Søg Garagen Hej Gæst! Register

Skift af bremsevæske
#1
Hej jeg har en CPI GTR.
Jeg har læst den her guide til at fylde bremsevæske på scooteren:
Guide

Jeg læste også nogle af kommentarene hvor der bliver sagt at man skal skifte bremsevæske, mindst hvert andet år.
Jeg er sikker på at der er gået længere tid siden min bremsevæske er blevet skiftet, så det har jeg selvfølgelig tænkt mig at gøre.
Men mit spørgsmål er, "Skal man tømme bremsevæsken af, før man fylder det nye på? Og hvis ja, hvordan tømmer man så bremsevæsken af?"

Tusind tak for hjælpen på forhånd! Grin
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(08-11-2010, 22:42)reanden Skrev: Hej jeg har en CPI GTR.
Jeg har læst den her guide til at fylde bremsevæske på scooteren:
Guide

Jeg læste også nogle af kommentarene hvor der bliver sagt at man skal skifte bremsevæske, mindst hvert andet år.
Jeg er sikker på at der er gået længere tid siden min bremsevæske er blevet skiftet, så det har jeg selvfølgelig tænkt mig at gøre.
Men mit spørgsmål er, "Skal man tømme bremsevæsken af, før man fylder det nye på? Og hvis ja, hvordan tømmer man så bremsevæsken af?"

Tusind tak for hjælpen på forhånd! Grin

Den korrekte måde, er selvfølgelig, at tømme systemet helt. Det gør du ved, at sætte en lille klar slange på udluftningsstudsen, og pumpe væsken ud i en flaske, ved gentagne tryk på bremsegrebet. Jeg "snyder" dog lidt Flov . Jeg ved nogenlunde, hvor meget væske, jeg har i systemet, så jeg hælder ny væske i beholderen i takt med, at det bliver tømt ud. Er væsken iltet og blandet med fugt, har den en lidt anden farve, end frisk bremsevæske, så man kan normalt se, når den nye væske kommer ud i flasken. Med denne metode, undgår man den helt store udluftning. Har man en stor "injektionssprøjte", kan man også sætte en slange på den og udluftningsstudsen, og fylde ny væske på "bagfra", på et helt tømt system. Herved, undgår man også en del udluftningsbøvl.

Pas på, med bremsevæsken! Den ætser lakken Ond.

Skift bremsevæske om aftenen/eftermiddagen, når du ikke skal bruge maskinen mere. Når du har fyldt væske på - med "snydemetoden", så pump tryk på systemet med bremseklingen/grebet. Når du kan mærke, at der er tryk - bremsegrebet ikke mere "går i bund" - trykker du grebet så langt ind, du kan, og "stripser" det fast til håndtaget med en strips eller endnu bedre, med nogle kraftige elastikker, og lade den stå sådan, natten over. Det konstante tryk, vil bevirke, at luften stille og roligt, vil blive presset fra kaliberen op til til beholderen, og forsvinde Blink med øjet .


Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
Tak for den udførlige guide! Grin
Når den har stået natten over og trykket alt luften op til det hvor man hælder bremsevæsken på, skal jeg så fylde mere bremsevæske på?
Og gør man på den samme måde både på forbremse og bagbremse? Jeg har jo skivebremser på både for og bag?
Og en sidste ting, er det her udluftningsstudsen. Jeg taler selvfølgelig om det der er markeret med en rød cirkel! Grin
Svar
#4
Og en ting mere, kan man bruge den her bremsevæske?
Der står "dot 4" på den.
Og er der nok i en flaske, vil helst ikke løbe tør mens jeg skifter bremsevæske. Grin
   
Svar
#5
(09-11-2010, 12:40)reanden Skrev: Tak for den udførlige guide! Grin
Når den har stået natten over og trykket alt luften op til det hvor man hælder bremsevæsken på, skal jeg så fylde mere bremsevæske på?
Og gør man på den samme måde både på forbremse og bagbremse? Jeg har jo skivebremser på både for og bag?
Og en sidste ting, er det her udluftningsstudsen. Jeg taler selvfølgelig om det der er markeret med en rød cirkel! Grin
Hvis den mangler, skal du selvfølgelig hælde lidt mere på. Det er samme procedure på bagbremsen. For-og bagbremse har normalt hver sin beholder på styret. Da der er længere bremseslange til bagbremsen, kan der være mere luft i det system. Udsugningsstudsen er den nippel, med den røde cirkel og gummihætte. Man åbner og lukker for den, med den møtrik, der sidder lige under. En ½ liter bremsevæske skulle være mere, end rigeligt. Bare det er en DOT4, er mærket underordnet.

Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Okay tak for dine gode svar! Grin
Svar


Forum spring: