Søg Garagen Hej Gæst! Register

Kymco Agility
#13
(18-12-2010, 18:29)dlj Skrev: Synes da ikke min Pmx oser så meget, og det kommer også an på det olie du kører med Blink med øjet

Og det hjælper, at der er en "kat" i udstødningsrøret på nyere modeller. Smil

Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
(18-12-2010, 18:29)dlj Skrev: Synes da ikke min Pmx oser så meget, og det kommer også an på det olie du kører med Blink med øjet


Synes nu heller ik min PGO oser, eller kun når den har stået stille i et par dage

Svar
#15
(18-12-2010, 18:24)Jps Skrev: Jeg var jo så ung i både 70'er og 80'erne Blink med øjet. og ja, der var da diverse problemer med mine Suzuki og Yamaha'er. Men Puch og Kreidler havde jeg ingen større problemer med. Ville da meget gerne enten ha' en Gilera Touring eller en Honda CD stående her i stedet for Runneren. Smil

Målløs Puch var da den værste. Hvilket den så til dels kompenserede for ved også at være en simpel konstruktion som var nem at lave. Men jeg kendte ingen som ikke medbragte en tændrørsnøgle, et par gaffelnøgler og en skruetrækker - selv på korte ture. Og om vinteren var det altid klogt at have en flaske Pronto i tasken for kombinationen af et fritliggende tændrør og den relativt lave spænding som kom ud af det mekaniske tændingsanlæg gav tit startproblemer når forholdene blev lidt udfordrende. Til gengæld kunne man så løbe maskinen igang. Den mulighed har man desværre ikke på en moderne scooter.

Derudover skulle de skilles ad ca. engang hver anden måned og have cylinder, topstykke og udstødning "afkokset" hvis man ville beholde en ordentlig ydelse, og jeg "kogte kæde" mindst en gang om måneden (det var før kædespray og forseglede kæder). Til gengæld kunne tromlebremserne og oliebadskoblingen holde i årevis uden service. At nævnte bremser så var mere eller mindre livsfarlige i forhold til en moderne scooter er selvfølgelig en anden historie.

Cool
Svar
#16
(18-12-2010, 19:06)Runnerdude Skrev: Målløs Puch var da den værste. Hvilket den så til dels kompenserede for ved også at være en simpel konstruktion som var nem at lave. Men jeg kendte ingen som ikke medbragte en tændrørsnøgle, et par gaffelnøgler og en skruetrækker - selv på korte ture. Og om vinteren var det altid klogt at have en flaske Pronto i tasken for kombinationen af et fritliggende tændrør og den relativt lave spænding som kom ud af det mekaniske tændingsanlæg gav tit startproblemer når forholdene blev lidt udfordrende. Til gengæld kunne man så løbe maskinen igang. Den mulighed har man desværre ikke på en moderne scooter.

Derudover skulle de skilles ad ca. engang hver anden måned og have cylinder, topstykke og udstødning "afkokset" hvis man ville beholde en ordentlig ydelse, og jeg "kogte kæde" mindst en gang om måneden (det var før kædespray og forseglede kæder). Til gengæld kunne tromlebremserne og oliebadskoblingen holde i årevis uden service. At nævnte bremser så var mere eller mindre livsfarlige i forhold til en moderne scooter er selvfølgelig en anden historie.

Cool

Den beskrivelse af Puch, passer på en Maxi og ikke på de Puch 2 og 3 gears, jeg har haft fra 72 og frem til 84 Cool

Ivecar plus 2023.
Svar
#17
(18-12-2010, 18:20)Runnerdude Skrev: Og os som var unge i firserne kan bevidne, at skønt vi var glade for vore maskiner, så var der masser af problemer med dem. En moderne scooter er langt mere pålidelig end de klassiske 4-gears...

Cool

Ja de gode vespa Grin
Ældre mc-scooter glad mand :
Kymco People S 251 , 27000 km
Topspeed: 130 km/t
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
Ja.jeg kan nu godt huske nogle gode og kolde timer i min fars garage,nå jeg lå og skrue på min Kreidler 1.2hk 2gesr super star-og ja pronto blev brugt flittig,men der er da mere komfort på en scooter ,plads til hjelm mm, ,men alt ialt syntes jeg nu ikke jeg havde de store problemer med den fine Kreidler,det har jeg nu heller ikke med min dejlige Pgo,den køre nu heller ikke så meget.
Glædlig jul til alle her inde Grin
CB
Svar
#19
(18-12-2010, 19:13)Jps Skrev: Den beskrivelse af Puch, passer på en Maxi og ikke på de Puch 2 og 3 gears, jeg har haft fra 72 og frem til 84 Cool

Maxi'en havde faktisk en ret overlegen motor i forhold til VS/VZ'erne. Fremstillet af moderne materialer og tilsyneladende med mindre tolerancer. Den gik meget bedre og cylinderen var nærmest umulig at slide op. Men det Puch havde brugt på motoren, sparede de så desværre på stellet som var skod.

Men nu skal jeg heller ikke ødelægge dine glade Puch-minder. Enhver knallert skal jo vurderes efter den tid hvor den var fremme og jeg kørte da også med tromlebremser på min Yamaha FS. Dengang var det ikke noget problem, men jeg har siden prøvet en restaureret FS'er og fik et chock over hvor dårligt den bremsede i forhold til en moderne scooter. Og jeg ved at Puch'erne var endnu ringere. Den eneste klassiske knallert med tromlebremser som kunne bremse ordentligt var Kreidler, men tromlen fyldte jo også det halve af hjulets diameter...

Cool


Svar
#20
(19-12-2010, 00:02)Runnerdude Skrev: Maxi'en havde faktisk en ret overlegen motor i forhold til VS/VZ'erne. Fremstillet af moderne materialer og tilsyneladende med mindre tolerancer. Den gik meget bedre og cylinderen var nærmest umulig at slide op. Men det Puch havde brugt på motoren, sparede de så desværre på stellet som var skod.

Men nu skal jeg heller ikke ødelægge dine glade Puch-minder. Enhver knallert skal jo vurderes efter den tid hvor den var fremme og jeg kørte da også med tromlebremser på min Yamaha FS. Dengang var det ikke noget problem, men jeg har siden prøvet en restaureret FS'er og fik et chock over hvor dårligt den bremsede i forhold til en moderne scooter. Og jeg ved at Puch'erne var endnu ringere. Den eneste klassiske knallert med tromlebremser som kunne bremse ordentligt var Kreidler, men tromlen fyldte jo også det halve af hjulets diameter...

Cool

Du ødelægger såmænd ikke, mine glade minder om PuchGrin. Du har åbenbart kun haft "mandagsknallerter", siden du har haft de oplevelser Cool

Ivecar plus 2023.
Svar
#21
(19-12-2010, 00:14)Jps Skrev: Du ødelægger såmænd ikke, mine glade minder om PuchGrin. Du har åbenbart kun haft "mandagsknallerter", siden du har haft de oplevelser Cool

Eller, at du, lige som jeg, "lider" af lykkelig fortrængning Grin . Jeg var også konstant igang med, at "afkokse", koge kæder, rense/skifte tændrør. Det var en del af, at køre knallert - uanset mærke. Jeg tror, det skyldes den forblandede benzin, og den (dårlige) olie, selskaberne hældte i håndstanderne.

Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
(19-12-2010, 09:46)kragen Skrev: Eller, at du, lige som jeg, "lider" af lykkelig fortrængning Grin . Jeg var også konstant igang med, at "afkokse", koge kæder, rense/skifte tændrør. Det var en del af, at køre knallert - uanset mærke. Jeg tror, det skyldes den forblandede benzin, og den (dårlige) olie, selskaberne hældte i håndstanderne.

Det med at afrense koks fra topstykket og rense/skifte tændrør gjorde jeg ikke så tit som i andre åbenbart Jeg rensede dog tit fløjten7lyddæmperdelen i udstødningen, der var hullerne temmelig tit stoppet til Grin. Koge kæder har jeg aldrig gjort, jeg smurte kæderne ind i noget kædeolie/fedt eller købte en ny, når det var tiltrængt.

Og som skrevet mange gange før, så savner jeg stadig min Puch VZ50 Grin

Ivecar plus 2023.
Svar
#23
(19-12-2010, 11:42)Jps Skrev: Det med at afrense koks fra topstykket og rense/skifte tændrør gjorde jeg ikke så tit som i andre åbenbart Jeg rensede dog tit fløjten7lyddæmperdelen i udstødningen, der var hullerne temmelig tit stoppet til Grin. Koge kæder har jeg aldrig gjort, jeg smurte kæderne ind i noget kædeolie/fedt eller købte en ny, når det var tiltrængt.

Og som skrevet mange gange før, så savner jeg stadig min Puch VZ50 Grin

Jeg rensede aldrig topstykket for koks. Men jeg havde meget tit lyddæmperen ude og afsovset. Grin

Det var en Maxi-2 fra ´83, dumt jeg ikke beholdte den. Den kørte fint nok, men kan huske at når jeg gav fuld gas, så firtaktede den. Hvis jeg så slækkede en anelse på gassen, så kørte den rigtig godt. Grin

Havde den fra 1983-1995

Svar
#24
Nu har jeg aldrig prøvet at sidde/kørt på sådan en agility, men har kun hørt godt om den.
Hvis jeg skal have en 4-takter på et tidspunkt, så bliver det klart en Agility, da den har ryglæn, og så ser den da meget flot ud Smil
Svar


Forum spring: