Søg Garagen Hej Gæst! Register

Afstemning: Dumt at købe scooter idag?
Ja
36.36%
4 36.36%
Nej
63.64%
7 63.64%
Total 11 stemme(r) 100%
* Du stemte på dette [Vis resultater]

Købe scooter idag!?
#13
(27-11-2010, 14:03)ksj-rdo Skrev: Det kommer da an på, hvordan du har tænkt dig at transportere den hjem.. For du kan næppe køre den selv i dag Smil

Hva' er det for noget piveri - Skimester har selvfølgelig været ude at skøjte på Cometen i dag, no problemo Udråbstegn Grøn grin
Hygge hejsa.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
(28-11-2010, 23:32)Skimester Skrev: Hva' er det for noget piveri - Skimester har selvfølgelig været ude at skøjte på Cometen i dag, no problemo Udråbstegn Grøn grin

Så lever du da op til dit brugernavn i de her dage. Fræk

Svar
#15
(28-11-2010, 23:32)Skimester Skrev: Hva' er det for noget piveri - Skimester har selvfølgelig været ude at skøjte på Cometen i dag, no problemo Udråbstegn Grøn grin

Ja jeg har sommerdæk, jeg skal ikke nyde noget! Ku' ik dy mig, skulle jo også lige ned i føtex i dag, men det resulterede blot i en lang kurretur sidelæns hen af vejen, både scooter og mig.. Så sprøjt i bare videre, jeg bliver inde Smil

VGA Digita
Juni 2011 (kørt 2590 km)

Giantco Sprint
Juni 2009 - August 2010 (købt ny, solgt 5275 km)
CPI Oliver
August 2010 - December 2010 (købt ny, død og defekt ved 2237 km)
PGO Gmax
December 2010 - Mrts 2011 (købt 26000 km, solgt ved 27200 km)
CPI Hussar
April 2011 - Maj 2011 (købt 2800 km, ophugget ved 3329 km)
Svar
#16
(28-11-2010, 16:30)kragen Skrev: Det er produktionsåret i VIN-nummeret, der afgør årgangen Blink med øjet . Det gælder også biler og MC'er. Mange modeller, bliver der ikke ændret på hvert år, så man kan komme i den besyndelige situation, at man har identiske nye modeller, der er produceret hvert sit år. Hvilken årgang, skal man så skrive i salgsannoncen? Eller, man har to modeller, begge produceret i år, hvor den ene er en 2010-model, og den anden, en 2011-model, med synlige forskelle. Så har man pludselig en 2010-model, og en 2011-model, der begge er produceret i kalenderåret 2010, men iflg. VIN-nummeret er produceret i hvert sit år, og som måske også begge er indregistreret første gang i 2010 eller 2011.

Første registreringsdato, har betydning for andre ting, men ændrer ikke modellens årgang. En forhandler kan sagtens have et køretøj stående i mere, end et år, men det ændrer ikke årgangen. En 2010-model forbliver en 2010-model, uanset, hvornår den bliver solgt og indregistreret første gang. Flere love og regler arbejder med første ibrugtagning, f.eks. pladepligten på lille knallert, og ikke med modelårgang.

Der er lige faldet en interessant dom på dette område. Nu drejer det sig godt nok om en bil, men det betyder vel i realiteten at der nu er precedens for at man uden at frygte repressalier kan sælge for eksempel en scooter fra 2009 som en 2011-model, hvis blot den aldrig har været indregistreret før.

Cool

Svar
#17
Big2 er en årgang 06, men solgt til mig i Jan 09. Gør det den til en 09 model, så? Grin
Den havde kørt 2-3 km, da jeg fik den leveret Smil
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
(15-12-2010, 18:29)Jps Skrev: Big2 er en årgang 06, men solgt til mig i Jan 09. Gør det den til en 09 model, så? Grin
Den havde kørt 2-3 km, da jeg fik den leveret Smil

Nu er jeg ingen Krage og min mening skal derfor tages med en sæk Brøste vejsalt, men jeg mener at hvis den blev solgt som ny (dvs. ubrugt) til dig i 2009, så burde man med dommen i baghovedet kunne slippe fra at sætte den til salg som en 2009-model. På samme måde bør man kunne vinde en eventuel ankesag mod et forsikringsselskab der vovede at taksere den som en 2006'er.

Men selvfølgelig skal du stadig bestille reservedele efter 2006-kataloget. Det er jo kun en "juridisk 2009'er"...
Blink med øjet
Svar
#19
(15-12-2010, 18:12)Runnerdude Skrev: Der er lige faldet en interessant dom på dette område. Nu drejer det sig godt nok om en bil, men det betyder vel i realiteten at der nu er precedens for at man uden at frygte repressalier kan sælge for eksempel en scooter fra 2009 som en 2011-model, hvis blot den aldrig har været indregistreret før.

Cool

Interessant Målløs

Nu er præcedens ikke, modsat engelse og amerikanske, bindende for danske domstole. Jeg gad dog godt vide, på hvilke præmisser, sagen er ført. Her er der tale om to "årgange", med vidt forskellige afgiftsmæssige identiteter, og ikke blot tale om identiske biler/modeller, der blot er produceret i forskellige år. Afgørelsen strider også mod hele det accepterede VIN-system. Endvidere, risikere man, at en evt. fabriksgaranti, udløber "før tid", da mange producenter regner fabriksgarantien ud fra årgangen i VIN-nummeret, og ikke første indregistreringsdato. Forhandleren kan derfor ikke regne med, at producenten holder ham skadesfri, med alt det bøvl, det vil kunne medføre for kunden. Det lille forbehold med, at forhandleren ikke var en autoriseret forhandler, og derfor heller ikke skulle kunne kende forskellene på de to årgange, virker noget tyndbenet.

Jeg håber så sandelig, at sagen bliver forsøgt prøvet ved Højesteret, som en principiel sag. Fastholdes afgørelsen, så to vidt forskellige modeller, kan sælges, som den samme model/årgang, kan man forudse kaotiske tilstande, når værksteder skal indberette ændringer/reparationer, der ændrer modellens afgiftsmæssige identitet. At retten tillagde det, at motorens ydelse er forøget fra 128 til 147 hk, en uvæsentlig betydning, kan jeg til nød acceptere, da effektforøgelsen er under 20%, men for mig at se, har retten trådt i spinaten, og ikke tænkt konsekvenserne helt igennem. FDM, burde manne sig op, og køre sagen videre.

Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#20
(15-12-2010, 19:20)kragen Skrev: Jeg håber så sandelig, at sagen bliver forsøgt prøvet ved Højesteret, som en principiel sag. Fastholdes afgørelsen, så to vidt forskellige modeller, kan sælges, som den samme model/årgang, kan man forudse kaotiske tilstande, når værksteder skal indberette ændringer/reparationer, der ændrer modellens afgiftsmæssige identitet.

Fidusen med altid at udskyde bilkøbet til foråret er et gammel bil-råd som jeg selv har tjent penge på at følge, men dommen overraskede også mig. For eksempel at bilens usædvanlige alder på registreringstidspunktet i kombination med de meget betydelige forskelle mellem de to modeller ikke på en eller anden måde kom køber tilgode.

Svar
#21
(15-12-2010, 19:56)Runnerdude Skrev: Fidusen med altid at udskyde bilkøbet til foråret er et gammel bil-råd som jeg selv har tjent penge på at følge, men dommen overraskede også mig. For eksempel at bilens usædvanlige alder på registreringstidspunktet i kombination med de meget betydelige forskelle mellem de to modeller ikke på en eller anden måde kom køber tilgode.

Årgangene skifter 31. august i VIN-nummeret, så næste års modeller produceres/kommer allerede 1. september. Det har derfor ganske rigtigt været en god fidus, at skaffe forhandleren af med "sidste års model", inden, den nye model/årgang lander i forretningen. Det er derfor, at forhandlerne jamrer sig, og har fået lov til, at sælge "sidste års model", som dette års model, hvis de ellers er identiske. For brugte biler, har man dog krav på, både at få produktionsåret, og første indregistreringsår, at vide. Alt efter, hvad det skal bruges til, er de to år, to vidt forkellige størrelser.

Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
(15-12-2010, 19:20)kragen Skrev: Jeg håber så sandelig, at sagen bliver forsøgt prøvet ved Højesteret, som en principiel sag.

Der er 2 sager, med samme afgørelse. Den ene af dem, har FDM valgt at forsøge sig med i højesteret.

http://fpn.dk/motor/bil/article2278682.ece
Svar
#23
(15-12-2010, 22:02)Teddy Skrev: Der er 2 sager, med samme afgørelse. Den ene af dem, har FDM valgt at forsøge sig med i højesteret.

http://fpn.dk/motor/bil/article2278682.ece

Så tager jeg hatten af for FDM, og ønsker dem held og lykke. Hvordan retten er kommet frem til, at forhandlere lige netop skulle have lov til, at tilbageholde oplysninger om produktionsår, når alle bare kan tælle ti cifre frem i det VIN-nummer, alle biler er forsynet med, og udlæse produktionsåret, er mig en gåde. Især, når man samtidigt tillægger et manglende partikelfilter i den årgang, bilen er solgt som, så stor væsentlighed, at det forringer bilens værdi. Er der sket ændringer/forbedringer på modellen i de forskellige produktionsår, er det bondefangeri, ikke at gøre kunden opmærksom på, at disse ikke forefindes på den aktuelle "ældre" model. Kunden, som sikkert har studeret bilens specifikationer nøje, inden valget af model/årgang, må med rette kunne forvente, at disse specifikationer svarer til dem, den tilbudte bil har. Det er ikke op til hverken domstole eller forhandlere, at vurdere, om "afvigelserne" skal betragtes som væsentlige, eller ej. Det er kundens afgørelse. Kotume, min bare Ond

Ønsker jeg, at udskifte sidste års model af skruemaskine på 14 volt ud, med dette års model, der har fået en 18 volt motor, fordi den "gamle" var for svag, skal forhandleren ikke vurdere, at det er en uvæsentlig ændring, og sælge mig et helt "nyt" eksemplar fra lageret, der stadig kun har 14 volt - med begrundelsen "kotume". Det samme med bilen. Hvis jeg vælger en årgang, der har en motor på 140 hk, skal jeg ikke bondefanges til, at få en, der kun har 120 hk eller 130 hk. Efter min mening, er det direkte svigagtigt, fra forhandlerens side, bevidst at sælge mig en anden vare, end den, jeg tror og forventer, at få. Jeg ser ingen grund til, at bilforhandlere skulle have en særstilling. At de måske er "arveligt" belastede af de berygtede hestehandlere, og derfor har ophøjet en lidt lemfældig omgang med sandheden til "kotume", er ikke en gangbar undskyldning for, at netop bilforhandlere skal friholdes fra almindelig oplysningspligt og hæderlig handel.

Hvor, vil man sætte grænsen, og hvem skal sætte den? Hvis jeg køber en rød bil, og forhandleren leverer en blå bil, under henvisning til, at han alligevel ikke har den i rød, men kun i blå, og at han ikke anser farven for væsentlig - skal køberen være tvunget til, at acceptere det?
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: