gamle SF'ere og Vivacity er top kvalitet. Jeg kører selv Vivacity, og den skal ikke have andet end den normale halvårlige service (bemærk, der er ingen km grænser, som der er for alle andre mærker). De første 13900km, nåede jeg inden første halvårs service.

De bliver ind i mellem beskyldt for at være af dårlig kvalitet, hvilket absolut ikke er tilfældet. Det skyldes ene og alene de personer, staklerne har været i hænderne på.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Rent teoretisk vil en 4T altid have bredere effektbånd end en 2T, fordi den har en ekstra takt, der er død (kompressionstakten) 2T kan fx. ikke køre uden potte, det kan en 4T, fordi den ikke er afhængig af en modtryk for at brænde rent ved næste takt.


------------<___> 2 T effektbånd.
--<____________> 4T effektbånd.
Svar
#11
(15-01-2011, 22:15)Teddy Skrev: De gamle SF'ere og Vivacity er top kvalitet. Jeg kører selv Vivacity, og den skal ikke have andet end den normale halvårlige service (bemærk, der er ingen km grænser, som der er for alle andre mærker). De første 13900km, nåede jeg inden første halvårs service.

De bliver ind i mellem beskyldt for at være af dårlig kvalitet, hvilket absolut ikke er tilfældet. Det skyldes ene og alene de personer, staklerne har været i hænderne på.


Ang de service som Peugoet har, så sagde den mekaniker som kigger på min, at jo Peugoet har deres egen teori om 6måneder mellem hvert tjek, men det ville han ik anbefale ( nok pg de ingen penge tjener) , men sidste min var på værksted.

Hvade den kørt 8000km uden tidere dog var min variomatik slidt helt ned på alt for meget by kørelse, fik den så os fra en total skadet PGO, så den var jo lettere slidt og gav vist 100kr for denSmil .

Men nu kører jeg ik til service mere før ved hvert ca 10.000km, men tror nu mere grunden til min fars Peugoet aldrig ville starte. Var at den på et det første år kun kørte 1000km , forstiller mig batteriet var total afladt og faldet sammen, den kørte kun sol skin Ked af det

Svar
#12
(15-01-2011, 22:15)Teddy Skrev: De gamle SF'ere og Vivacity er top kvalitet. Jeg kører selv Vivacity, og den skal ikke have andet end den normale halvårlige service (bemærk, der er ingen km grænser, som der er for alle andre mærker). De første 13900km, nåede jeg inden første halvårs service.

De bliver ind i mellem beskyldt for at være af dårlig kvalitet, hvilket absolut ikke er tilfældet. Det skyldes ene og alene de personer, staklerne har været i hænderne på.

Ja, netop Vivacity kan jeg også godt lide.. 13.900 km. på ½ år, det er da helt pænt gået.. smiler
Svar


Forum spring: