Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvordan kan det være?
#1
Hej alle og godt nytår Grin

Jeg kom til at studse over et par ting; Da jeg i dag trak mine knallerter ud fra skuret (der er udenfor temp. i skuret) og ville starte dem op. På min ny renoverede Honda wallaroo forsøgte jeg med elstart, men batteriet var ikke helt frisk, så jeg gav den tre gange med kickstarter og den spandte Grøn grin Det var jo dejligt..
Så kom turen til Suzuki'en, jeg ville lige sikre mig, at den var ude af gear inden start. Da jeg så, med hånden, giver kickstarteren et lille "skub" springer den igang (Jeg havde jo glemt nøglen i tændingen Flov), jeg står der helt paf, med hagen nede i knæhøjde, det var li' godt satans Griner De havde begge to ikke været startet i en lille uge og havde som sagt stået ved mellem -10 og 0 grader.

Så kommer mine spørgsmål: Hvad er det der gør at nogle knallerter har sværere ved at starte når det er koldt og nogle åbenbart bare springer i gang?
Hvilke dele bliver påvirket af længere tids stilstand og koldere temperatur? Og hvordan bliver de påvirket?

Hvad er det, der gør at en motor skal varme op før den kan yde?

Nogle har prøvet at bilde mig noget ind, men jeg tvivler på deres påstande..

Mvh Jeppe
PGO PMX Sport - 14000 km. Købt d. 27/07/11 :)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
(03-01-2011, 21:27)Jep123 Skrev: Hej alle og godt nytår Grin

<Snip>

Hvad er det, der gør at en motor skal varme op før den kan yde?

Nogle har prøvet at bilde mig noget ind, men jeg tvivler på deres påstande..

Jeg gætter på, at motoren skal varme op for at cylinder og stempel slutter helt tæt til at kunne opnå træk på baghjulet - er det den samme historie du allerede har hørt ?
Hygge hejsa.
Svar
#3
(06-01-2011, 01:07)Skimester Skrev: Jeg gætter på, at motoren skal varme op for at cylinder og stempel slutter helt tæt til at kunne opnå træk på baghjulet - er det den samme historie du allerede har hørt ?

Startproblemer på grund af kulde er næsten udelukkende forbeholdt knallerter, med jævnstrømscdi, der er afhængige af batteriet, og batterier kan, som bekendt, ikke lide kulde. For de øvrige, skyldes det oftest fugt, og ikke selve temperaturen. Det kan være fugt i karburatoren/benzinen, fugt på ledningsnettet, så strømmen "springer", eller fugt i generatoren, så den ikke sender strøm nok videre.

Stempel og cylinder kan og skal aldrig slutte helt tæt sammen. Det er derfor, man har stempelringe. Når luften over stemplet presses sammen, går den ned mellem stempelring og stempel, og presser ringen ud mod cylindervæggen. Det får dog heller ikke stempel og cylinder til at være helt "tæt", men det gør den komprimerede luft så herefter. Den danner den sidste "tætning" mellem stempel og cylindervæg. Dette, er nødvendigt, da cylinder, stempel og stempelringe ikke udvider sig lige meget, når de bliver varmet op. I princippet, ville det være bedre, hvis man kunne holde en konstant, og gerne meget lav temperatur, men det går desværre ikke. Man må derfor dimensionere tingene, så de arbejder optimalt, ved den normale arbejdstemperatur. Det giver nogle uligheder i tolerancerne, når motoren er kold - den har lidt sværere ved at opbygge kompression - og når den bliver for varm. Når den bliver forvarm, forværres problemet af, at stemplet ikke er lige varm over det hele. Stemplet bliver varmest i de to "sider", hvor krydspinden går gennem stemplet, hvilket bevirker, at stemplet og stempelringene ikke udvider sig lige meget, hele vejen rundt, men gør stempel og stemperinge "ovale". Da cylinderen derimod forbliver mere "rund", vil det så medføre, at stempelringene vil begynde, at "kradse" i cylindervæggen i de to "sider, hvor de har udvidet sig mest - det er det, der kan resultere i en varmesætning.


Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: