Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ventiltolerance?
#1
Nå, så fik de mit dyr ind til gennemsyn med henblik på koldstartsproblemer.

Ikke noget helt konkret endnu, men ventiltolerancen er muligvis lidt lav.
I håndlun stand kunne gutten i hvert fald ikke klemme det rette søgeblad ind.

De insisterer på, at justeringen skal ske ved HELT kold motor, så de bad om at 'låne' den weekenden over.

Er der nogen af jer, der har erfaring for, hvor tolerancen ligger ved 'ikke helt kold' motor?
Over eller under ?

Motoren fik i hvert fald for meget luft, sagde man!

Man rynkede også lige brynene, da jeg fortalte, at jeg ALDRIG har været i stand til at starte på kick, med mindre motoren er pænt varm. Og max. 5 min. efter slukning.

En anden ting der lige blev konstateret var, at benzinhanen (vakum ventil) ikke lukker tæt. Der drypper 3-4 dråber ud i sekundet i lukket stand.
Kunne dette have en indflydelse på mine problemer? Der vil jo så altid stå benzin i slangen over kabu, men vil der egentlig ikke altid det?

Det med hanen er i hvert fald en garantirep. men de skal lige have stumpen hjem, så jeg skal nok forbi igen om en uges tid eller så.
At vente 800 km til næste regulære service er nok lidt længe. I hvert fald hvis folk besvarer ovenstående bekræftende.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
walker1 Skrev:Nå, så fik de mit dyr ind til gennemsyn med henblik på koldstartsproblemer.

Ikke noget helt konkret endnu, men ventiltolerancen er muligvis lidt lav.
I håndlun stand kunne gutten i hvert fald ikke klemme det rette søgeblad ind.

De insisterer på, at justeringen skal ske ved HELT kold motor, så de bad om at 'låne' den weekenden over.

Er der nogen af jer, der har erfaring for, hvor tolerancen ligger ved 'ikke helt kold' motor?
Over eller under ?

Motoren fik i hvert fald for meget luft, sagde man!

Man rynkede også lige brynene, da jeg fortalte, at jeg ALDRIG har været i stand til at starte på kick, med mindre motoren er pænt varm. Og max. 5 min. efter slukning.

En anden ting der lige blev konstateret var, at benzinhanen (vakum ventil) ikke lukker tæt. Der drypper 3-4 dråber ud i sekundet i lukket stand.
Kunne dette have en indflydelse på mine problemer? Der vil jo så altid stå benzin i slangen over kabu, men vil der egentlig ikke altid det?

Ja! Mener jeg også jeg har skrevet før. Har jo selv haft ligende problemer med min Listo i starten da vakumhanen ikke lukkede tæt. Så der dryppede benzin ned på tændrøret og gjorde det vådt.
Svar
#3
Desværre er søgefunktionen stadig 'mangelfuld'. Nu 2 hits (incl. denne tråd) på 'Listo'.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#4
For øvrigt blev den utætte hane konstateret ved, at mek'en hev slangen af studsen, for at kontrollere, at der var vakum nok til at aktivere ventilen. Det var der, men det var altså dårligt nok nødvendigt Ked af det
Svar
#5
walker1 Skrev:Er der nogen af jer, der har erfaring for, hvor tolerancen ligger ved 'ikke helt kold' motor?
Over eller under ?

Varm = lille afstand

Kold = stor afstand

Hvis man justerer på en varm/lunken motor, kan man rissikere at man justerer for stramt, og i værste fald brænder man en ventil el. 2.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Energy Skrev:
walker1 Skrev:Er der nogen af jer, der har erfaring for, hvor tolerancen ligger ved 'ikke helt kold' motor?
Over eller under ?

Varm = lille afstand

Kold = stor afstand

Hvis man justerer på en varm/lunken motor, kan man rissikere at man justerer for stramt, og i værste fald brænder man en ventil el. 2.
Hm, kunne tyde på, at min justering (ikke foretaget af mig!) ikke er helt ved siden af.

Så er der den der utætte benzinventil. Om den kan have indflydelse på mine koldstarter. (under ca. 20 grader!)
Typisk steder med god ventilation/vind, hvilket naturligvis forøger fordampningen, hvis benzinen kommer helt ud et sted.
Svar
#7
walker1 Skrev:Så er der den der utætte benzinventil. Om den kan have indflydelse på mine koldstarter. (under ca. 20 grader!)
Typisk steder med god ventilation/vind, hvilket naturligvis forøger fordampningen, hvis benzinen kommer helt ud et sted.

Svømmeren i karburatoren skulle gerne lukke for benzinen, så lidt drypperi fra en utæt/defekt vacumhane skulle ikke betyde noget for motorgangen el. stilstand.
En finjustering af blandingsskruen tror jeg mere på kan være en fordel, hvis den har koldstartsproblemer.
Svar
#8
Nu får vi se, hvad de siger på mandag, men "Mek" sagde, at maskinen tydeligvis fik for meget luft.

Luftskruen står 1 7/8 omgang ude. Da jeg tidligere bøvlede med et tydeligt tilsodet tændrør, stod den på 1 5/8 (1/4 omg. længere inde).

Har sådan en skrue for vane at flytte på sig af sig selv? Jeg kan i hvert fald ikke errindre at have sat den på 1 5/8. Jeg mener at have sat den på 1 3/4, hvilket er med kærven lodret!
(De acceptable grænser for min maskine er 1,5 - 2,5)
Svar
#9
Energy Skrev:
walker1 Skrev:Så er der den der utætte benzinventil. Om den kan have indflydelse på mine koldstarter. (under ca. 20 grader!)
Typisk steder med god ventilation/vind, hvilket naturligvis forøger fordampningen, hvis benzinen kommer helt ud et sted.

Svømmeren i karburatoren skulle gerne lukke for benzinen, så lidt drypperi fra en utæt/defekt vacumhane skulle ikke betyde noget for motorgangen el. stilstand.
En finjustering af blandingsskruen tror jeg mere på kan være en fordel, hvis den har koldstartsproblemer.

Mit problem dengang var at der kom benzin ned af vakumslangen, der går fra hanen ned til indsugningen ved karburator. Altså kunne dryppe benzin direkte ned på tændrøret.
Så hvis Walker har samme vakumslange fæstnet fast ved studsen kan det godt være problemet.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
SLK Skrev:Mit problem dengang var at der kom benzin ned af vakumslangen, der går fra hanen ned til indsugningen ved karburator. Altså kunne dryppe benzin direkte ned på tændrøret.
Så hvis Walker har samme vakumslange fæstnet fast ved studsen kan det godt være problemet.

Isåfald er det en udskiftning af hanen. Normalt er det bare membranen der går i stykker, så hanen slet ikke lukker for udløbet af benzinslangen, men hvis der fiser benzin ud af vacumslangen, så er det self et problem da den ikke er i forbindelse med karburatorens svømmer.
Svar
#11
Min vakumslange er af en lidt anden beskaffenhed.
Der skal nemlig bruges vakum 2 steder, så først går det ud til et T-rør, og så hhv. op til benzinhanen og dels ned til det sekundære luftfilter.
(Noget med et x-tra luftflow i udstødningen for at mindske kulilte)

T-røret sidder dog nogenlunde lige over tændrøret, så .. ?

Edit: lige et billede. T-røret sidder åbenbart lidt længere væk fra tændrøret, end jeg huskede.
[Image: album_pic.php?pic_id=528]
Svar
#12
Hejsa
ja ventiltolerance skal være 0.1mm ved kold tilstand.
Svar


Forum spring: