Svar: 12.709
Tråde: 83
Tilmeldt: Aug 2006
(19-11-2010, 02:10)Skimester Skrev: Du siger vel ikke, at du åbner ned til motorrummet HVER morgen, eller ligger batteriet i sæderummet
Skyldes stort set alle startproblemer i kulde virkelig et koldt batteri - hvad med karburator og cylinder/stempel Startproblemer om vinteren skydes mange ting, men skal i sidste ende "løses" af startbatteriet - især på firtaktere med jævnstrøms-CDI. Når et koldt startbatteri, samtidigt mister op til halvdelen af kraften, og det ikke er konstrueret til lange afladninger, så er vi hurtigt på den. Fugt, der forårsager krybestrøm, og dårlige forbindelser i ledningsnettet og kontakter, kan give det endelige dødsstød.
Når man kun får under halvdelen, at gøre godt med fra batteriet, gælder det om, at halvdelen af batteriets kraft, er tilstrækkelig til, at hive systemet rundt. Det vil sige, at man skal have et kraftigere batteri, med flere koldstartampere, end der sidder i som standard. Det er ikke ualmindeligt, at standardbatteriet kun har 12 volt, 4Ah og 60 koldstartampere, og så er under halvdelen ikke meget, at gøre godt med. For et par hundrede mere, kan man få et 12 volt batteri med over det dobbelte i Ah, og tredobbelte i koldstartampere. Husk lige, at de små batterier holder ikke evigt, og to-tre hele afladninger er nok til, at batteriet ikke mere kan holde på strømmen, og skal udskiftes.
At begynde at varme batteriet op med varmepuder, er en bøvlet affære. Har man et "koldt" batteri i en bil, der er lidt sløvt om morgenen, kan man med fordel tænde for nærlyset , før man drejer på startnøglen. Den øgede modstand, varmer nemlig batteriet op, så der kommer lidt mere liv i kludene. Var der nogen, af de bedagede, der sagde Nefa-lygter på radiatoren .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar: 237
Tråde: 46
Tilmeldt: Sep 2010
(19-11-2010, 02:10)Skimester Skrev: Du siger vel ikke, at du åbner ned til motorrummet HVER morgen, eller ligger batteriet i sæderummet
Skyldes stort set alle startproblemer i kulde virkelig et koldt batteri - hvad med karburator og cylinder/stempel
På en retro sidder batteriet ret nemt tilgængeligt ved forholderen. På mindre end 20 sekunder kan jeg placere en varmepude
Er det for bøvlet er det selvsagt ikke besværet værd.
@Kragen
Mit batteri kan ikke starte mere når det er koldt (under -5° som vi har haft mange gange i Sverige dette efterår). Det er simpelthen kaput i kulde. Det er på 4 amp. Et par minutter med puden og så starter den
Det ville selvfølgelig være en lettelse om jeg kan slippe for det bøvl. Men jeg har ingen aning om hvilke batterier min generator kan trække. Vil gerne have et der er hod i kulde og som tilmed kan trække et par af de smarte elektriske håndvarmere mange kører med her i Sverige.
- Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge / Piet Hein
Svar: 857
Tråde: 68
Tilmeldt: Feb 2008
(19-11-2010, 17:48)Westenkaer Skrev: På en retro sidder batteriet ret nemt tilgængeligt ved forholderen. På mindre end 20 sekunder kan jeg placere en varmepude
Er det for bøvlet er det selvsagt ikke besværet værd.
Hmm, mange af os, der ikke lige har en varmepude, kunne vel egentlig være godt hjlupet med at tage batteriet ud fra motorrummet her om vinteren og tage det med indenfor - og så lægge batteriet i bunden af sædekassen og tilslutte strømmen derigennem når vi skal ud at køre - det er da smart, men lidt besværligt...
Hygge hejsa.
Svar: 2.376
Tråde: 177
Tilmeldt: Jun 2007
(19-11-2010, 17:48)Westenkaer Skrev: Det ville selvfølgelig være en lettelse om jeg kan slippe for det bøvl. Men jeg har ingen aning om hvilke batterier min generator kan trække. Vil gerne have et der er hod i kulde og som tilmed kan trække et par af de smarte elektriske håndvarmere mange kører med her i Sverige.
Din generator kan trække et hvilket som helst batteri som du har plads til. Så længe det er på 12 volt er batteriets kapacitet reelt ligegyldigt. Derfor kan du trygt montere et større batteri og måske derved slippe for spekulationer om varmepuder og lignende.
Med hensyn til håndvarmerne kommer det helt an på hvor meget din generator lader med. De bruger typisk fra 10-40 watt og har din generator ikke dette i overskud vil du langsomt aflade batteriet mens du bruger varmen. Så i starten er det en god ide løbende at holde lidt øje med batteriets ladetilstand. Eller måske simpelthen sætte et amperemeter på og se hvad vej strømmen går når der fyres op for herlighederne...
Svar: 12.709
Tråde: 83
Tilmeldt: Aug 2006
(19-11-2010, 17:48)Westenkaer Skrev: På en retro sidder batteriet ret nemt tilgængeligt ved forholderen. På mindre end 20 sekunder kan jeg placere en varmepude
Er det for bøvlet er det selvsagt ikke besværet værd.
@Kragen
Mit batteri kan ikke starte mere når det er koldt (under -5° som vi har haft mange gange i Sverige dette efterår). Det er simpelthen kaput i kulde. Det er på 4 amp. Et par minutter med puden og så starter den
Det ville selvfølgelig være en lettelse om jeg kan slippe for det bøvl. Men jeg har ingen aning om hvilke batterier min generator kan trække. Vil gerne have et der er hod i kulde og som tilmed kan trække et par af de smarte elektriske håndvarmere mange kører med her i Sverige.
Dit batteri er bare for dårligt i kulde . Få dig et kraftigere gelbatteri. Som Runnerdude siger, kan din generator oplade et hvilket som helst 12 volt startbatteri. Det eneste problem, er dimensionerne. Har du plads, kan du køre med et bilbatteri .
De fleste knallertmodeller har en meget "svag" generator, der ikke yder mere, end 10-20W mere, end du bruger, når lyset er tændt. Så varmehåndtag, er nok ikke løsningen på de fleste knallerter. Jeg har haft varmehåndtag, og er ikke imponeret. Bruger du samtidigt handsker, med membran, som f.eks. Goretex, vil varmen fra håndtaget, "vende" membranfunktionen, så fugten fra hænderne vil forblive i handsken, og endda kunne tilføre mere fugt til hænderne. Det kan give følelsen af mere varme, sålænge, hænderne er på de opvarmede håndtag, men i samme øjeblik, man slipper håndtagene, eller tager handskerne af, vil den varme fugt fryse, og gøre fingrene iskolde. Et tyndt lag varm fugt, fryser hurtigere, end kold fugt. Håndtagene opvarmer heller ikke ydersiderne af fingerspidserne. Jeg kører altid med fire fingre på bremseklingerne, så varmehåndtagene, var nyttesløse, og blev hurtigt overgået af styrluffer i effektivitet. Jeg har et par Held Magma handsker, der kører på genopladelige batterier, men efter en time på fuld styrke, er de også færdige. Jeg overvejer, at prøve et tilsvarende par fra Gerbing, der også kan tilsluttes min cigartænder, men indtil videre, vil jeg nøjes med mine Held Frezers med inderhandske, og evt. igen montere et par billige styrluffere, hvis det skulle blive rigtigt koldt.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar: 857
Tråde: 68
Tilmeldt: Feb 2008
Mht. kolde hænder har jeg den seneste uge brugt nogle engangsplastikhansker under mine handsker - allerinderst har jeg nogle simple sorte strikvanter - det er mit indtryk, at det kan reducere kuldegener betragteligt, bl.a. udtøriing af hænderne og de hjælper også med at holde hænderne varme, når det inderste lag luft ikke udskriftes hele tiden.
Det skal siges, at jeg kører ca. en time ad gangen.
Og startproblemer:
Jeg bruger nogle gange at 'pumpe' med kickstarteren f.eks. 10 gange uden tænding før jeg forsøger start med elstarten eller hvis det er en rigtig dårlig dag så med kickstarten.
Hygge hejsa.
Svar: 770
Tråde: 58
Tilmeldt: Apr 2007
Det med engangshandsker gør jeg også brug af ved dykning om vinteren, kører ofte forbi Statoil hvor jeg lige får nappet et par plastichandsker, og det gør virkelig underværker, det kan godt være ens hænder sveder lidt, men jeg tager ikke selv mine handsker af før jeg er kommet indendøre
|