Søg Garagen Hej Gæst! Register

2 og 4 takt scooter benzinforbrug, hvor stor er forskellen?
#13
(04-11-2010, 20:29)kragen Skrev: Forbruget kan regnes ret nøjagtigt ud, uanset, hvor upræcis benzinmåleren er Blink med øjet .

Fyld tanken op. Skriv kilometertallet ned. Kør nogle lange ture, fyld tanken helt op igen, aflæs kilomerterstanden. Herefter, er det ligetil at beregne, hvor meget den har gået på literen.

Ja det er så rigtigt nok, men må indrømme at jeg for det meste bare lægger en 50'er på bordet og betaler for benzinen, kigger aldrig hvor meget der er fyldt på Griner
Tidligere:
Baotian BT49QT-7. Peugeot Speedfight 3. Hyundai i10. Ford Mondeo. Aprillia Ditech.
CPI Hussar. Nissan Primera eGT. Alfa Romeo 156. Ford Mondeo V6. VW Polo Fox. Nissan Almera. Mitsubishi Galant V6. Nissan Micra
Nuværende:
Saab 900
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
(04-11-2010, 20:29)kragen Skrev: Forbruget kan regnes ret nøjagtigt ud, uanset, hvor upræcis benzinmåleren er Blink med øjet .

Fyld tanken op. Skriv kilometertallet ned. Kør nogle lange ture, fyld tanken helt op igen, aflæs kilomerterstanden. Herefter, er det ligetil at beregne, hvor meget den har gået på literen.

Kilometertælleren kan være upræcis, lige som speedometeret typisk er det, men det behøver ikke være hverken af samme størrelse eller med samme fortegn.
Så der skal korrigeres for fejlen.

På min scooter viser speedometeret 8-10 km/h for meget medens kilometertælleren viser 6% for lidt.
Der køres med den foreskrevne dækstørrelse.

En cykelcomputer har ikke denne fejl, hvis den er korrekt justeret ind via enten GPS eller udmålt og justeret via hovedvejenes kilometersten.
--
Hilsen Ole
Svar
#15
Det er korrekt, at kilometertælleren også kan have en fejlvisning Blink med øjet . Dog næppe så stor, at det skulle kunne forklare et målt merforforbrug på +25%, i forhold til tilsvarende modeller. I så fald, er der noget helt galt med tælleren. Tælleren og hastighedsmåleren, på "analoge" speedometre, påvirkes af forskellige fysiske kræfter, så fejlvisningen er forskellig, dog normalt sådan, at hastighedsmåleren er den største "synder". Af alternative måleinstrumenter, må kalibreret cykelcomputer foretrækkes, frem for GPS'en, idet GPS'en, heller ikke er i stand til, at måle den kørte afstand korrekt, medmindre, man kører ligeud på en helt åben strækning. Det samme, gør sig gældende med "kilometersten". En beregning ud fra benzinmålernålens placering, er helt ubrugelig. Min, viser f.eks. fuld tank meget længe, og falder så meget langsomt til halv tank, hvorefter, det ikke tager mere end ca. 50 km, for at få nålen fra halv til tom. Tom, betyder på min, at der ca. 1 liter tilbage. Da selve tanken ikke har en "regulær" facon, vil en justering af svømmerarmen ikke hjælpe.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#16
(05-11-2010, 09:11)kragen Skrev: Af alternative måleinstrumenter, må kalibreret cykelcomputer foretrækkes, frem for GPS'en, idet GPS'en, heller ikke er i stand til, at måle den kørte afstand korrekt, medmindre, man kører ligeud på en helt åben strækning.

Uden at gå ind i en lang teknisk diskussion omkring GPS og dette udstyrs målenøjagtighed, må jeg dog sige at det udsagn ikke er korrekt.
Jeg har (på hobby niveau) arbejdet med forskellige GPS'er siden de kom frem og har en del erfaring med deres måleevne, både på hastighed og distance udfra logninger og senere udplotninger på kort af den kørte eller sejlede rute.

Især har jeg masser af data, logget mellem hjem og arbejde. Ca. 20 km med en kombination af snoede og lige landeveje/bykørsel.
Her er forskellen fra gang til gang typ. < 100 m ~ 0,5 %.
Forskellen mellem distancen, udmålt i et topografisk 2 cm kort og den loggede GPS distance er også typisk i størrelsesordenen < 100 m, altså igen ikke over 0,5 %.
Det er selvfølgelig under forudsætning af at der logges rimelig tit på ruten, for at få detaljer med når vejen drejer.
Mange GPS'er øger selv logningsintervallet hvis kursændringen pr tidsenhed overstiger nogle få grader.

Moderne GPS systemer er i dag så følsomme, at de ikke påvirkes synderligt af de bygningerog andet der kommer i vejen.
Når jeg har GPS loggeren i lommen virker den som oftest perfekt både i bussen og i S-toget. Noget der ikke var muligt for blot 5-6 år siden.

--
Hilsen Ole
Svar
#17
(04-11-2010, 22:09)Jes P Skrev: Ja det er så rigtigt nok, men må indrømme at jeg for det meste bare lægger en 50'er på bordet og betaler for benzinen, kigger aldrig hvor meget der er fyldt på Griner

Det er også min filosofi. Uanset hvad man måtte mene om scootere, så er det en fed fornemmelse at betale for en fuld tank benzin med et par mønter. Det er der ikke mange bilister som har prøvet...

Smil

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: