Søg Garagen Hej Gæst! Register

Batteri aflader - omgåelse
#1
Jeg har en giantco lambros og et problem med at batteriet aflader. Jeg gider ikke bruge alt for mange timer på, at finde årsagen, da det, som jeg har forstået det, ikke er helt nemt at finde årsagen til et afladende batteri.

Jeg tænkte så på ok man kunne smide en tænd og sluk knap på ledningerne nede ved batteriet, såledet at man slukker knappen, når maskinen er slukket - vil det ikke stoppe afladningen?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Hej. Hvis du sætter en kontakt ind på plus eller minus kablet og slukker for kontakten, ja så er der ingen forbindelse fra batteriet til nogen som helst forbrugere. Men kan den så holde strømmen når du kører normalt ? Og alt andet lige er det noget skidt hvis noget begynder at bruge så meget strøm i slukket tilstand at det æder alt strømmen. Og er det eks. slid i et kabel bliver problemet ikke mindre hen ad vejen. Har du alarm på ? Ændret kørevaner ? Hvor gammelt er batteriet ?
Inde i enhver motor banker et hjerte af mekanik.
Svar
#3
Hey, problemet er ikke nyt, jeg købte scooteren brugt, og den har haft problemet i al den tid, jeg har haft den ( ca. 1½ år ). Jeg har skiftet batteri undervejs, da jeg troede det var det der var problemet.

Den kan fint holde strøm når jeg kører normalt og den lader også batteriet når jeg kører. Jeg kører normalt 2*8 km, hver hverdag, og hvis jeg lader scooteren op til om mandagen, kan den holde strøm ca. til om torsdagen. Jeg har ikke alarm på, jeg har ikke ændret kørevaner og det nuværende batteri er ca. 3/4 år gammel.

Jeg vil selvfølgelig tænde for kontakten, når jeg skal til at køre.
Svar
#4
Hvis du bruger elstart, vil jeg mene, at der skal køres lidt længere, inden den er tilbage på niveau. Elstarten bruger en del strøm, specielt i de kolde måneder.
Svar
#5
Justme> Brug kickstarteren i en hel uge. Kommer du forbi torsdag, så kan du nok konkludere at din scooter simpelthen ikke når at oplade nok. Hvilket batteri sidder deri?

Eller om onsdagen kør en tur på 50-60km - kommer du igen forbi torsdag, så ved du nok hvorfor Blink med øjet


Mvh
Stig
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Altså det er ikke fordi jeg er i tvivl om, at den står og aflader - når den står weekenden over og den er fuldt opladet om fredagen, er der næsten ingen strøm tilbage mandag. Jeg bruger kickstarten for tiden, da jeg ikke gider lade den hele tiden. Den smule strøm den får opladet på mine ture er afladet når jeg skal bruge den om eftermiddagen / morgenen efter.
Svar
#7
Hvilket batteri drejer det sig om? Du kan jo indsætte et amperemeter, f.eks. fra minus til stelledning (som normalt ville sidde på minus på batteriet). Husk at det skal indsættes som et led(!)

Går der ingen strøm aflader den heller ikke og det er batteriet den er gal med.

Har du intet amperemeter, kan du fredag, når du kommer hjem, fjerne stelledningen fra minus - så du har brudt kredsløbet med sikkerhed, når du så mandag sætter stelledning på minus igen, og starter scooteren, kan du så se om den har "fuld" power eller om den også er afladet. Hvis afladet så er det batteriet der er noget galt med.

Du kommer ikke længere hvis ikke du vil fejlsøge yderligere.
Og hvis du er 100% sikker på at den står og aflader, men ved ikke hvorfor, så smid en kontakt ind på stelledningen.

Mvh
Stig
Svar
#8
Jeg har også haft problemer med afladning af batteriet. Det skyldtes simpelthen skidt på ledningssamlinger med diverse elektronik rundt omkring i motorrummet - jeg rensede bare omkring samlingerne med en tandbørste og klud.

Indtil da var der strøm på stort set alt - baglygten lyste og der var strøm til startermotoren uden tændingsnøgle, men den kunne trods alt ikke starte.

Jeg løste afladningsproblemet - inden jeg havde tid til at gøre rent - ved at skille strømkablerne til batteriet nede i sæderummet.
Hygge hejsa.
Svar
#9
Jeg har hørt at man kan gøre følgende: (har ikke afprøvet de selv)

  1. Pille stelforbindlsen af batteriet
  2. Sætte en pære i serieforbindelse, mellem stelledningen, og batteriets - pol
  3. Lyser denne pære, er der noget i kredsløbet der bruger strøm.
  4. Pil "forbrugerne" fra én efter én..
  5. Nå pæren slukker, har du fundet synderen..
Buschauffør Lolland

TMS S3 2010 (Baotian BT49QT-9 i forklædning)

Tidligere knallerter:
Giantco G-Buddy - Giantco Venus - Piaggio Typhoon
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Der går en meget kraftig strøm, når du starter scooteren - så jeg tvivler på, at du kan finde en kontakt der tåler strømmen.

Prøv at afbryde sikringen, og hvis du har et amperemeter, så mål strømmen igennem den. Der må helst ikke gå noget strøm når scooteren er slukket. Skal du indsætte en kontakt, er det en god idé at gøre ved sikringen, da strømmen her ikke er større end mærkestrømmen for sikringen - dvs. mellem 10A og 15A.

Strømmen til startmotoren er meget stor, og går normalt udenom enhver sikring. Den går direkte fra batteri, og gennem start relæet, til start motoren.

På et diagram for Giantco's scooter, ser ud til at der kun er éen sikring, og alt strømmen går igennem den, bortset fra ledningerne til startmotoren.

Fra sikringen, går spændingen til tændingsnøglen - og også til regulatoren. Det er ikke usandsynligt, at en dårlig diode i regulatoren kan medføre lækstrøm, så det er nok første sted, at jeg vil søge.

Prøv at fjerne sikringen, sæt et amperemeter over - men hvis du bruger mA området, må du ikke starte scooteren da sikringen så springer i amperemeteret. Bruges 10A området, vil du godt kunne starte. Du må ikke starte scooteren, hvis du sætter amperemeteret i serie med batteriet da startmotoren vil ødelægge amperemeteret. Derimod, er det uden risiko ved sikringen.

Fjern herefter spændingsregulatoren. Hvis strømmen falder til nul, så er det her at fejlen ligger. Prøv eventuelt, at sætte en ny i. Stiger strømmen igen med den, så er det T-Hansens spændingsregulatorer der er udviklet, med henblik på at dræne strømmen fra batteriet.

Selv en strøm på få milliampere er med til at dræne batteriet - så amperemeteret skal helst vise 0 mA, når scooteren er slukket. Ellers er der lægstrøm.

Hvis T-Hansen, havde sat spændingsregulatoren på efter tændingskontakten, vil du ikke have problemer med afladning - du kan eventuelt selv flytte den røde ledning på regulatoren, til den modsatte side af tændingskontakten. Jeg forstår egentligt ikke helt hvorfor den skal på før tændingskontakten, så den kan aflade batteriet.

Spændingsregulatoren, ser ud til at koste 299 kroner:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=4473...1316754448
Prøv at fjerne det sorte stik, og se om strømmen falder til nul ved måling over sikringen (uden sikring).
Svar
#11
Tak for hjælpen, jeg har ikke noget amperemeter, men kunne være jeg skulle prøve at skaffe mig et.

Jeg har nu prøvet at montere en kontakt og prøver at se om det hjælper på problemet. Hvis ikke, så må jeg jo i gang med at måle.
Svar
#12
Nu har jeg kørt med min knap i 1½ uge og det ser ud til, at hvis jeg husker at slukke den, så stopper det batteriet fra at aflade.
Svar


Forum spring: