Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ruller på Giantco Sprint
#1
Jeg er ved at overhale min Sprint ganske voldsomt i forbindelse med dårlig fremdrift (se anden tråd - som jeg følger op på når jeg ved mere). I den forbindelse er jeg nået frem til at rullerne trænger til udskiftning. Vil det ændre på topfarten (den er begrænset til 45) hvis jeg smider 5,5-6g ruller i i stedet for de 6,5g der er standard på en Giantco Sprint?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(09-11-2010, 19:53)Jepser Skrev: Jeg er ved at overhale min Sprint ganske voldsomt i forbindelse med dårlig fremdrift (se anden tråd - som jeg følger op på når jeg ved mere). I den forbindelse er jeg nået frem til at rullerne trænger til udskiftning. Vil det ændre på topfarten (den er begrænset til 45) hvis jeg smider 5,5-6g ruller i i stedet for de 6,5g der er standard på en Giantco Sprint?
Normalt, er remmen kørt helt ud, inden topfarten er nået; så sålænge, rullerne kan presse remmen helt ud, vil vægten være uden betydning for selve topfarten. Rullevægten er meget individuel, så man må prøve sig frem. Firtakterne har dog et så smalt effektbånd, at der ikke er mange ½ gram, der skiller ubrugeligt fra godt. De fleste firtaktere er udstyret med ca. ½ gram for tunge ruller, og to-tre numre for lille dyse, for at opfylde miljøkravene. Og det bliver ikke bedre af, at de samtidigt er drolet i varioen, så den ikke kan geare helt ud, og derfor kører med flere omdrejninger, end den ville kunne uden droslingen (skiven). Du har nogle 6,5g's ruller. Hvis du køber et sæt 6g og et sæt 5,5g, vil du kunne blande dig frem til det optimale. På min Agility er det 3x6g blandet skiftevis med 3x6,5g, så vægten bliver 6,25g.

Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
Når det gjelder vekter på Kinascootere så er min personlige erfaring at 4,5g gir absolutt best opptrekk og toppfart. Dette gjelder når alle begrensninger er fjernet samt en 92-94 hoveddyse. Jeg har forsøkt og målt med 4,0 4,3 4,5 5,0 5,5 6,0 6,3 6,7 og det som var originalt på min 8,5g. Fart opp bakke, opptrekk og toppfart, ble alle best med 4,5grams vekter.
Svar
#4
(10-11-2010, 13:09)rune75 Skrev: Når det gjelder vekter på Kinascootere så er min personlige erfaring at 4,5g gir absolutt best opptrekk og toppfart. Dette gjelder når alle begrensninger er fjernet samt en 92-94 hoveddyse. Jeg har forsøkt og målt med 4,0 4,3 4,5 5,0 5,5 6,0 6,3 6,7 og det som var originalt på min 8,5g. Fart opp bakke, opptrekk og toppfart, ble alle best med 4,5grams vekter.
Det gælder så absolut ikke for Agilityen. 4,5g vil nok ikke engang kunne presse remmen helt ud. Det skete for mit vedkommende allerede ved 5,5g. Når det gælder dysen, så er det afhængig af karburatoren. Agilityen leveres med to forskellige karburatorer, en Keihin og en Kymco. For Kymcos karburator gælder, at den leveres i Danmark med en #80 dyse, med specielt gevind til Kymcos karburator, og Kymco leverer ikke en # 82-85 dyse, der er optimal. Man må selv hone den op, eller "tvinge" en anden dyse i. Den maksimale acceleration, får man på Agilityen, når varioen holder omdrejningerne på 7.000 o/m længst muligt, hvilket dog er et antal, jeg ikke gider høre på Blink med øjet .

Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
(10-11-2010, 13:09)rune75 Skrev: Når det gjelder vekter på Kinascootere så er min personlige erfaring at 4,5g gir absolutt best opptrekk og toppfart. Dette gjelder når alle begrensninger er fjernet samt en 92-94 hoveddyse. Jeg har forsøkt og målt med 4,0 4,3 4,5 5,0 5,5 6,0 6,3 6,7 og det som var originalt på min 8,5g. Fart opp bakke, opptrekk og toppfart, ble alle best med 4,5grams vekter.

Glemte å legge til at dette gjelder en 139qmb motor.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(10-11-2010, 13:09)rune75 Skrev: Når det gjelder vekter på Kinascootere så er min personlige erfaring at 4,5g gir absolutt best opptrekk og toppfart. Dette gjelder når alle begrensninger er fjernet samt en 92-94 hoveddyse. Jeg har forsøkt og målt med 4,0 4,3 4,5 5,0 5,5 6,0 6,3 6,7 og det som

Min er begrænset til 45 og det er gjort bevidst. Har totalvægten meget at sige i rullevægt-sammenhængen?
- Jeg er et tyndt siv på 69kg.

Svar
#7
(11-11-2010, 00:06)rune75 Skrev: Glemte å legge til at dette gjelder en 139qmb motor.

Det er også en 139qmb (GY6), der sidder på en Adility Blink med øjet .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#8
(11-11-2010, 00:15)Jepser Skrev: Min er begrænset til 45 og det er gjort bevidst. Har totalvægten meget at sige i rullevægt-sammenhængen?
- Jeg er et tyndt siv på 69kg.
Ja! Mindre totalvægt=tungere ruller. Større totalvægt=lettere ruller.

Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#9
(11-11-2010, 07:06)kragen Skrev: Ja! Mindre totalvægt=tungere ruller. Større totalvægt=lettere ruller.

Viss scooteren har best akselerasjon ved 7000 o/min og det f.eks er 5,5gram vekter som gjør at scooteren kjører på dette turtallet, så spiller det vel ingen rolle om sjåføren veier 50kg eller 100kg. Scooreren kjører jo med 7000 o/min uansett hva sjåføren veier, det er vektene som bestemmer turtallet.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(11-11-2010, 16:09)rune75 Skrev: Viss scooteren har best akselerasjon ved 7000 o/min og det f.eks er 5,5gram vekter som gjør at scooteren kjører på dette turtallet, så spiller det vel ingen rolle om sjåføren veier 50kg eller 100kg. Scooreren kjører jo med 7000 o/min uansett hva sjåføren veier, det er vektene som bestemmer turtallet.
Nej, ikke rigtigt. Jo større masse, der skal bevæges, jo mere energi/kraft, kræver det. Har du f.eks. fundet ud af, at 5,5g pr. rulle kan holde motoren på 7.000 o/m, mens den accelererer og skifter, med en person på 50 kg, vil samme maskine med en person på 100kg, kræve mere energi, for at komme op på 7.000 o/m. Da motoren ikke har flere hk/drejningsmoment, at gøre godt med, vil den være længere tid om, at nå op på de 7.000 o/m. Gearskiftene, skal derfor foretages "langsommere", hvilket gøres med lettere ruller. Sammenlign det med, at du kører alene på en cykel, og skifter gearene op, når du når et bestemt omdrejningstal på pedalerne. Hvis du så læsser 50 kilo på bagagebæreren, vil du blive nødt til, at skifte til næste gear senere, end du gjorde ud læs, og vil måske slet ikke kunne skifte til samme høje gear, som du kunne før. Du skal altså holde et lavere gear længere, hvis du har mere vægt på cyklen, end du skulle, uden den ekstra vægt. Omdrejningstallet bestemmes af forholdet mellem den samlede masse/vægt, der skal flyttes, og den aktuelle gearing/udveksling - altså rullevægten. En lille let cykelrytter, kan derfor også køre med samme fart op ad et bjerg, i et højere gear, end en tungere cykelrytter kan, hvis de ellers har samme benkræfter.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#11
(11-11-2010, 17:08)kragen Skrev: Nej, ikke rigtigt. Jo større masse, der skal bevæges, jo mere energi/kraft, kræver det. Har du f.eks. fundet ud af, at 5,5g pr. rulle kan holde motoren på 7.000 o/m, mens den accelererer og skifter, med en person på 50 kg, vil samme maskine med en person på 100kg, kræve mere energi, for at komme op på 7.000 o/m. Da motoren ikke har flere hk/drejningsmoment, at gøre godt med, vil den være længere tid om, at nå op på de 7.000 o/m. Gearskiftene, skal derfor foretages "langsommere", hvilket gøres med lettere ruller. Sammenlign det med, at du kører alene på en cykel, og skifter gearene op, når du når et bestemt omdrejningstal på pedalerne. Hvis du så læsser 50 kilo på bagagebæreren, vil du blive nødt til, at skifte til næste gear senere, end du gjorde ud læs, og vil måske slet ikke kunne skifte til samme høje gear, som du kunne før. Du skal altså holde et lavere gear længere, hvis du har mere vægt på cyklen, end du skulle, uden den ekstra vægt. Omdrejningstallet bestemmes af forholdet mellem den samlede masse/vægt, der skal flyttes, og den aktuelle gearing/udveksling - altså rullevægten. En lille let cykelrytter, kan derfor også køre med samme fart op ad et bjerg, i et højere gear, end en tungere cykelrytter kan, hvis de ellers har samme benkræfter.

Jeg har som tidligere nevnt forsøkt med en rekke forskjellige vekter, og faktisk også testkjørt scooteren opp en bratt bakke med meg (100kg ) og en annen sjåfør (55kg). Testene viser at di vektene som gir meg (100kg) best fart opp bakken også gir 55kg best fart opp bakken. Sånn fungerer det ihvertfall på min scooter.

Jeg forstår teorien din om at mere masse krever mere energi. Men jeg er av den oppfatning at viss variosystemet er perfekt avstemt, med riktig clucthfjær og vekter, så skal ikke turtallet synke ved større belastning som f.eks tyngere sjåfør eller opp en bakke.
Det er i hvertfall hva jeg har erfart med mine scootere.

Svar


Forum spring: