Søg Garagen Hej Gæst! Register

Sulfateret batteri.
#1
Jeg har netop et Yuasa YTX4L-BS til opladning. Min oplader, CTEK xs 800, blinker mellem opladning og vedligeholdelseladning. Iflg brugsvejledningen til CTEK betyder det sandsynligvis af batteriet er sulfateret..

Betyder sulfateret at batteriet er defekt, eller kan det 'fixes' ved at forsætte opladningen ?

Jeg købte forleden et billigt batteri hos min lokale knallertforhandler, Landlor(t)d kaldes det, ved nærmere læsning af medfølgende papir, viser det sig at batteriet har den imponerende styrke på mellem 2 - 6 Mha under 1 C.. Rent til grin. Grøn grin
Jeg skulle have brugt penge på det batteri jeg oprindelig ville ha' - Yuasa YTZ7S.. Rullende øjne
2015 Honda NSC 50 Vision - Sort.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Sakset fra: http://www.mcinternet.dk/asp/batteri.asp

Citat:Når batteriet ikke anvendes, foregår der en sulfatering, som er en belægning, der sætter sig på batteriets indvendige plader, som er stedet, hvor spændingen oplagres. Denne sulfatbelægning hindrer batteriet i at modtage spænding, når der på et senere tidspunkt bliver ladet på det. Henstår batteriet ubrugt lang tid nok, vil denne sulfatering helt hindre, at batteriet kan oplades.
Buschauffør Lolland

TMS S3 2010 (Baotian BT49QT-9 i forklædning)

Tidligere knallerter:
Giantco G-Buddy - Giantco Venus - Piaggio Typhoon
Svar
#3
retropsnart > Jow tak, men batteriet er det der sidder i scooteren, og den bruges hver dag, så batteriet burde vel ikke være sulfaferet.. Med mindre selvfølgelig, at scooteren & batteriet har stået ubrugt i lang tid hos importøren.. Neutral

Nå..nu fik jeg tjekket hos ctek.. Jeg skal ladningen pågå i 24 timer, og hvis led'en stadig blinker mellem ladning og vedligelholdladning er batteriet defekt!..
2015 Honda NSC 50 Vision - Sort.
Svar
#4
(20-11-2010, 17:51)Katana Skrev: retropsnart > Jow tak, men batteriet er det der sidder i scooteren, og den bruges hver dag, så batteriet burde vel ikke være sulfaferet.. Med mindre selvfølgelig, at scooteren & batteriet har stået ubrugt i lang tid hos importøren.. Neutral
Sulfatering sker hver gang batteriet batteriet aktiveres. Ved hver aktivering, lægger "sulfatet" fra syren sig på pladerne, som et "slimet" lag. Jo varmere batteriet er, og jo længere tid, det aktiveres/aflades, jo mere sulfat lægger der sig på pladerne. Sålænge, sulfatet er "slimet", og laget ikke er for tykt, vil det blive "regenereret" ved opladning, men hvis afladningen er for stor, på for kort tid, vil sulfatet krystalisere, og lægge sig fast, så batteriet ikke mere vil kunne holde på strømmen ved genopladning. Det samme vil ske, hvis batteriet står uopladet for længe. På et almindeligt blybatteri, vil det allerede ske ved en 35 % afladning, og på et gelbatteri ved 65% afladning. På et lille knallertbatterie, skal der altså ikke meget til, før det kritiske punkt er nået. For at få sulfatet af, bør man anvende en impulslader, der sender strøm ind i batteriet med forskelig styrke. Er sulfaten først krystaliseret, er det næstejn umuligt, at genoprette batteriet. Nogle ladere, har en speciel "sulfatmodus", der kan redde lidt flere batterier, men ikke alle. Min Ctek, har reddet et par, som andre ladere ikke har kunnet redde. Et nyt batteri, kan sagtens blive ødelagt af krystaliseret sulfat på nogle uger. En opvarmning af et dødt batteri, vil blot øge krystaliseringen, og dermed gøre skaden værre. Man bør derfor anvende batteriet ofte, og sørge for, evt. med en vedligeholdelseslader, at batteriet hele tiden er fuldt opladet.

Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
(20-11-2010, 18:26)kragen Skrev: Sulfatering sker hver gang batteriet batteriet aktiveres. Ved hver aktivering, lægger "sulfatet" fra syren sig på pladerne, som et "slimet" lag. Jo varmere batteriet er, og jo længere tid, det aktiveres/aflades, jo mere sulfat lægger der sig på pladerne. Sålænge, sulfatet er "slimet", og laget ikke er for tykt, vil det blive "regenereret" ved opladning, men hvis afladningen er for stor, på for kort tid, vil sulfatet krystalisere, og lægge sig fast, så batteriet ikke mere vil kunne holde på strømmen ved genopladning. Det samme vil ske, hvis batteriet står uopladet for længe. På et almindeligt blybatteri, vil det allerede ske ved en 35 % afladning, og på et gelbatteri ved 65% afladning. På et lille knallertbatterie, skal der altså ikke meget til, før det kritiske punkt er nået. For at få sulfatet af, bør man anvende en impulslader, der sender strøm ind i batteriet med forskelig styrke. Er sulfaten først krystaliseret, er det næstejn umuligt, at genoprette batteriet. Nogle ladere, har en speciel "sulfatmodus", der kan redde lidt flere batterier, men ikke alle. Min Ctek, har reddet et par, som andre ladere ikke har kunnet redde. Et nyt batteri, kan sagtens blive ødelagt af krystaliseret sulfat på nogle uger. En opvarmning af et dødt batteri, vil blot øge krystaliseringen, og dermed gøre skaden værre. Man bør derfor anvende batteriet ofte, og sørge for, evt. med en vedligeholdelseslader, at batteriet hele tiden er fuldt opladet.
Det vil sige at man faktisk skal lade på batteriet 1 gang om ugen året rundt?! Jeg må indrømme at jeg begynder at længes efter min ungdoms simple knallerter, hvor man blot skulle sørge for benzin, luft i dækkene og et nogenlunde frisk tændrør.. Grøn grin

Ak..Den nostalgi.. Flov

ps. Een ting jeg har villet spørge dig om, Kragen. Nu jeg har 'fat' i dig så : - hvordan hulen VED du så meget om hvadsomhelst der spørges om? - måske der skulle oprettes et rum med navnet "Spørg professoren" til kragen.. Grøn grin (joke)

2015 Honda NSC 50 Vision - Sort.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(21-11-2010, 01:12)Katana Skrev: Det vil sige at man faktisk skal lade på batteriet 1 gang om ugen året rundt?! Jeg må indrømme at jeg begynder at længes efter min ungdoms simple knallerter, hvor man blot skulle sørge for benzin, luft i dækkene og et nogenlunde frisk tændrør.. Grøn grin

Ak..Den nostalgi.. Flov

ps. Een ting jeg har villet spørge dig om, Kragen. Nu jeg har 'fat' i dig så : - hvordan hulen VED du så meget om hvadsomhelst der spørges om? - måske der skulle oprettes et rum med navnet "Spørg professoren" til kragen.. Grøn grin (joke)

Han har vidst ikke lavet andet end at rode med knallerter hele sit liv Griner

Og så er google også fantastisk til oplysninger Blink med øjet
Tidligere:
Baotian BT49QT-7. Peugeot Speedfight 3. Hyundai i10. Ford Mondeo. Aprillia Ditech.
CPI Hussar. Nissan Primera eGT. Alfa Romeo 156. Ford Mondeo V6. VW Polo Fox. Nissan Almera. Mitsubishi Galant V6. Nissan Micra
Nuværende:
Saab 900
Svar


Forum spring: