Søg Garagen Hej Gæst! Register

Kick og/eller el-start?
#1
Nu fik jeg min Agility tilbage fra rep.

Jeg kan nu uden besvær starte på kick. Også efter 6 timers ophold udenfor.

Desværre ser det ud til, at det er sket på bekostning af el-start. Ked af det
Den har hidtil kørt fint i de fleste tilfælde, men nu er det næsten ikke til at starte på el, med mindre maskinen er varm.

Og det er uanset meget, lidt, ingen eller variabel gas på håndtaget under forsøget. For første gang nogensinde måtte jeg opgive el-start, da batteriet var ved at løbe fladt. End ikke et host fik jeg.

Man har justeret ventilerne lidt udefter, så åbningerne er en anelse kortere. Luftskruen er muligvis også justeret, og tomgangen er sat temmelig meget op.
Første tankning giver et hint om at økonomien kan være forbedret en 8-10%

Men hvad er der galt med el-starten?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Det er faktisk et problem på de fleste scootere. Det lille batteri lever "på kanten" hele tiden, og der skal ikke meget til før det går kold for ampere, det er trods alt kun 4-5 amp. man har med at gøre, og el-motoren er det komponent på scooteren, der æder mest amp. (især på en 4T med mange bevægelige dele og kold og træg motorolie)

Jeg anbefaler altid kunderne, at bruge kickstarteren når motoren er helt kold, og ellers bruge el-start til alle de andre starter hvor motoren er varm el. lunken (en 4T holder varmen længere end en 2T). Så kan batteriet nå at blive ladet optimalt op til næste koldstart, og kickstarterten "gror" ikke fast så den ikke kan bruges den dag man står med strømmangel.

Både min Zip og Nrg (og de 5 forrige), har aldrig manglet strøm, og de har stadig det orig. batteri siddende. Det tror jeg helt klart skyldes den nævnte metode, som man måske kan kalde lappeløsning, men det er det bedste jeg kan komme med...og det virker !. :wink:
Svar
#3
Energy Skrev:Både min Zip og Nrg (og de 5 forrige), har aldrig manglet strøm, og de har stadig det orig. batteri siddende. Det tror jeg helt klart skyldes den nævnte metode, som man måske kan kalde lappeløsning, men det er det bedste jeg kan komme med...og det virker !. :wink:
Det 'sjove' er, at til dato er 99% af alle starter gjort ved startmotor. Primært fordi kick'en ligesom manglede lidt (hm) kick.

Og batteriet har aldrig tidligere været i nærheden af at gå død.

Hvor lang en tur, anses for rimelig for at genoplade et relativt fladt batteri?
(4 AH)

Kan ændringen i ventiljustering have flyttet tændingspunktet mere over i retning af kick, fremfor en muligvis langsommere, men mere steady el-start?
Svar
#4
walker1 Skrev:Det 'sjove' er, at til dato er 99% af alle starter gjort ved startmotor. Primært fordi kick'en ligesom manglede lidt (hm) kick.

Og batteriet har aldrig tidligere været i nærheden af at gå død.

Hvor lang en tur, anses for rimelig for at genoplade et relativt fladt batteri?
(4 AH)

Hmm, en 50-70km, det er svært at sige.. :?

Jeg servicerede ellers en Piaggio Ape (den lille 3hjulede kassebil) idag, og selv om den kun er på 50cc, sad der en ordentlig fætter af en starter og et batteri på størrelse med en lille bil. Så det KAN lade sig gøre at få amp. nok til alle slags starter, det kræver "bare" mere plads og en kraftigere generator.
Svar


Forum spring: