Søg Garagen Hej Gæst! Register

Opladning af batteri - allerede fuld?
#1
Købte for cirka 8-9 måneder siden, et nyt batteri fra Scooterparts: http://www.billig-scooter.dk/showthread.php?tid=9799 til omkring de 700kr,-

Det er flere gange blevet skrevet herinde, at en småtur på 10km, ved start af el-start, ikke oplader batteriet fuldt op igen. Jeg har ikke praktiseret andet de sidste par måneder og nu føles det som om den mangler lidt power om morgenen.

Jeg har haft sådan en smart-lader på batteriet (mens det sad monteret i scooteren), og indstillede den til "Motorcykel" ikonet, sekundet efter skifter den over til at lyse ved "Full" indikatoren.

Burde batteriet ikke være afladet nok, til at blive ladet op?

Synes det bliver en for dyr affære hvis jeg skal punge 700kr,- ud hver 8-9 måned Målløs


mvh
Stig
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Jeg kører med samme 12volt 11 Ah med 210 amp. ved koldstart. Jeg bruger en Ctek-lader, og når jeg sætter den på, gennemgår den en 5-6 trins cyklus, hvis batteriet er nede. Det har det dog ikke været endnu Blink med øjet . Gelbatteriet kan aflades med ca. halvdelen, før det skal igennem den store opladerunde, mens et almindeligt batteri, kun skal aflades med 1/3, før det skal have den store tur. Er du sikker på, at det er batteriet, der lidt sløvt i den kolde tid? Det kunne jo være startmotoren og/eller olien. Hvis jeg bruger 10W-40 på Agilityen, er den nemlig også lidt "sej", når man starter den kold. Det er bedre, når jeg bruger 0W-40, hvilket jeg så bruger i begge mine. Jeg har endvidere udskiftet tændspolen med en kraftigere, og tændrøret med iridiumrør. Jeg har også mange starter, og korte ture, men den starter meget hurtigt med et enkelt tryk på elstarten, så den bliver ikke tappet ret længe. Jeg ved ikke, hvor længe batterierne holder, da jeg skifter dem hvert andet år. De holder dog længere, da jeg løbende har foræret alle de "gamle" væk, og de har kørt videre en sæson eller to.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
Udskiftning af en lettere olie er nok også en god ide.

Mit problem er stadig meget god kompression, som den lille startermotor har svært ved at trække.
Måske den skulle have lidt smørrelse? Er det bare at skrue startermotoren løs, eller hvordan kan jeg forbedre startermotoreren?


- Jeg mistænkte pr. automatik batteriet, da det meldte fuldt - selvom det jo ikke burde være det?

Mvh
Stig
Svar
#4
(11-11-2010, 11:02)SLK Skrev: Udskiftning af en lettere olie er nok også en god ide.

Mit problem er stadig meget god kompression, som den lille startermotor har svært ved at trække.
Måske den skulle have lidt smørrelse? Er det bare at skrue startermotoren løs, eller hvordan kan jeg forbedre startermotoreren?


- Jeg mistænkte pr. automatik batteriet, da det meldte fuldt - selvom det jo ikke burde være det?

Mvh
Stig

Startmotoren kan også være "slidt", så den ikke mere trækker så hurtigt, med den strøm, den får.

Som sagt, så kan gelbatterierne tappes mere, end almindelige batterier, før f.eks. Ctek-laderen påbegynder den helt store af- og opladningsprocedure. Er gelbatteriet over halvt "fyldt", vil den undlade at aflade batteriet først, og blot fylde op.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
Tænkte mere, om der kunne være noget at hente, ved at smøre tandhjulene ved startermotoreren?
Det er måske spild af tid?


Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Har lige forsøgt mig med en 0W/30 motorolie, så bliver spændende i morgen tidlig Blink med øjet

Måden den har været svært at starte er: Trykker på elstart, hører relæet klikke, fornemmer at startermotor lige tager fat, men har ikke kræfter - så den står bare og "brummer" svagt. Så kan jeg stå og trykke på elstart et par gange med samme resultat, pludselig får startermotoren så overhånd og kan dreje motoreren i gang.

Samme problem da jeg brugte kickstarteren, den har et punkt, under kompression, hvor jeg virkelig skulle oppe og stå med samtlige +95kg før kickstarteren ville bevæge sig.

Nu er lortet dog knækket (no wonder) og må stole på elstarten Blink med øjet


Mvh
Stig
Svar
#7
Der er noget med, at en gammel startmotor, kan give for stor modstand til batteriet, så den ikke drejer kraftigt nok rundt - men det må "elektronørderne" forklare Fortvivlet .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#8
Det gik rigtig godt i morges. Startermotoren kunne køre motoren rundt uden besvær, så det lover godt. Bliver spændende når vi kommer under frysepunkt. Men i hvert fald en stor forbedring. Havde ikke troet der ville være så stor forskel fra 10W til 0W som jeg har på nu. Men det er skrevet bag øret Blink med øjet


Mvh
Stig
Svar
#9
Skulle lige afprøve her til aften, og det er samme scenarie.
Næste skridt er en stærkere startermotor? Hvad koster sådan en børge, og hvilke(n) passer direkte på en Baotian 125ccm?


Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(11-11-2010, 17:03)SLK Skrev: Har lige forsøgt mig med en 0W/30 motorolie, så bliver spændende i morgen tidlig Blink med øjet

Måden den har været svært at starte er: Trykker på elstart, hører relæet klikke, fornemmer at startermotor lige tager fat, men har ikke kræfter - så den står bare og "brummer" svagt. Så kan jeg stå og trykke på elstart et par gange med samme resultat, pludselig får startermotoren så overhånd og kan dreje motoreren i gang.

Samme problem da jeg brugte kickstarteren, den har et punkt, under kompression, hvor jeg virkelig skulle oppe og stå med samtlige +95kg før kickstarteren ville bevæge sig.

Nu er lortet dog knækket (no wonder) og må stole på elstarten Blink med øjet


Mvh
Stig

Haha, knækkede kickstarterarmen?
Så en forleden der skulle kickstarte en 750 cc motorcykel, det så sgu godt ud. Bare et stort hop/spark Smil

Det er noget med hvis man ikke får foden af hurtigt nok eller ikke stiller motoren under kompression på de store gamle maskiner, så kan man brække foden eller benet.

PGO PMX Sport - 14000 km. Købt d. 27/07/11 :)
Svar


Forum spring: