11-01-2011, 08:49
(11-01-2011, 00:06)Runnerdude Skrev: [...]I sidste ende er det nok et temperamentsspørgsmål om man gør det selv eller ej.
Prisen for service herinde i hovedstaden er ca. 500 for lille service og 1.100 kr for stor service, plus materialer. Man opererer altså bare med to former for serviceeftersyn, og går ikke så meget op i, hvad der foreskrives i manualen for de forskellige intervaller. Lille service, som de vel klarer på ½time, indskrænker sig til en oliekande og en stramning af bagbremsen. For fortjenestens skyld, måske et tændrør, ruller og rem .
Den eneste årsag til, at man bør ofre penge på et lille eftersyn er efter min mening, at det letter bevisbyrden ved en evt. reklamationssag. Det samme, gælder for så vidt det store eftersyn, hvor bla. koblingen skal af, og have lidt fedt. Den annoncerede karburatorindstilling, begrænser sig oftest til en justering af tomgangen. Rulle, remskift, og smøring, er altsammen noget, man selv kan gøre på en times tid. Det kræver ingen specielle færdigheder, blot et variotool, koblingsnøgle, top- og unbraconøler, som samlet kan købes for, hvad et eftersyn koster - og så lige, at man tager sig selv i nakken, og overholder eftersynene . Det nævnte værktøj, bør man alligevel anskaffe sig, så man selv kan skifte rem og ruller, når de er slidte. Der er ingen grund til, at betale 6-700 kr. på et værksted for det, når man selv kan skifte for 200 kr., og være sikker på, at delene er af den kvalitet, man ønsker, og ikke ender med, at få sat et sæt "thansen-ruller" i, der kun holder en forlænget weekend.
Sender man den til service, alene af hensyn til bevisbyrden i en evt. senere reklamationssag, hvilket kan være fornuftigt på en ny knallert, er der intet i vejen for, at man selv skifter ruller, rem og tændrør inden, og gør opmærksom på, at disse dele ikke skal udskiftes. Jeg kender mindst et værksted, der ved hvert eftersyn konsekvent - uanset tilstand - udskifter disse dele, med dele af ringere kvalitet, end den jeg ønsker. Nogle værksteder godtager også, at man selv leverer ruller, rem og tændrør, som værkstedet så kan benytte, hvis det anser det for nødvendigt.
Gearolien kan i princippet holde evigt i et lukket system, men på de fleste, skal den udskiftes med ret lange intervaller, der kan gå fra 5.000 til 20.000 km - eller endog til aldrig. Jeg har en firtakter, der skal have skiftet motorolie, så jeg får skiftet det hele, ved hvert eftersyn.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.