Søg Garagen Hej Gæst! Register

Min første scooter - men hvilken?
#1
Hej,
Jeg har nu oprettet nogle forskellige indlæg og har fået nogle gode svar og er blevet meget klogere så tak for hjælpen!

Jeg er dog stadig helt på bar bund med hensyn til at skulle vælge hvilken en scooter jeg skal købe!

Jeg har højst 5000 kr. Jeg har kigget meget på den her http://onlinescooter.dk/pi/Racing_12__So...2_771.aspx men jeg kender ingenting til mærket.
Jeg kan jo også vælge at købe en brugt en men der er så mange forskellige mærker og modeller.

Anbefale eller fraråde nogle specielle mærker eller modeller?
Og syntes i at jeg skal købe en ny en eller skal jeg finde en brugt?

Jeg håber at i kan hjælpe mig!
På forhånd tak!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Det er en fin scooter, men selvfølgelig får man hvad man betaler for.
Min ven har den, og han har ikke haft et eneste problem med den!

Men du skal passe på med dem der sælger billige scootere online, de har det med at snyde folk, og de ved ikke en skid om scootere, og så plejer man selv at skulle samle scooteren når man bestiller fra sådan et sted.

Sådan her så min ud, da den kom hjem til værkstedet,
[Image: dsc00309al.jpg]
og jeg undskylder den dårlige kvalitet, men falsk lys passer ikke særligt godt til et kamera på en mobil telefon Grin
Tidligere:
Baotian BT49QT-7. Peugeot Speedfight 3. Hyundai i10. Ford Mondeo. Aprillia Ditech.
CPI Hussar. Nissan Primera eGT. Alfa Romeo 156. Ford Mondeo V6. VW Polo Fox. Nissan Almera. Mitsubishi Galant V6. Nissan Micra
Nuværende:
Saab 900
Svar
#3
Okay, så du siger at selve scooteren altså skulle være et godt køb til de penge men det er forhandleren jeg skal være opmærksom på?

Det er nemlig sådan at min kæreste lige har købt en scooter hos dem og hun har fået god service og hendes var meget tæt på at være helt samlet da hun fik den, så jeg stoler på lige netop den der forhandler.
Svar
#4
(28-11-2010, 23:27)AsgerRavn Skrev: Okay, så du siger at selve scooteren altså skulle være et godt køb til de penge men det er forhandleren jeg skal være opmærksom på?

Det er nemlig sådan at min kæreste lige har købt en scooter hos dem og hun har fået god service og hendes var meget tæt på at være helt samlet da hun fik den, så jeg stoler på lige netop den der forhandler.

Jeg har ikke selv handlet ved den der forhandler, men har kigget på den flere gange, og har læst om den.
Har f.eks hørt at det kan være svært at få dem til at dække fabrikations skader, og så er det ikke selve sælgeren der har noget med reparation at gøre, så han ved ikke en dyt om det.
Og lige en ting til sidst, han skifter hele tiden layout(udseende) på hjemmeside, og mener os han har skiftet mange andre ting, som folk forbinder med snyd.

Men ja, det er en god scooter til de penge, den kunne sagtens ha kostet 1000kr mere ved en anden forhandler Smil
Tidligere:
Baotian BT49QT-7. Peugeot Speedfight 3. Hyundai i10. Ford Mondeo. Aprillia Ditech.
CPI Hussar. Nissan Primera eGT. Alfa Romeo 156. Ford Mondeo V6. VW Polo Fox. Nissan Almera. Mitsubishi Galant V6. Nissan Micra
Nuværende:
Saab 900
Svar
#5
Onlineforhandlere, der ikke engang kan overkomme, at kopiere og klistre betingelserne vedr. reklamationsretten direkte fra lovteksten, og endog tilføjer ulovlige betingelser, har ikke min store tillid. Driver man en forretning, er det mindste, man kan forlange, at de mest elementære regler for handel kendes og overholdes. Onlinescooters salgs- og leveringsbetingelser, er en gang hjemmebrygget vås, med forbehold, der strider direkte mod gælde lov.

Citat:"Reklamationsretten angående scootere forudsætter at vejledningen om ibrugtagning og alle eftersyn på køretøjet er foretaget. Eftersyn skal være udført på et af online-scooter.dks i forvejen godkendte værksteder, hvilket sikrer at eftersynet er overholdt og at der er dokumentation derfor."

Da en reklamationssag forudsætter, at knallerten sendes til Rødekro, bør man, såfremt man ikke bor i nærheden, tage besværet med forsendelsen, med i betragtning. Selvom firmaet behændigt undgår at nævne det, men blot under reklamationsret siger, "Returvarer der sendes pr. efterkrav modtages IKKE", så er det altså firmaet, der, evt. efterfølgende, skal refundere alle omkostninger i forbindelse med en godkendt reklamationssag, herunder også transporten.

Vigtigt!! Betal ALDRIG for en vare med en bankoverførsel af købesummen til forhandlere, når du handler online. Går firmaet ned, eller af anden årsag ikke sender varen, er beløbet så godt som tabt. Brug betalingskort, og hvis du ikke har et sådant, så betal beløbet til en der har, og lad så vedkommende betale med sit betalingskort. Hvis varen udebliver, og pengene er hævet, vil banken (PBS) refundere pengene, og tage kampen med forhandleren.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Er der andre der har nogle forslag til nogle mærker eller modeller hvis jeg skulle kigge efter en brugt en?
Er der nogle der har et alternativ til den scooter jeg selv har fundet?
Har i eventuelt nogle gode forhandlere hvor jeg kan kigge selv?
Svar
#7
(29-11-2010, 22:11)AsgerRavn Skrev: Er der andre der har nogle forslag til nogle mærker eller modeller hvis jeg skulle kigge efter en brugt en?
Er der nogle der har et alternativ til den scooter jeg selv har fundet?
Har i eventuelt nogle gode forhandlere hvor jeg kan kigge selv?

Højst 5000 kr bringer dig ned i et farligt segment når vi taler nyt-køb. Det gode gamle ordsprog "du får hvad du betaler for" gælder i meget høj grad scootere. I denne prisklasse er det et spil. Kvaliteten er så lav som man overhovedet kan komme afsted med, og opstår der problemer er forhandler-avancen helt nede ved gulvet hvilket betyder at forhandleren ikke just vil være vild efter at bruge energi på service. Prisen for hele knallerten inklusive moms svarer jo trods alt til ca. en dagspris for en mekaniker - kommer der væsentlige problemer betaler det sig i realiteten bedre at smide smide maskinen ud og købe en ny.

Hvis du virkelig ikke kan skaffe mere end 5000 kr (og husk at du også skal have penge til en hjelm, forsikring, lås og handsker), så vil jeg mene at T. Hansen er det sikreste sted at købe ny lavpris-scooter. De forsvinder ikke sådan lige og servicen er rimelig god. Kan du finde en restlager Giantco Sprint til 5000,- er den et udmærket køb til prisen. Afløseren G-Buddy koster 5.500 kr og er ikke så god som Sprinten, men dog stadig brugbar. Desværre har den kun 10" hjul så man skal køre lidt mere forsigtigt.

Personligt ville jeg enten vente og tjene lidt flere penge så jeg kunne købe en bedre maskine eller gå på brugtmarkedet. Man kan få en udmærket brugt scooter til 5000 kr...

Cool
Svar
#8
Nu skal "kvalitet" også holdes op imod, hvad, man skal bruge knallerten til, og hvor længe, samt hvilke kvalitetsfaktorer, man kan undvære. Agter man ikke selv at servicere sin knallert, er et lokalt værksted/forhandler, en ret væsentlig kvalitetsfaktor ved en knallert. Det samme gælder adgangen til billige reservedele. I det konkrete tilfælde, ser jeg ingen nævneværdig kvalitetsforskel på en Giantco og en Baotian - bortset fra forhandleren. Med mine erfaringer med bla. Elystaren in mente, vil jeg vil vove den påstand, at selv de billige knallerter vil kunne køre lige så problemfrit i 2-3 år, som de dyre. Når det gælder værditabet efter tre år, er regnskabet heller ikke så ringe endda Griner. En knallert til f.eks. 15.000 kr. vil efter tre år være nedskrevet til ca. 9-10.000 kr., og en knallert til 5.000 kr., til ca. 1.500 kr. - altså et tab på henholdsvis 5-6.000 kr. og 3.500 kr. Et andet lille tankeeksperiment: Man køber en knallert til 5.000 kr., kører på den et år, og sælger den for 2.500 kr., og køber en ny til 5.000 kr., og kører på den et år, hvorefter man sælger den, for 2.500 kr., og køber en ny til 5.000 kr., som man kører på et år, for så at sælge den til 2.500 kr., da man nu har kørekort, og ikke mere, vil køre på knallert. Køb af helt ny knallert hvert år i tre år=15.000 kr.. Salg af tre brugte knallerter=7.500 kr. Samlet pris, for ny knallert hvert år i tre år=7.500 kr. - eller 2.500 kr. for en helt ny knallert per år. Grin.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#9
#7
Jeg kan sagtens forstå dig. Og nej jeg kan desværre ikke flere penge så det er den prisklasse.
Det kan være at du har ret i at jeg skal kigge efter noget brugt så, men jeg aner ikke hva jeg skal kigge efter?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
#8
Jeg kan godt lide det regnestykke du lavede der!
Men hvis jeg køber en ny scooter nu til 5000 tror du så at den vil holde 2-3 år indtil at jeg kan få kørekort? Og så gør det ikke noget hvis den ikke har nogen ret stor værdi til den tid.
Svar
#11
Hej
Jeg købte en Giantco sprint i 2008, den døde i et trafikuheld (jeg overlevede) og købte en brugt for de penge som jeg fik af forsikringen, også en årgang 2008 og jeg har ikke haft de helt store problemer med den model og hjælp herinde fra, så går det bare godt.
Jeg er gået fra ikke at vide så meget om scooter, til at selv skifte olie på motor og gear osv.
En dag skal jeg skifte cylender så jeg får 70cc så jeg er nået langt på blot 2 år.
Hvis du køber brugt, så tag en med som ved lidt om scooter, har set meget forsømte scooter til salg som lyd meget "forsømte" i motoren til 2500,-
Regner med at du bor syd på, fandt denne scooter.
Men der findes andre, hvis det ikke var det du ville have.
Scooterture:
Skagen video.
 Mariager Havn video.
Sym Fiddle II 125/160cc årg. 2010
Suzuki Wagon 1,3 aut.gear årg. 2005
Svar
#12
Det lyder som et rigtigt godt råd at tage med en scooterkendig ud og kigge på en brugt!

Så du vil altså gerne anbefale en gicanto sprint?
Svar


Forum spring: