(12-12-2010, 22:29)Phixion Skrev: Ang. det, så har jeg fået anbefalet 15w 50 mineralsk motorolie på de skyteam motore, ville høre om det ikke er for tykt?
Nogen med skyteam her inde, eller ved til det?
Mvh Casper
Ifølge den manual jeg har fundet her:
http://www.kfzmayer.de/product_info.php?...cm10s1stm6
anbefaler man 10W-40 eller en 15W-40, og endog en lidt tyndere 30-olie, afhængig af temperatur.
"Empfohlene Ölqualität für den Einsatz unter gemäßigten klimatischen Bedingungen und mit normaler Motorbelastung sollte ein Öl mit der Viskosität 10W-30/40 oder 15W-30/40 benutzt werden." .
Jeg kører selv med 0W-40 olie på mine firtaktere her i den den kolde tid. Som Letsindig gør opmærksom på, bør du dog kun hælde olie i, der er mærket med JASO M
A, IKKE JASO M
B, hvis din motor har koblingen i oliebad ("våd kobling"). De fleste motorolier er tilsat friktionsnedsættende additiver, hvilket er godt for motoren, men absolut ikke anbefalesesværdig, når det gælder koblinger, hvor man ikke er interesseret i, at friktionen nedsættes, og evt. får koblingen til at "fedte". JASO M
A, er uden disse friktionsnedsættende additiver, mens mc-olier, der klassificeret JASO M
B, er tilsat additiverne.
Om olien så er mineralsk, "semisyntetisk", eller "fuldsyntetisk", er af mindre betydning. Bare det er en 40-olie (eller åbenbart en 30-olie), og den er mærket JASO MA - hvis du har "våd kobling" - så kan alle anvendes, og endog blandes. Hvis du blander olier med forskellig viskositet, skal du være opmærksom på, at viskositeten i blandingen, ændrer sig forholdsvis. Både "W"niterttallet og arbejdstemperaturtallet. For motorens vedkommende, er det viskositeten ved arbejdstemperatur ( f.eks. 30 eller 40), der er afgørende. Her bør man altid følge producentens anvisning. "W"-tallet derimod, kan man frit eksperimentere med. Jo lavere tal, jo koldere starttemperatur, kan olien tåle, uden at blive for "tyk", inden den når arbejdstemperatur. Er olien blevet for "tyk" pga. kulden, kan det give problemer, når man skal starte en kold motor, da starmotoren så har svært ved, at trække maskineriet rundt, og det vil tage længere tid, før olien er så "tynd", at den kan nå ud, og smøre i alle "kroge". På mine, er der en markant forskel på opstart, når jeg bruger en 15W-40 og en 0W-40 olie.
Og husk, at der hverken må være for lidt olie i - eller for megen. Fylder du over "Maks", kører maskinen dårligt, og du risikerer, at ødelægge motoren.