Søg Garagen Hej Gæst! Register

Snekæder?!
#1
Hey

Nu er det jo ved at blive vinter, min første vinter med scooter..

Så jeg tænkte på at anskaffe mig nogle snekæder - er det muligt?

Evt. nogle erfaringer?
Peugeot Fox. 16"
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Snekæder til MC og scooter findes faktisk, men er ikke praktiske til danske forhold. Faktisk gør de nærmest scooteren ubrugelig på hård asfalt. Du vil få meget mere glæde af et sæt ordentlige vinterdæk med lameller. Pigdæk fås i øvrigt også og er langt bedre end kæderne til alt andet end markveje med dyb sne, men stadig overkill i Danmark det meste af året.


[Image: dsc03103va.jpg]

Hvis du absolut vil være forberedt på det aller-værste er piggene nok dit bedste bud. Merprisen er omkring en hund pr. dæk i forhold til samme model uden pigge - det vil sige i omegnen af de 600 kr. Men som sagt kommer du langt med almindelige vinterdæk.

Cool
Svar
#3
Sidste vinter hvor der var så sygt meget sne, kørte jeg på helårsdæk (Heidenau K58). På ikke rydede sideveje var det en udfordring at holde scooteren lige. Almindelige landeveje og op til 5cm sne klarede det sig godt i. Kører på samme fordæk endnu, som har trillet de 10.000km i både sne, regn og tørvejr og man kan lige ane at det er lidt slidt. Bagdækket blev skiftet ret hurtigt pga en uheldig punktering. Det nye bagdæk har efterhånden rundet de 5.000km og Det er lidt slidt. Vil umiddelbart skyde på det har omkring 10.000km i sig endnu. Is kan det dog ikke klare, der skal du nok ha et pigdæk Smil

Eneste umiddelbare minus jeg kan sige om dækket, er at det larmer ret meget.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#4
(22-11-2010, 10:19)Havoc Skrev: Sidste vinter hvor der var så sygt meget sne, kørte jeg på helårsdæk (Heidenau K58). På ikke rydede sideveje var det en udfordring at holde scooteren lige. Almindelige landeveje og op til 5cm sne klarede det sig godt i. Kører på samme fordæk endnu, som har trillet de 10.000km i både sne, regn og tørvejr og man kan lige ane at det er lidt slidt. Bagdækket blev skiftet ret hurtigt pga en uheldig punktering. Det nye bagdæk har efterhånden rundet de 5.000km og Det er lidt slidt. Vil umiddelbart skyde på det har omkring 10.000km i sig endnu. Is kan det dog ikke klare, der skal du nok ha et pigdæk Smil

Eneste umiddelbare minus jeg kan sige om dækket, er at det larmer ret meget.

Det er da vist det dæk jeg har på bagerste, og det kan ik stå fast bare der er blade på vejbanen ( Og ja jeg har prøvet det, så de egner sig ik til vinter/sne kørelse
Svar
#5
(22-11-2010, 10:19)Havoc Skrev: [...]Eneste umiddelbare minus jeg kan sige om dækket, er at det larmer ret meget.

Det ligner et K58 mod, men jeg kan ikke se, om det er et Snowtex med et M&S mærke, eller et almindeligt K58. K58 mod. M&S er et meget slidstærkt dæk, men, som du siger, larmer det en del. Min største anke over dækket, er imidlertid, at det er ret tungt, at "vride" rundt i sving, og man lige skal vænne sig til, at det ikke helt frivilligt vil "lægge sig ned" i sving. Til gengæld, er det uhyre retningsstabilt, og klarer sig eminent i regnvejr, og på grus. Som andre herinde kan bevidne, skal man dog holde sig lidt på afstand af en knallert med K58, da det "sprøjter" mange småsten bagud, med stor kraft, og let kan ødelægge et hjelmvisir Blink med øjet . Dette, til trods for, at Agilityen har en meget langt ekstra bagskærm. Derfor var jeg normalt henvist til, at køre sidst, når vi var på tur, da jeg havde K58'er på Griner .

Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(22-11-2010, 10:39)Søren26 Skrev: Det er da vist det dæk jeg har på bagerste, og det kan ik stå fast bare der er blade på vejbanen ( Og ja jeg har prøvet det, så de egner sig ik til vinter/sne kørelse

Sjovt, jeg har samme dæk på min SR50, den har ingen problemer, først når det er ren is, så kan det blive et problem at holde den på en lige linje.

Dækket fejler skam ikke noget.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#7
(22-11-2010, 10:47)kragen Skrev: Min største anke over dækket, er imidlertid, at det er ret tungt, at "vride" rundt i sving, og man lige skal vænne sig til, at det ikke helt frivilligt vil "lægge sig ned" i sving. Til gengæld, er det uhyre retningsstabilt, og klarer sig eminent i regnvejr, og på grus.

Det tog mig lidt tid at vænne mig til det, men da jeg så havde vænnet mig til det, var det et kæmpe plus i min bog, da som du skriver, det er et utroligt retnings stabilt dæk! Der skal meget til før det mister grebet (Er sket 1 gang for mig, og det var på islag). Bor uden for byen og selvom scooteren render +30 og landmændende har slæbt 3 tons jord/møg op på vejen, fortsætter jeg med samme fart igennem deres mudderspor, da dækket bare "pløjer" sig frem Blink med øjet
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#8
(22-11-2010, 14:55)Havoc Skrev: Det tog mig lidt tid at vænne mig til det, men da jeg så havde vænnet mig til det, var det et kæmpe plus i min bog, da som du skriver, det er et utroligt retnings stabilt dæk! Der skal meget til før det mister grebet (Er sket 1 gang for mig, og det var på islag). Bor uden for byen og selvom scooteren render +30 og landmændende har slæbt 3 tons jord/møg op på vejen, fortsætter jeg med samme fart igennem deres mudderspor, da dækket bare "pløjer" sig frem Blink med øjet

Jeg har skam præsteret, at køre på isslag uden de store problemer. Det var skete under sidste års hårde vinter. Nuvel, jeg kørte meget forsigtigt, men tog vel nok et sving med 3-5 km/t. Mine gummisko var som hård plast, men Sava MC32 WIN SCOOT havde ikke opdaget, at der var glat Grin

P.S. Jeg har ikke pigge i, selvom der er plads til eftermontering.
Svar


Forum spring: