Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tuning af benzin økonomien
#1
Er det mulig at tune benzin økonomien uden at hæve tophastigheden mere end til max 40 km/t.

Jeg køber nok sådan en kymco super 8 (30 scooter) her snart og regner med at få en 45 bøsning i for at forbedre km/l. Nu stiger tophastigheden også og jeg vil gerne holde mig under de 43, så politiet ikke snupper den hvis jeg skulle ryge på deres rullefelt 2 gange. Kan man skifte til andre ruller eller begrænse andre steder så det ikke påvirker km/l, men kun tophastigheden.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
(05-01-2011, 20:57)DK11706 Skrev: Er det mulig at tune benzin økonomien uden at hæve tophastigheden mere end til max 40 km/t.

Jeg køber nok sådan en kymco super 8 (30 scooter) her snart og regner med at få en 45 bøsning i for at forbedre km/l. Nu stiger tophastigheden også og jeg vil gerne holde mig under de 43, så politiet ikke snupper den hvis jeg skulle ryge på deres rullefelt 2 gange. Kan man skifte til andre ruller eller begrænse andre steder så det ikke påvirker km/l, men kun tophastigheden.

I og med, du skifter bøsningen, er den allerede ulovlig, og vil blive konfiskeret anden gang, du bliver taget på en maskine, du har foretaget ulovlig konstruktiv ændring på. Dette, uanset hastigheden. En teoretisk mulighed for lovligt, at kunne nedsætte tophastigheden, uden det går ud over km/l, er alt for tunge ruller, og/eller mindre hoveddyse.

Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
Hej
Du har købt en 45 bøsning , der kunne du sætte en extra skive i (spændeskive el. lign.) så den kun kører omkring 40 km/t.
Jeg ved ikke hvor store 30 og 45 bøsningerne er, men hvis man kunne ramme de 40 km/t med en skrive !?!
PGO der er der kun 1 ring hvor den så kører 45 km/t , men hvis man sætter 2 i så kører den kun 30 km/t, men jeg ved ikke hvor store de er.
Du må prøve dig frem.
Scooterture:
Skagen video.
 Mariager Havn video.
Sym Fiddle II 125/160cc årg. 2010
Suzuki Wagon 1,3 aut.gear årg. 2005
Svar
#4
(05-01-2011, 21:09)kragen Skrev: I og med, du skifter bøsningen, er den allerede ulovlig, og vil blive konfiskeret anden gang, du bliver taget på en maskine, du har foretaget ulovlig konstruktiv ændring på. Dette, uanset hastigheden. En teoretisk mulighed for lovligt, at kunne nedsætte tophastigheden, uden det går ud over km/l, er alt for tunge ruller, og/eller mindre hoveddyse.
Du har ret I at den ikke er lovlig men politiet skiller den ikke ad, medmindre den korer forstaerkt paa deres rullefelt, og der gider de nok ikke engang.
Svar
#5
Til Kragen:

Jeg kom til at tænke på det du skrev med at konstruktive ændringer er ulovlige, hvad så med alle de sager om scootere der kører for stærkt på politiets rullefelter men der er "lovlige" i den forstand at der ikke er pillet ved noget: I de sager er det jo dit eget ansvar at sørge for at den ikke kører for hurtigt og det kan man jo heller ikke gøre uden at lave konstruktive ændringer?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(06-01-2011, 09:54)DK11706 Skrev: Til Kragen:

Jeg kom til at tænke på det du skrev med at konstruktive ændringer er ulovlige, hvad så med alle de sager om scootere der kører for stærkt på politiets rullefelter men der er "lovlige" i den forstand at der ikke er pillet ved noget: I de sager er det jo dit eget ansvar at sørge for at den ikke kører for hurtigt og det kan man jo heller ikke gøre uden at lave konstruktive ændringer?

Jeg skrev ikke, at konstruktive ændringer, var ulolige, men at foretage ulovlige konstruktive ændringer, var ulovligt. Det er ikke en strid om ord, men ret væsentligt, idet det netop er handlingenm man bliver straffet for, foruden en indragelse af de ulovlige dele, og derfor følger personen, og ikke knallerten. Det medfører, at man kan konfiskere en hvilken som helst knallert, der er ændret, uanset, om den har været stoppet før, eller ikke ejes af føreren, hvis bare føreren tidligere indenfor 3 år er blevet straffet for det før.

Nu ved jeg ikke, hvor du har det fra, at der skulle være masser af sager, hvor knallerter har overskedet grænsen på rullefeltet, til trods for, at der ikke er foretaget ulovlige konstruktive ændringer? Da grænserne blev sat, var det efter forsøg med mange knallerter, hvor man fandt, at ved netop de grænser, var der med over 90% sikkerhed tale om ulovlige indgreb. Man skal huske på, at hastigheden på rullefeltet ikke kan give "fartbøder", men bøder for, at en knallert, kan køre for stærkt, og dermed er ulovlig, uanset, om der er pillet ved den, eller ej. De øvre grænser tæller alene til, at politiet kan påberåbe sig "begrundet mistanke" om, ulovlige indgreb, og dermed uden, som før rullefelterne, at behøve at skulle kunne dokumenter ulovlighederne på stedet - dvs. skille maskinen ad - før de kan køre den til nærmere kontrol på stationen. Konfiskation, kan som sagt kun komme på tale, hvis der konstateres ulovlige indgreb, ikke for selve hastigheden. Det er derfor, knallerten skal til endelig kontrol. Skulle det vise sig, at knallerten ikke er blevet ulovliggjort, men alligevel overskrider grænsen, er der ikke grundlag for en konfiskation, men blot om bøde for at kunne køre for stærkt, og et køreforbud, indtil knallerten er droslet korrekt. Chancen for, at det skulle være tilfældet, er dog langt under 10%.

Det er også korrekt, at det er førerens ansvar, at den ikke kan køre for hurtigt, og at lovgivningen ikke gør det muligt for private, at lovligt ændre på f.eks. gearingen (skivens tykkelse), selvom det får den til at køre langsommere. Det er simpelthen ulovligt, selv at ændre på bla. gearingen. Så det bliver et en opgave for en forhandler/importør, at løse. Selvsagt, uden udgifter for køberen. Bøden, må køber dog selv udrede.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7

Jeg har lige været inde og læse reglerne her:

http://www.sikkertrafik.dk/Paa%20MC%20og...20knallert

og du har ret nøgleordet er ulovlig knallert, men der har altså været en del sager med folk der er blevet stoppet på lovlige scootere der med dem selv på kører 35 - 40 km/t og på politiets rullefelt kommer op på 43 km, her takserer politiet det så som scooteren er ulovlig og man får en bøde, 2. gang bliver den konfiskeret, dvs. man skal selv kører en sag bagefter for at få annulleret bøden ved at bevise at man ikke har ændret på de forhold som importøren har fået godkendt scooteren under. Som jeg kan læse det er det pga. politiets rullefelt ikke tager korrekt højde for vind og vægt forhold på scooteren. De sager jeg har læst om på nettet har været i forbindelse med "politiets scooter eftersyns kampagner" hvor de bare stopper folk uden at de har kørt for stærkt eller noget, og så får man en bøde for at den kan køre over det tilladte på rullefelt, og det er ikke ok, hvis man ikke har gjort noget.

Svar
#8
(06-01-2011, 13:53)DK11706 Skrev: Jeg har lige været inde og læse reglerne her:

http://www.sikkertrafik.dk/Paa%20MC%20og...20knallert

og du har ret nøgleordet er ulovlig knallert, men der har altså været en del sager med folk der er blevet stoppet på lovlige scootere der med dem selv på kører 35 - 40 km/t og på politiets rullefelt kommer op på 43 km, her takserer politiet det så som scooteren er ulovlig og man får en bøde, 2. gang bliver den konfiskeret, dvs. man skal selv kører en sag bagefter for at få annulleret bøden ved at bevise at man ikke har ændret på de forhold som importøren har fået godkendt scooteren under. Som jeg kan læse det er det pga. politiets rullefelt ikke tager korrekt højde for vind og vægt forhold på scooteren. De sager jeg har læst om på nettet har været i forbindelse med "politiets scooter eftersyns kampagner" hvor de bare stopper folk uden at de har kørt for stærkt eller noget, og så får man en bøde for at den kan køre over det tilladte på rullefelt, og det er ikke ok, hvis man ikke har gjort noget.


Ordlyden i den linkede tekst, er ikke helt korrekt, eller måske venligere - den kan misforstås Fortvivlet . En ulovlig knallert, kan være mange ting. Konfiskation er alene aktuel, såfremt det kan påvises, at der er foretaget ulovlige konstruktive ændringer af gear, motor med mere. Der skal altså være tale om, at der direkte er foretaget en handling, der har gjort, at den kører hurtigere, end den er godkendt til. Kan dette ikke sandsynliggøres, vil knallerten ikke kunne konfiskeres. Det er også derfor, at der i loven står, at såfremt knallerten overskrider maksimumgrænsen på rullefeltet for typen , så kan den konfiskeres - ikke, at så skal den konfiskeres. Det er netop for at tage højde for de få knallerter, der til trods for droslingerne, overskrider godkendelsen.

Den lovlige maksimale hastighed for en 30'er, er selvfølgelig 30 km/t - det betyder dog ikke, at den skal kunne køre 30 km/t - men da det ikke altid er lige til at ramme for producenterne, er der en tolerance på 10% eller 20%, afhængig af, hvilken målemetode, man anvender. Det giver en "lovlig" hastighed på 36 km/t på lige vej. Hertil lægges så en ekstra sikkerhedsmargin for fejlvisning på 3 km/t, som i realiteten ikke eksisterer. Det giver i alt 39 km/t, før bødeblokken kommer frem. På rullefeltet, gør der sig det samme gældende. Her fratrækkes målingen også 3 km/t. Så reelt, skal knallerten køre 46 km/t, før hammeren falder rigtigt. Altså mere, end 50% over det tilladte. Det eneste, der mangler på rullefeltet, er vindmodstanden, ellers, giver den et meget godt billede af, om der er noget galt, eller ej Blink med øjet .
Igen, det er to forskellige overtrædelser, vi taler om. Har du ikke pillet, får du ikke bøde for "pilleri", men kører et køretøj hurtigere, end det må, hæfter føreren for, at køre på en ulovlig knallert. Er du tilmed blevet taget i, direkte at have kørt for stærkt på vejen, er det en tredje lov, du har forbrudt dig mod, og du vil også kunne få en bøde, for at have overskredet en hastighedsbegrænsning. Angiver skilte f.eks. at der er en begrænsning på 20 km/t, vil du også få en bøde for at køre de ellers lovlige 30 km/t. Der skal være en hastighedsmåler (speedometer) på en knallert, og den må ikke vise for lidt - men godt for meget. Så undskyldninger, er der nok af, men meget få, er gangbare - og ukendskab til lovene, er heller ikke en af dem Græder . Så selvom du ikke mener, at have gjort noget, så har du nok alligevel Flov .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#9
Cool Ok fair nok, så må vi hellere få den tunet lige til grænsen, den bedste måde hvor det ikke bliver opdaget på er nok at fræse lidt af 30 bøsningen Grøn grin

Nej, jeg tror bare jeg til at starte med lige ser hvor langt den kører pr. liter, og så finder jeg ud af om det er noget jeg vil ændrer ved.

Hvis den nu kører 35 - 40 lovligt med 40km pr. liter så er det fint nok til mig.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Løsningen på dette ville være, at nogen udviklede et effektivt "panserværn" til 4-taktere, og helst et som måler på baghjulet snarere end tændingen. I modsætning til 2-takterne ville vi rent faktisk kunne slippe afsted med det efter som der i forvejen er omdrejningsbegrænsning på vore maskiner som led i de lovpligtige droslinger.

Så hvis der er nogle elektronik-nørder derude som mangler et hobby-projekt, så er det bare med at fatte loddekolberne...

Blink med øjet
Svar
#11
Hvad med denne her, der kan man "tune" lige til grænsen af hvad der er "lovligt"

http://www.daxshoppen.dk/fartbegrænser_c...-1564.html
Svar
#12
(06-01-2011, 21:32)DK11706 Skrev: Hvad med denne her, der kan man "tune" lige til grænsen af hvad der er "lovligt"

http://www.daxshoppen.dk/fartbegrænser_c...-1564.html

Den er desværre integreret i en CDI, men for de maskiner som den passer i er det en udmærket løsning. Den regulerer formentlig også mere realistisk end en løs omdrejningsbegrænser.

Jeg ønsker mig dog stadig en type som detekterer baghjulets hastighed snarere end omdrejningstallet...

Svar


Forum spring: