Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hjælp! Min elstarter tager ikke fat?..
#1
Hej,jeg har lige købt en knallert kymco agility her for et stykke tid siden.I starten virkede den slet ikke og havde ikke gjordt i 4 måneder,så jeg valgte og oplade batteriet for at se om den bare manglede strøm.Dagen efter gik jeg ned og prøvede,og pling! så blev alt strømmen slupt op,så jeg tog løsning nr.2 kickstarteren må da hjælpe,tænkte jeg.Så ved første step startede den,så jeg tænkte " Heeelt sikkert! " og tog derefter ud på en lille prøvetur,da jeg kom tilbage ventede jeg en time og gik ned igen for at testkøre den igen.Så startede den ikke igen,hverken med elstart eller kickstart.Så jeg valgte og købe nye ting,jeg købte nyt batteri og nyt luftfilter.Derefter prøvede jeg igen uden held.Så den blev igen opladt en nat til,om morgenen gik jeg ned og med ( A little luck ) fik jeg den startet.Da jeg så havde kørt 6km væk fra mit hjem så stoppede jeg og ville købe noget a drikke,da jeg kom ud igen ville den ikke starte,og det resulterede i at jeg skulle trække den tilbage.Nu har jeg tjekket hvad der er galt med kickstarteren,og både ( kickstartertandhjulet & kickstarterakslen ) er begge enormt slidt men nu har jeg monteret et nyt kickstartertandhjul,og finder derefter ud af at kickstarterpedalen sidder fast på grund af den er slidt og den har åbenbart osse lavet et hak den sætter sig fast i.
Mine top prioriterede spørgsmål som jeg håber at få hjælp til er:
1.Hvad sluger strømmen så jeg ikke kan elstarte og den ikke tager fat?
2.ville det være muligt at kunne starte med en ny kickstarteraksel?
.Andre gode råd ville jeg blive utrolig glad for at høre,har du nogen så skriv please
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Kickstarteren på Agility, er ikke meget bevendt, og er noget spinkelt lalleværk med for lille vandring/udveksling. Det er ikke muligt, på Agilityen, at rykke kickstarteren mere, end et hak, for at få større vandring. Når dertil lægges, at en firtakter ikke tænder hver gang, stemplet bilver trådt i top, skal der ofte trædes mange gange på kickstarteren, før der kommer liv i dyret.

Agilityen har, modsat de fleste andre, især totakknallerter, en jævnstrømscdi. Det betyder, at CDI'en får al strøm direkte fra batteriet, og ikke fra generatoren. Hvis batteriet ikke er helt oppe på mærkerne, vil den derfor hverken kunne starte med elstart eller kickstart - eller køre, for den sags skyld Cool . Elstarteren kræver megen strøm, for i det hele taget, at kunne trække motoren hurtig nok rundt, så der skal ikke meget til, før der ikke er saft nok tilbage på batteriet, til at trække starteren, eller give CDI'en strøm nok til, at tændspolen kan få en ordentlig gnist på tændrøret.

Jeg har gjort det, at jeg udskiftet batteriet, med et, der er kraftigere, og med flere koldstartampere. Udskiftet tændspolen med en, der genererer dobbelt så mange volt, isat et iridium tændrør, og udskiftet 15W-40 olien, med 0W-40 olie. Husk, at kontrollere, at ventilafstanden er 0,08mm, og at bistarteren (autochokeren) virker. Modsat totaktere, har firtaktere en karburator, der er afhængig af en fungerende vakuummembran, for at kunne hive benzin ud af bundkarret, samt en accelerationspumpe i karburatoren. Tag toppen af karburatoren, og undersøg, om membranen sidder rigtigt, samt ikke er mørnet eller revnet. Når du skal starte, så vrid gashåndtaget tre-fire gange hurtigt i bund, inden du trykker på starteren, og hold gashåndtaget vredet ca. 2-3cm, når du trykker på starteren. Bundkarret er meget fladt på karburatoren, og indeholder ikke ret megen benzin. Hvis knallerten står længe, eller har været kørt rigitig varm, kan benzinen være forsvundet helt fra bunkarret, og man må derfor hjælpe den lidt på vej med gashåndtaget.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
Tusinde tak for infoen,det med at hive i gashåndtaget 3-4 gange i bund inden jeg starter havde jeg ikke tænkt på.Jeg købte et nyt batteri til den og ladet det op og fik den startet 1 gang,efter det var batteriet fladt på ingen tid.
Ved du om det er CDI'en som tager alt strømmen?.Jeg har ingen forstand på knallert og hvordan man for dem til at funge igen,så hvis jeg nu skulle købe nogle nye dele til den
hvad ville så være dine bedste bud`?
Svar
#4
Men når endelig den starter så kører den osse optimalt,men hvis den lige har kørt og holder stille i max. 15Min så er den død for strøm og kickstarteren virker ikke fordi akslen er slidt og så når den har låst sig fast er der bare blevet sparket til den så den skal jeg hvertfald osse have en ny af
Svar
#5
Jeg kan kun tilslutte med de råd Kragen giver.

Jeg selv har en 3mdr. gammel Baotian Retro. Den kørte fint i september, men så snart det blev koldt OG fugtigt, så stod den af. Med det ene og det andet....Godt nok frustrerende, når man så kommer for sent på jobbet hver anden dag!!

Jeg har:
Skiftet tændspole og tændhat til en 31KW type med irridiumrør. Jeg havde problemer med at starte den - og kørte jeg i vand eller fugtigt vejr, så gik gnisten og skidtet druknede. Så er den IKKE let at få igang igen.

Skiftet til et kraftigt gel batteri. Før lavede jeg alle mulige fiksfakserier med varmepuder osv for at få det til at funke. Men et kraftigt Gelbatteri gør det samme og lidt til.

Skiftet fra 10w-40 til 5w-40 olie. Jeg ser at man endda kan gå helt ned til 0w-40. I min manual står der at olien helst skal være semi-syntetisk. Måske nogen ved om det vitterlig er det bedste her i kulden?

Slutteligt har jeg fået justeret min luftskrue (via lambdamåler). Hjalp meget!

Nu spinder den som en mis. Jeg skal dårlig nok se på starteren før den hopper igang - selv i gårsdagens minus 9° her i Sverige Smil
- Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge / Piet Hein
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Hej,på min kymco agility kan jeg ikke få startet knallerten med elstart,nogengange tager den lige sådn hurtigt fat og ellers mister den alt strøm og andre gange tager den slet ikke fat og drejer bare rundt i ingenting ..
Hvad kan være problemet?.
Svar
#7
(26-11-2010, 19:11)Westenkaer Skrev: Jeg kan kun tilslutte med de råd Kragen giver.

Jeg selv har en 3mdr. gammel Baotian Retro. Den kørte fint i september, men så snart det blev koldt OG fugtigt, så stod den af. Med det ene og det andet....Godt nok frustrerende, når man så kommer for sent på jobbet hver anden dag!!

Jeg har:
Skiftet tændspole og tændhat til en 31KW type med irridiumrør. Jeg havde problemer med at starte den - og kørte jeg i vand eller fugtigt vejr, så gik gnisten og skidtet druknede. Så er den IKKE let at få igang igen.

Skiftet til et kraftigt gel batteri. Før lavede jeg alle mulige fiksfakserier med varmepuder osv for at få det til at funke. Men et kraftigt Gelbatteri gør det samme og lidt til.

Skiftet fra 10w-40 til 5w-40 olie. Jeg ser at man endda kan gå helt ned til 0w-40. I min manual står der at olien helst skal være semi-syntetisk. Måske nogen ved om det vitterlig er det bedste her i kulden?

Slutteligt har jeg fået justeret min luftskrue (via lambdamåler). Hjalp meget!

Nu spinder den som en mis. Jeg skal dårlig nok se på starteren før den hopper igang - selv i gårsdagens minus 9° her i Sverige Smil

Så du ville mene jeg skal justere på luftskruen.?
Svar
#8
Jeg slap ikke videre heldigt fra selv at eksperimentere med min luftskrue. Jeg fik det ordnet hos en mekaniker der havde noget til at måle på udstødningen med.

Jeg tror iøvrigt ikke det gør den lettere at starte. Den går bare længere på literen (det gjorde min ihvertfald).

Man kan iøvrigt købe sådan en lambdasonde til fastmontering på en 4-takter. De er hundedyre, men jeg fik fingre i en koss(Bosch) til ingen penge da gutten ikke kunne bruge sin - og nu havde ligget i skuffen i evigheder (en KOSS/Bosch). Jeg skal igang med at installere den + en lille servomotor til luftskruen, således at den selv indstiller under kørsel (uanset temperaturer, fugt osv). Det er et lille projekt til fridagene i juleferien Smil
- Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge / Piet Hein
Svar
#9
nice nok :-) Jeg skal købe en kickstarteraksel,så kickstarteren idet mindste virker når jeg træder.Og hvis den stadig ikke virker efter det så må jeg squ bare sælge den og finde en cykel :-D
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Har du haft den skildt ad, og hvad er der egentlig galt? Hvis ja må du da kunne se hvad der er slidt, eller itu.
På mig lyder det usandsynlig hvis du allerede nu skal til at udskifte noget, umiddelbart er mit skøn at mekanikken i kickstarteren skulle kunne holde scooterens tid ud, vel at mærke hvis det er smurt som det skal.

Jeg har selv haft et tilsvarende problem, det startede med at armen nogen gange skulle hjælpes op, ret pludselig blev det så slemt at den næsten sad helt fast og der skulle bruges mange kræfter på at hive den på plads. Efter adskillelse, hvor jeg til min forbløffelse konstaterede et der overhoved ikke var brugt smørermidler!! mekanikken var knastør. Det hele blev smurt og det kører nu bedrer end som ny.

Et par af mine tidligere indlæg, der måske kan være tol din hjælp.

http://www.billig-scooter.dk/showthread....527&page=2

http://www.billig-scooter.dk/showthread....ickstarter

http://www.billig-scooter.dk/showthread.php?tid=6831

--------------------------------------------------------------------------------
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#11
(27-11-2010, 20:33)LETSINDIG Skrev: Har du haft den skildt ad, og hvad er der egentlig galt? Hvis ja må du da kunne se hvad der er slidt, eller itu.
På mig lyder det usandsynlig hvis du allerede nu skal til at udskifte noget, umiddelbart er mit skøn at mekanikken i kickstarteren skulle kunne holde scooterens tid ud, vel at mærke hvis det er smurt som det skal.

Jeg har selv haft et tilsvarende problem, det startede med at armen nogen gange skulle hjælpes op, ret pludselig blev det så slemt at den næsten sad helt fast og der skulle bruges mange kræfter på at hive den på plads. Efter adskillelse, hvor jeg til min forbløffelse konstaterede et der overhoved ikke var brugt smørermidler!! mekanikken var knastør. Det hele blev smurt og det kører nu bedrer end som ny.

Et par af mine tidligere indlæg, der måske kan være tol din hjælp.

http://www.billig-scooter.dk/showthread....527&page=2

http://www.billig-scooter.dk/showthread....ickstarter

http://www.billig-scooter.dk/showthread.php?tid=6831

--------------------------------------------------------------------------------

Hej,det som der er galt med den er at den starter ikke efter 15min ventetid hvis den har været ude og køre før den starter ikke med elstart,den tager ikke fat.
Kickstarteren skal have nyt aksel tror jeg for den er total knækket på tænderne og tager
fat så selve kick (Stangen ) sidder fast.
Svar
#12
(28-11-2010, 11:48)Equitso Skrev: Hej,det som der er galt med den er at den starter ikke efter 15min ventetid hvis den har været ude og køre før den starter ikke med elstart,den tager ikke fat.
Kickstarteren skal have nyt aksel tror jeg for den er total knækket på tænderne og tager
fat så selve kick (Stangen ) sidder fast.

udover at skille det hele ad,så har jeg ingen forstand på scootere
Svar


Forum spring: