Søg Garagen Hej Gæst! Register

Knallert-støtte fra regeringen
#1
Som bekendt er intet så dårligt, at det ikke er godt for noget. Dette gælder også nogle af regeringens besparelser - se for eksempel følgende BT artikel....

BT Skrev:Unge hårdt ramt af dyrere bus og tog

03. jan. 2011 20.34 Hilmar Vester

   

Over 90.000 unge mærker nu stigninger på op til 80 procent på deres uddannelseskort til bus og tog. Prisforhøjelserne trådte i kraft fra årsskiftet og er en konsekvens af regeringens besparelser.
En af de unge, som bliver ramt af de højere priser, er den 18-årige Betina Hansen, som tager bussen fra hjemmet på Møn til uddannelsesinstitutionen HTX i Nykøbing Falster. En tur på 70 kilometer, som for en uge siden kostede omkring 970 kroner hver tredje måned. Men nu er prisen på hendes uddannelseskort steget til over 1680 kroner.

Ville være kropumuligt
Betina Hansen modtager 1500 kroner i SU om måneden, men skal nu betale 1600 kroner hver tredje måned for buskortet.
- Hvis jeg ikke havde mine forældre, ville det være kropumuligt. De siger jo, at vi bruger SU'en på cafépenge, men der er rigtig mange, der ikke kan få det til at løbe rundt, hvis de ikke har deres forældre, siger Betina Hansen.
Hun forudser, at mange unge vil droppe ud af skolen, fordi de ikke længere har råd.

Del finansloven
Det er finansloven for i år, der betyder en større stigning på unges uddannelseskort til tog og busser. Det får nu studerende som Betina Hansen til at overveje, hvordan regningen skal betales.
Bor man langt fra skole bliver udgiften væsentlig større. For eksempel vil den daglige pris på en tur fra Møn til Nykøbing Falster stige fra 10,81 kroner til 18,72 kroner. Per kvartal betyder det, at busturen koster 700 kroner mere nu end tidligere.

Trafikselskaberne er bekymrede
De studerende er ikke de eneste, som er bekymrede over den nye afgift. Trafikselskaberne i Danmark advarede allerede sidste år om slagsiden i forslaget. Selskaberne er bekymrede for, at forslaget rammer de unge i Udkantsdanmark, som skal betale mere for at komme i skole.
- Jeg må konstatere, at det gør det sværere for dem, der har langt til uddannelse at kunne sidestilles med dem, der har kort til uddannelse, siger Knud Larsen, næstformand i Trafikselskaberne i Danmark.
Han foretrækker, at prisstigningen bliver fordelt på alle og ikke ramme specielt på de unge.

Forringelserne er ret ekstreme og bærer klart præg af at de studerende er en politisk svag gruppe uden lobbyister med dybe lommer som kan invitere de rette folk på dyre middage for at diskutere deres synspunkter. Samtidigt har mange af den ældre generation den fofejlede opfattelse at unge på SU lever livet på statens regning og primært har brug for SU'en til at drikke og feste for. Alt i alt er dette lidt af en katastrofe for en del studerende. Og skønt mange ikke fatter det, er det også dårligt for samfundet på lang sigt, for hvad mon der sker med samfundsøkonomien og velfærden hvis flere unge vælger en uddannelse fra?

Men frygt ikke, for vi - scooter-folket - står klar til at redde de studerende og velfærden fra konsekvenserne af politikernes fejldispositioner. For i modsætning til DSB og busserne har vi nemlig ikke sat priserne op. Det er stadigt rørende billigt at transportere sig selv med 50 cc og her fra nytår er det pludseligt blevet endnu mere tillokkende for flere at hoppe på en scooter.

Så på en kynisk måde kan dette initiativ ses som en utilsigtet statslig håndsrækning til knallertbranchen. Jo mere de saboterer den offentlige transport, jo bedre for os...

Cool
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Nu kunne jeg godt føle mig fristet til, at indlede en lang polemik om SU, ved at fortælle om "da farfar var ung", gik vi bafodet gennem 5 meter høje snedriver i korte bukser, og måtte leve i studietiden, for de få kroner (10 kr. i timen), man kunne kradse sammen ved småjobs - men det vil nok bare - og måske til dels med rette - prelle af, på nutidens studerende Griner.

Vil man begrebet "cafepenge" til livs, kan man jo blot konvertere SU's kontanter til bla. huslejehjælp, fri bespisning på uddannelsesstederne, og gratis tog/buskort. Giv dog for Søren alle studerende et kort, så de kan køre gratis med alle busser og tog, og gør for den sags skyld, al transport med lokale offentlige transportmidler gratis for alle. Inde på Borgen hyler og skriger de om, at flere, af "miljømæssige" årsager, skal bruge offentlige transportmidler, altså lige bortset fra dem selv, samtidigt med, at de godkender ublu takststigninger, og nedlægger ruter, der ikke er "rentable". Det hænger ikke sammen, og er derfor bare et spil for galleriet. Sålænge, man ikke vil investere i, hvad det koster, at gøre offentlige transportmidler til et tillokkende alternativ til privat transport med biler og knallerter, er "miljøsnakken" bare varm luft. Metoden med, blot at gøre det mere surt for billister, ved at pålægge dem øgede afgifter, i miljøets navn forstås, uden at gøre offentlig transport mere anvendelig, er blot en rævekage, sminket med spiselig grøn miljøglasur, der giver folk, der har råd, mulighed for, at købe "afladsbreve". Busser kører på et vejnet, der er, og stadig bliver, mere end betalt af billister. At omdøbe f.eks. vægtafgiften, der skulle gå til udbygning og vedligeholdelse af vejnettet, til "miljøafgift", ændrer ikke ved, at det er billisterne, der betaler det vejnet, busser og cyklister kører på, og som man vil "fratage" billisterne retten til at bruge. Vælger flere bilen fra, vil der derfor fremkomme et provenutab, der skal dækkes af anden skat. At der ikke er tale om ren "miljøbevidsthed", fremgår også af, at man f.eks. afskaffer afgiftsundtagelsen for elbiler. Så man slagter ikke den gås, der lægger guldæggene.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
De er da idet mindste sød at sende besked ud om det
[attachment=252]

Jeg har hørt noget om at unge under 18 kan få sit buskort betalt af skolen, men om det passer ved jeg ikke.
Kawasaki KLE 650 Versys 2010
Svar
#4
Ja og nu bliver ukantsDK da netop et område hvor det er uden for rækkevidde af en med SU at bo. Nåhhh ja vi har jo også så mange studieboliger!!!at det ikke er et problem

Sidste er meget ironisk skrevet.

kragen har fat i noget af det rigtige.
Det er da utroligt at der snakkes vægge op og vægge ned om at de unge skal hurtigere igang med uddannelsen og så beskæres SH og nu priserne på offentlig transport der stiger helt ublu.

Når selv selskaberne råber op om at den er helt gal så....

Alt dette hænger da bare ikke sammen. Ufatteligt at ikke en eneste på borgen ser det tragikomiske og sørgelige i det.[/align]
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
#5
Det er jo desværre ikke kun dem på SU der har mærket sparekniven, modtagere af skolepraktikydelse eller produktionsskole ydelse som det hedder idag, har fået en nedskæring på 46% af deres ydelse, hvis de er 18 eller derover og hjemmeboende, samtidig har de ikke mulighed for at søge ekstra hjælp som det er tilfældet ved SU, hvis man kommer fra en mindrebemidlet familieMålløs
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(04-01-2011, 17:05)onza Skrev: Det er jo desværre ikke kun dem på SU der har mærket sparekniven, modtagere af skolepraktikydelse eller produktionsskole ydelse som det hedder idag, har fået en nedskæring på 46% af deres ydelse, hvis de er 18 eller derover og hjemmeboende, samtidig har de ikke mulighed for at søge ekstra hjælp som det er tilfældet ved SU, hvis man kommer fra en mindrebemidlet familieMålløs
Nu gælder nedsættelsen "kun", for netop de hjemmeboende unge over 18, der går på produktionsskole - som i parentes bemærket, ikke er en kompetencegivende uddannelse - men ydelsen, er stadig højere, end unge i samme kategori, på kompetencegivende uddannelser, kan få i SU Blink med øjet .

Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
(04-01-2011, 18:58)kragen Skrev: Nu gælder nedsættelsen "kun", for netop de hjemmeboende unge over 18, der går på produktionsskole - som i parentes bemærket, ikke er en kompetencegivende uddannelse - men ydelsen, er stadig højere, end unge i samme kategori, på kompetencegivende uddannelser, kan få i SU Blink med øjet .

Nu er jeg ikke helt sikker på hvad du mener med kompetancegivende udddannelse ?
Den gruppe jeg snakker om er dem der er igang med en uddannelse, f.eks. min søn, 4 årig urmager uddannelse, og ikke har fået en læreplads. At de får en højere ydelse er vel også ret og rimeligt når de er på teknisk skole under arbejdslignende vilkår, 37 timer pr. uge, og skal være villige til at tage virksomhedsforlagt praktik udenfor skolen, samt være villige til at flytte i tilfælde af en læreplads dukker op i en anden landsdel.

Svar
#8
(04-01-2011, 20:05)onza Skrev: Nu er jeg ikke helt sikker på hvad du mener med kompetancegivende udddannelse ?

Formel kompetencegivende efter- og videreuddannelse betyder, at der er tale om uddannelser eller dele af disse, som er godkendt af det relevante ressortministerium (enten Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling eller Undervisningsministeriet).
Svar
#9
(04-01-2011, 08:27)kragen Skrev: Vil man begrebet "cafepenge" til livs, kan man jo blot konvertere SU's kontanter til bla. huslejehjælp, fri bespisning på uddannelsesstederne, og gratis tog/buskort. Giv dog for Søren alle studerende et kort, så de kan køre gratis med alle busser og tog...

Grin Det er faktisk en rigtig god ide. Det ville ikke blot lukke munden på dem som tror at studerende lever livet på første klasse, men hvis man erstatter kontanterne med gratis ydelser vil man som studerende også kunne koncentrere sig helt om studierne fremt for at skulle bruge tid på at føre husholdning. Og hver gang DSB vil hæve taksterne kunne undervisningsministeren så få lov til at ligge søvnløs på grund af økonomiske problemer i stedet for de studerende.



(04-01-2011, 08:27)kragen Skrev: ...og gør for den sags skyld, al transport med lokale offentlige transportmidler gratis for alle. Inde på Borgen hyler og skriger de om, at flere, af "miljømæssige" årsager, skal bruge offentlige transportmidler, altså lige bortset fra dem selv, samtidigt med, at de godkender ublu takststigninger, og nedlægger ruter, der ikke er "rentable". Det hænger ikke sammen, og er derfor bare et spil for galleriet.

Offentlig transport fungerer ikke og vil aldrig komme til det med mindre der investeres beløb som nærmer sig hele landets BNP. Det er det sidste beton-kommunistiske luftkastel og den eneste grund til at det endnu ikke er sprængt er miljø-argumentet. Som i øvrigt også er en myte, men lyder så plausibelt at mange mennesker hopper på den. Derfor har vi på nogenlunde konstant basis omkring 1000 stk. tunge diesel-lastbiler buldrende rundt i København.



(04-01-2011, 08:27)kragen Skrev: . At der ikke er tale om ren "miljøbevidsthed", fremgår også af, at man f.eks. afskaffer afgiftsundtagelsen for elbiler. Så man slagter ikke den gås, der lægger guldæggene.

Målløs Det vidste jeg ikke. Så man forlænger ikke afgiftsfritagelsen efter 2012?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(04-01-2011, 20:05)onza Skrev: Nu er jeg ikke helt sikker på hvad du mener med kompetancegivende udddannelse ?
Den gruppe jeg snakker om er dem der er igang med en uddannelse, f.eks. min søn, 4 årig urmager uddannelse, og ikke har fået en læreplads. At de får en højere ydelse er vel også ret og rimeligt når de er på teknisk skole under arbejdslignende vilkår, 37 timer pr. uge, og skal være villige til at tage virksomhedsforlagt praktik udenfor skolen, samt være villige til at flytte i tilfælde af en læreplads dukker op i en anden landsdel.
Jeg mener, at produktionsskolerne ikke er en uddannelse, og heller ikke er tænkt, som sådan.

Af bekendtgørelsen fremgår, at "Tilbudet skal styrke deltagernes personlige udvikling og forbedre deres muligheder i uddannelsessystemet og på det almindelige arbejdsmarked, herunder til beskæftigelse i fleksjob, i skånejob eller lignende. Tilbudet skal endvidere bidrage til at udvikle deltagernes interesse for og evne til aktiv medvirken i et demokratisk samfund."

Den gruppe, du omtaler er ikke umiddelbart omfattet af tilbuddet om produktionskole. Produktionsskoler er, medfør §1 i bekendtgøres af lov om produktionsskoler, alene forbeholdt personer under 25 år, der ikke har gennemført en ungdomsuddannelse, og som ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en sådan uddannelse, eller har afbrudt en ungdomsuddannelse.

Produktionsskolerne er derfor i realiteten forbeholdt personer , der ikke umiddelbart anses for at kunne klare en egentlig kompetencegivende erhvervsuddannelse uden specialpædagogisk bistand, eller rent fysisk, ikke anses for, at kunne bestride et fuldtidsjob. Det er således ikke en betalt "ventemulighed", fordi man ikke kan finde en læreplads i forbindelse med en erhversuddannelse, og heller ikke en mulighed, hvis man er igang med en anden uddannelse. Er man det, kan man ikke optages med tilskud på en produktionsskole.

At du mener, at folk der skal "arbejde" 37 timer, skulle være berettiget til en større ydelse, end folk, under uddannelse med SU, forudsætter for det første, at du mener, at studerende generelt "arbejder/studerer" færre timer, og at ydelserne skal betragtes, som løn. Sådan, er det ikke. Ydelsen, og SU, er ikke en løn, men et tilskud til at hjælpe med, at dække nogle udgifter. For en hjemmeboende person over 18 år, må udgifterne, alt andet lige, være nogenlunde de samme, uanset, om man går på en produktionskole, eller en anden læreanstalt omfattet af SU. Der er derfor intet grundlag for, at bibeholde en ydelse, der var ca. 50% højere, end SU, for denne gruppe elever. Demed ikke sagt, at beløbene er rimelige, men blot, at de er kommet på nogenlunde samme niveau.

Er du sikker på, at det er produktionsskoler, du mener?
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#11
(04-01-2011, 08:27)kragen Skrev: Nu kunne jeg godt føle mig fristet til, at indlede en lang polemik om SU, ved at fortælle om "da farfar var ung", gik vi bafodet gennem 5 meter høje snedriver i korte bukser, og måtte leve i studietiden, for de få kroner (10 kr. i timen), man kunne kradse sammen ved småjobs - men det vil nok bare - og måske til dels med rette - prelle af, på nutidens studerende Griner.

Vil man begrebet "cafepenge" til livs, kan man jo blot konvertere SU's kontanter til bla. huslejehjælp, fri bespisning på uddannelsesstederne, og gratis tog/buskort. Giv dog for Søren alle studerende et kort, så de kan køre gratis med alle busser og tog, og gør for den sags skyld, al transport med lokale offentlige transportmidler gratis for alle. Inde på Borgen hyler og skriger de om, at flere, af "miljømæssige" årsager, skal bruge offentlige transportmidler, altså lige bortset fra dem selv, samtidigt med, at de godkender ublu takststigninger, og nedlægger ruter, der ikke er "rentable". Det hænger ikke sammen, og er derfor bare et spil for galleriet. Sålænge, man ikke vil investere i, hvad det koster, at gøre offentlige transportmidler til et tillokkende alternativ til privat transport med biler og knallerter, er "miljøsnakken" bare varm luft. Metoden med, blot at gøre det mere surt for billister, ved at pålægge dem øgede afgifter, i miljøets navn forstås, uden at gøre offentlig transport mere anvendelig, er blot en rævekage, sminket med spiselig grøn miljøglasur, der giver folk, der har råd, mulighed for, at købe "afladsbreve". Busser kører på et vejnet, der er, og stadig bliver, mere end betalt af billister. At omdøbe f.eks. vægtafgiften, der skulle gå til udbygning og vedligeholdelse af vejnettet, til "miljøafgift", ændrer ikke ved, at det er billisterne, der betaler det vejnet, busser og cyklister kører på, og som man vil "fratage" billisterne retten til at bruge. Vælger flere bilen fra, vil der derfor fremkomme et provenutab, der skal dækkes af anden skat. At der ikke er tale om ren "miljøbevidsthed", fremgår også af, at man f.eks. afskaffer afgiftsundtagelsen for elbiler. Så man slagter ikke den gås, der lægger guldæggene.

Fuldstændig enig i ovenstående, kragen.

Lad mig også lige tilføje, at ALLE pensionister har, siden start 2010, kunne køre gratis med bybusserne i hele Randers Kommune.

Studerende har stadig måtte punge ud for at komme i skole... Fortvivlet

Svar
#12
(05-01-2011, 08:53)SLK Skrev: Fuldstændig enig i ovenstående, kragen.

Lad mig også lige tilføje, at ALLE pensionister har, siden start 2010, kunne køre gratis med bybusserne i hele Randers Kommune.

Studerende har stadig måtte punge ud for at komme i skole... Fortvivlet

Uforståeligt Fortvivlet

I "tynde" områder, med en lille belægningsprocent, og for passagerer, der får tilskud, som f.eks. pensionister og skoleelever, er det direkte en underskudsforretning, at udstede kort og tage betaling. Flere kommuner har da også lugtet lunten, og har af rene økonomiske grunde, og uden smålig skelen til "økologi", gjort det gratis for disse områder og passagerer.

Jeg vil endvidere vove den påstand, at det samfundsøkonomisk ville kunne betale sig, at udvide den lokale kollektive traffik - OG gøre den gratis for alle.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: