Søg Garagen Hej Gæst! Register

Kan det skade motoren at pille ved CDI begrænsningen?
#1
Jeg har en Baotian Retro, 2 måneder gammel.

Falder den lyserøde ledning ud, så går den 60-65 på speedometer.

Jeg har dog hørt at det kan skade motoren hvis man ikke samtidig fjerner begrænsningen i variatoren.

Men hvordan ved jeg om min model i det hele taget er begrænset i variatoren? Den går jo 10-20km hurtigere blot ved at den lyserøde ledning "falder ud". Er der en metode til at kontrollere om der forefindes sådan en begrænsning i variatoren uden at skille det hele ad?

Kan det skade motoren hvis man ikke kører vildt hurtigt, hvis man ikke samtidig har fjernet begrænsningen i variatoren?
- Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge / Piet Hein
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Lad mig lige præcisere:

Det er en Baotian Retro. Motor BT49QT-11
årgang 2010.
2,8KW.
I oversigten over begrænsninger står der intet om at den skulle være begrænset i variator.

At åbne og pille variatorhjul osv. af er jo ikke sådan ligetil og ret meget åndsvagt hvis den alligevel ikke er begrænset.

OM den skulle være begrænset i variator, vil det så skade noget om man bare kører MAX 50-55km/t ved blot at fjerne CDI begrænsningen?
- Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge / Piet Hein
Svar
#3
(16-11-2010, 00:46)Westenkaer Skrev: Jeg har en Baotian Retro, 2 måneder gammel.

Falder den lyserøde ledning ud, så går den 60-65 på speedometer.

Jeg har dog hørt at det kan skade motoren hvis man ikke samtidig fjerner begrænsningen i variatoren.

Men hvordan ved jeg om min model i det hele taget er begrænset i variatoren? Den går jo 10-20km hurtigere blot ved at den lyserøde ledning "falder ud". Er der en metode til at kontrollere om der forefindes sådan en begrænsning i variatoren uden at skille det hele ad?

Kan det skade motoren hvis man ikke kører vildt hurtigt, hvis man ikke samtidig har fjernet begrænsningen i variatoren?

Når den kører 60-65 på speedometeret, kører den de ca. 55 km/t, som sådan en GY6-motor kan klare. Det er derfor nok ikke særligt sandsynligt, at der skulle være en yderligere begrænsning i varioen. Men se efter, for en sikkerheds skyld. Kører man med en "åben" CDI på en maskine, der er droslet i gearingen, risikerer man meget let, at "brænde" motoren af. Du skal alligevel vænne dig til, at skille varioen ad, så du kan skifte ruller og rem - så hvorfor ikke lige benytte lejligheden til, at øve det nu Blink med øjet . Køb dig et variotool, der passer, et topnøglesæt og en umbraconøgle, der passer til varioskjoldet, og hele operationen kan klares på under ½ time. Når du så alligevel har åbnet for herlighederne, var det måske en ide, samtidigt, at få konstateret, om du evt. kører bedre med lidt lettere ruller. De fleste små firtaktere, kører med 16x13, 6,5g, selvom det optimale oftest ligger omkring 5,5-6,2 g, og med en hoveddyse, der er ca. 2#, under det optimale.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#4
Tak Kragen Smil

Ja, jeg må se at komme igang. Den har gået 2700 km nu, så jeg skal alligevel have skiftet den rem ved 3000 iflg. manualen.

Ja, min har den størrelse kugler du beretter dèr. Den er søreme sløv mellem 20-40km/t inden den igen får omdr. nok, så måske det er en idè at få dem byttet ved samme lejlighed.

Scooteren er købt i Sverige (hvor jeg også bor). Iflg. mange svenske sider har den KUN CDI begrænsning - i modsætning til tidligere retro modeller, som også havde en variator-begrænsning. Men man kan jo aldrig vide sig sikker, men det virker ikke som om den kommer op i specielt høje omdr. ved 60 på speedometeret.

Ja, den kører ca. 60 på speedometeret uden den røde overdommer. På GPS sådan ca. 55 (plus/minus vind, bakker, elge og vildsvin på vejen osv osv Blink med øjet ).

- Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge / Piet Hein
Svar
#5
(16-11-2010, 10:07)Westenkaer Skrev: Tak Kragen Smil

Ja, jeg må se at komme igang. Den har gået 2700 km nu, så jeg skal alligevel have skiftet den rem ved 3000 iflg. manualen.

Ja, min har den størrelse kugler du beretter dèr. Den er søreme sløv mellem 20-40km/t inden den igen får omdr. nok, så måske det er en idè at få dem byttet ved samme lejlighed.

Scooteren er købt i Sverige (hvor jeg også bor). Iflg. mange svenske sider har den KUN CDI begrænsning - i modsætning til tidligere retro modeller, som også havde en variator-begrænsning. Men man kan jo aldrig vide sig sikker, men det virker ikke som om den kommer op i specielt høje omdr. ved 60 på speedometeret.

Ja, den kører ca. 60 på speedometeret uden den røde overdommer. På GPS sådan ca. 55 (plus/minus vind, bakker, elge og vildsvin på vejen osv osv Blink med øjet ).


Remmen burde nok kunne holde til mere, end 3.000 km - alt efter, kvaliteten. Mål bredden. Hvis den er slidt >1,5 mm, er det på tide, at skifte, til en ny. Hvis det er "billige" ruller, er de nok også færdige, og klar til udskiftning. Jeg skiftede dog ruller ved hvert serviceinterval, og rem, ved hvert andet. Nu kører jeg med Dr. Pulley glidere, så nu skifter jeg begge dele ved hvert andet interval, selvom begge dele, sagtens kunne klare mere.

Hullet ved 20-40km/t, kan skyldes rullerne, men også karburatoren. Det er i det område, hvor blandingsskruen kommer ind i billedet. Har du fået stillet ventilerne til 0,08mm, og ikke de 0,04 eller 0,05, som står i de fleste manualer? De må ikke være strammere, end 0,08mm. Har du ikke søgerblad på 0,08mm, går det også fint med 0,08-0,12mm.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Så har jeg haft det skilt ad. Der sad ingen begrænsninger i variatoren, hvilket også stemmer godt overens med det jeg kan se på skemaet.

Jeg har en genbo som er VW mekker - han havde det værktøjder skulle bruges Smil

Men alt i alt ikke synderligt kompliceret. Nu har jeg bestilt ny rem og ruller. Således opmuntret vil jeg gå igang med karburatoren. Ender det i abelort må jeg jo en tur over til mekkeren Flov
- Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge / Piet Hein
Svar


Forum spring: