Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ny "brugt" scooter og et par spørgsmål
#1
Hej, jeg har for nyligt købt mig en brugt PGO T-rex (45km/t) fra 05, der har kørt knapt 3000 km. Der er lige et par ting jeg gerne vil have svar på, håber i kan hjælpe.

Mit speedometer er meget upræcis, nogle gange viser det 70-80 når jeg kører "topfart" andre gange over 100. Her i går gik det helt galt for den da jeg under acceleration fik nålen til at bunde ud hvor speedometeret stopper, dvs 130+km/t. Har målt scooterens hastighed med en gps og den kører 45 - 55 km/t ved "topfart".
Er det noget så simpelt som at smøre/udskifte speedo kablet, eller er det noget andet der er galt ?

Min udstødning bliver utrolig varm, og efter en tur på scooteren kan jeg kigge op i udstødningen og se rødglødende metal. Er det normalt ? Har haft tændrøret ude og efter min mening kører den ikke for varm i forhold til tændrørets stand.
Der sider også en lille sort boks på udstødnings beslaget hvortil der går et rør fra for-røret igennem den, og videre ind ind i motor. Er det en form for lambdasonde/katalysator ?

Det er ca 12 år siden jeg skruede på en knallert (Puch Monza), så jeg er lidt rusten. Bliver nok ikke det sidste spørgsmål fra mig Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(28-11-2010, 13:00)Rise Skrev: Hej, jeg har for nyligt købt mig en brugt PGO T-rex (45km/t) fra 05, der har kørt knapt 3000 km. Der er lige et par ting jeg gerne vil have svar på, håber i kan hjælpe.

Mit speedometer er meget upræcis, nogle gange viser det 70-80 når jeg kører "topfart" andre gange over 100. Her i går gik det helt galt for den da jeg under acceleration fik nålen til at bunde ud hvor speedometeret stopper, dvs 130+km/t. Har målt scooterens hastighed med en gps og den kører 45 - 55 km/t ved "topfart".
Er det noget så simpelt som at smøre/udskifte speedo kablet, eller er det noget andet der er galt ?

Min udstødning bliver utrolig varm, og efter en tur på scooteren kan jeg kigge op i udstødningen og se rødglødende metal. Er det normalt ? Har haft tændrøret ude og efter min mening kører den ikke for varm i forhold til tændrørets stand.
Der sider også en lille sort boks på udstødnings beslaget hvortil der går et rør fra for-røret igennem den, og videre ind ind i motor. Er det en form for lambdasonde/katalysator ?

Det er ca 12 år siden jeg skruede på en knallert (Puch Monza), så jeg er lidt rusten. Bliver nok ikke det sidste spørgsmål fra mig Smil

Det med speedometeret, kan være at den fjeder der sidder og styre nålen er defekt, og den kan ikke skiftes. Tror ikke det hjælper med nyt speedometerdrev eller kabel. Den normale misvisning på et scooterspeedometer er ca. 10 km/t for meget. Sæt en cykelcomputer (eller en GPS Blink med øjet ) på. den viser hastigheden mere præcist.

Og det er også meget normalt at udstødningen bliver meget varm, idet der sidder en "kat" (katasylator) inde i røret. Og den boks er en "røgvender" som har udgang i variatorhuset, så røgen forsvinder den vej.
Ivecar plus 2023.
Svar
#3
Takker for det hurtige svar.

Glemte at spørge om man kan finde en service manual på en T-rex 50cc ? har kigget lidt rundt og kan kun finde til den 3 hjulet model.
Svar
#4
(28-11-2010, 13:13)Rise Skrev: Takker for det hurtige svar.

Glemte at spørge om man kan finde en service manual på en T-rex 50cc ? har kigget lidt rundt og kan kun finde til den 3 hjulet model.

Kan man muligvis godt, med hensyn til en manual. Men den værkstederne bruger, er vist ikke nem at få fat i. Men hvis det bare er serviceintervallerne du vil ha', så har jeg en jeg kan lægge ind.

Ivecar plus 2023.
Svar
#5
Hej igen

Det var mere en værksteds manual jeg søgte, en hvor der stod lidt om hvordan man gjorde de forskellige ting.
Jeg fik håndbogen med til scooteren, så har den liste med hvad der skal gøres ved de forskellige km.

Kan se du har lidt forstand på PGO specielt de her modeller ( Drbig/Trex), ved hvilke du begrænsninger der er at finde på en 45km/t T-rex fra 05 ?
Den har det med at miste meget fart når jeg møder bakker, så skal have kigget på rullerne også. Ved du hvad størrelse ruller der sidder i ? ( 15x12, 16x13 osv.)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(29-11-2010, 17:36)Rise Skrev: Hej igen

Det var mere en værksteds manual jeg søgte, en hvor der stod lidt om hvordan man gjorde de forskellige ting.
Jeg fik håndbogen med til scooteren, så har den liste med hvad der skal gøres ved de forskellige km.

Kan se du har lidt forstand på PGO specielt de her modeller ( Drbig/Trex), ved hvilke du begrænsninger der er at finde på en 45km/t T-rex fra 05 ?
Den har det med at miste meget fart når jeg møder bakker, så skal have kigget på rullerne også. Ved du hvad størrelse ruller der sidder i ? ( 15x12, 16x13 osv.)

Værkstedsmanulen er som sagt lidt svær at finde på nettet. Måske PGO fabrikken har en på deres hjemmeside??

Der er stortset de samme begrænsninger på en "Rex" som på en big. Din har formentlig, tragt ved membranen (sidder under studsen til karburatoren), ring i variatoren og udstødningen (hvis det er den lovlige du har på) er også en stor begrænsning ("katrør" og blindrør). Hvis det er udstødningen med katasylator i selve røret, plus en "røgvender" monteret ved ophænget, kan du pille den fra.

Den er tilsluttet et rør ovenpå variatorhuset. Du skal så lukke "katrøret" på udstødningen af med noget der kan tåle lidt varme. Du skal ikke begynde på at save hverken "kat" eller bilindrør af, da du kan få brug for det originale rør, i tilfælde af et møde med ordensmagten.

Jeg har endnu ikke oplevet at CDI'en på Big/T:Rex har været begrænset, men det kan man kun teste, ved at prøve en ubegrænset.

Rullerne skulle meget gerne være 7,5 grams og str.16x13. Og du må prøve dig frem til hvilke ruller den kører bedst med. Prøv f.eks 7 eller 8 grams. Lavere end 7 grams du'er ikke, med mindre den er tunet i hoved og bagdel.
Ivecar plus 2023.
Svar
#7
Som Jps også skriver skal du af med "tragten"
Det har jeg selv gjort på min pmx. Det giver power op ad bakke, acceleration og lidt extra på toppen.
og hvis du fjerner "katten" skulle du gerne kunne nå de 55 km/t
Grin
Svar
#8
men læs heller lige JPS gode inlæg
http://www.billig-scooter.dk/showthread.php?tid=9917

og sikre dig at du har den "sikkerhed bit" eller hvad vi nu skal kande den. Der gør det hele lidt mere besværligt! Målløs
Svar
#9
(30-11-2010, 00:10)andersvilken Skrev: men læs heller lige JPS gode inlæg
http://www.billig-scooter.dk/showthread.php?tid=9917

og sikre dig at du har den "sikkerhed bit" eller hvad vi nu skal kande den. Der gør det hele lidt mere besværligt! Målløs

Og du skal huske, at starte med stort bogstav. Blink med øjet
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Det skal jeg nok. Grin
Svar


Forum spring: