Søg Garagen Hej Gæst! Register

Fokus igen på ulovlige knallerter i Station 2, TV2
#13
Man behøver ikke være fandens advokat for at kunne forstå og forsvare, at Malossi-Morten vælger en "omvej", når han ser, at der er linet op til makulering længere fremme. Jeg ser en, måske lidt "tynd" skillelinie, mellem at undgå at blive stoppet, og direkte at forsøge, at køre fra en eftersætning. Den udvidede strafferamme, med bøde, konfiskation, og snart udsættelse af retten til at erhverve kørekort, vil, uanset hvad de mener og tror på Borgen, bevirke, at Malossi-Morten og andre, der har "overset" konsekvenserne, per instinkt, vil være rede til, at begive sig ud på vilde ridt, for at undgå, at miste deres kæreste eje, og et kørekort i et par år. Et ridt, de sikkert ikke ville begive sig ud på, hvis sanktionerne var mere rimelige. Forseelsen (fjernelse af droslingen) kan i pricippet sidestilles med en ulovlig tuning af en bil. Her er selve bødestraffen for forseelsen til at leve med, og står slet ikke i forhold til den straf/bøde, en flaskedreng skal hoste op med, for at fjerne en skive - bøden for at køre for stærkt, er maksimalt 1.500 kr. Det kan sagtens dreje sig om en årsløn. At SKAT så kradser et betydeligt beløb ind i afgift, når det gælder biler og mc'er, er en anden sag. Jeg kan altså fuldt lovligt tune min Super8 125, men ikke en ellers identisk Super8 50ccm med hvid plade. Jeg har svært ved at se, hvor ligheden for loven er blevet af, når det ene er gratis, og det andet kan koste en mindre årsløn.

Citat:Motortuning er tilladt så længe det sker på den originale motor eller en senere ilagt tilsvarende motor. Der er her ingen procentgrænse for effektforøgelsen. Generelt for alle typer motortuning gælder, at når tuningen får karakter af en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlig indgreb, fx ved udskiftning af topstykke, motorblok eller krumtap, vil dette blive sidestillet med et egentlig motorskifte. Dette betyder, at 20 pct.-grænsen gælder.

Det er simpelthen en ren chikane, som nogle satte på Borgen har fundet på, for at få fjernet knallerter. Må jeg foreslå, at en hastighedsoverskridelse på 100%, skal takseres til en konfiskering af bilen, og at alle biler skal drosles til maks. 140 km/t Målløs
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
Ved i hvad jeg synes?
Jeg synes at Runnerdude og Kragen, i skal sætte jer sammen og skrive et læserbrev, det er rigtig godt skrevet, det kunne i helt sikkert komme langt med. Selvfølgelig ikke så langt, at der bliver ændret noget, men der kunne komme meget mere fokus på det.
Har lige skrevet en danskstil om de stramme love i Danmark med specielt indblik på knallerter, hvor jeg også kommer ind på alle de der ting.
Skal lige sige, at det lykkedes mig at score et 10 tal.
Svar
#15
Medmindre, Dansk Folkparti sammen med Enhedslisten danner en flertalsregering efter næste valg, skal du ikke gøre dig nogen forhåbninger om, at Danmark vil følge EU's anbefalinger Griner . Det er nemlig de eneste, der har talt fornuft i denne sag. Resten af blå og rød stue har nemlig smidt sutten ud af barnevognen, og er uden for pædagoisk rækkevidde.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#16
De burde få nogen unge mennesker ind i deres lille rum, så de unge kan åbne deres øjne og få dem, "de gamle ugler" til at se hvorfor det er at unge vælger at køre for hurtigt.
Det at nedsætte farten gør jo ikke andet end at få flere knallert kørere til at brokke sig.
Personligt, vil jeg ikke gøre min scooter mere lovlig fordi de nedsætter hastigheden, nu er jeg jo stadig teenager og kan li at lave "rav i den", så jeg ville nok gøre den mere ulovlig i protest Ond .

Nu er jeg selv kørt galt på min scooter midt inde i Århus, med lav fart.. og det var ikke min skyld overhovedet, men hvis jeg havde kørt for hurtigt var jeg nok fløjet et par meter mere, og muligvis fået mere end en enkelt skramme. Det jeg mener med dette, er at de burde sige at nogen steder må man køre 30km/t (som f.eks i byen) og på ikke så trafikkeret veje, må man køre afdroslet (og her snakker vi en afdroslet scooter, ikke en Rieju/SMT osv).


Tidligere:
Baotian BT49QT-7. Peugeot Speedfight 3. Hyundai i10. Ford Mondeo. Aprillia Ditech.
CPI Hussar. Nissan Primera eGT. Alfa Romeo 156. Ford Mondeo V6. VW Polo Fox. Nissan Almera. Mitsubishi Galant V6. Nissan Micra
Nuværende:
Saab 900
Svar
#17
(27-10-2010, 21:14)Jes P Skrev: De burde få nogen unge mennesker ind i deres lille rum, så de unge kan åbne deres øjne og få dem, "de gamle ugler" til at se hvorfor det er at unge vælger at køre for hurtigt.
Det at nedsætte farten gør jo ikke andet end at få flere knallert kørere til at brokke sig.
Personligt, vil jeg ikke gøre min scooter mere lovlig fordi de nedsætter hastigheden, nu er jeg jo stadig teenager og kan li at lave "rav i den", så jeg ville nok gøre den mere ulovlig i protest Ond .

Nu er jeg selv kørt galt på min scooter midt inde i Århus, med lav fart.. og det var ikke min skyld overhovedet, men hvis jeg havde kørt for hurtigt var jeg nok fløjet et par meter mere, og muligvis fået mere end en enkelt skramme. Det jeg mener med dette, er at de burde sige at nogen steder må man køre 30km/t (som f.eks i byen) og på ikke så trafikkeret veje, må man køre afdroslet (og her snakker vi en afdroslet scooter, ikke en Rieju/SMT osv).
Jeg ved godt, det lyder utroligt, men "de gamle ugler", har skam også været unge vilde teenagere Målløs , for hvem dødelighed, er et ukendt begreb, og de ved skam udmærket godt, hvorfor unge kører for hurtigt. Flere af dem, har måske endog været endnu vildere i 60'erne og 70'erne, end de unge er idag; men selvfølgelig, som en engang sagde, kan du huske, hvad du lavede i 60'erne, så har du ikke levet i 60'erne Griner .

Jo hurtigere, man kører, jo højere risiko for alvorlige uheld er der. Jo mindre erfaring og uddannelse man har, jo større risiko. Da man ikke vil sætte en generel hastighedsgrænse på 5-7 km/t, må man altså finde et "leje" for hastigheden, hvor man så accepterer risikoen, og så forsøge, at mininmere den. Det gør man så bla. ved, at sætte aldersgrænser, øge uddannelseskrav, udstyrskrav, trafikregulering, graduerede hastighedsgrænser m.m. Knallerten er, per tradition, altid, bortset fra de første, som blev betragtet som motorcykler, blevet opfattet som en cykel (med hjælpemotor), og var således underlagt samme regler, som cykler, bortset fra alderkravet, som har svinget lidt mellem 15 og 16 år. og så altså hastigheden - som er blevet fastsat til en "hurtig cykel". I resten af Europa (EU), har denne denne "cykelhastighed" længe været vedtaget til at være 25 km/t. Danmark har så haft en midlertidig dispensation til, at bibeholde de 30 km/t. Det er denne "dispensation", der nu forsvinder senest 2012, hvor Danmark så skal følge de regler, men ikke anbefalinger, der skal gælde for alle EU-lande. En knallert, der har en tilladt hastighed på mere end 25 km/t, er herefter defineret, som en motorcykel, med hvad deraf følger. Det kan Danmark ikke lave om på. Så ligemeget, hvor "uretfærdigt" og "dumt", det måtte opfattes, så er det betingelserne, hvis man vil bibeholde retten til, at kunne køre knallert som 16-årig uden kørekort. Den er mere end svær, at argumentere fornuftigt imod, og det slag er tabt på forhånd.

Et slag, er dog ikke en hel krig, så man bør istedet koncentrere sig om slag, der kan vindes. De 25 km/t står fast. Fint. Den udvidede strafferamme står fast. Fint. Det gælder hele EU, og det har lært at leve med længe - så det må/kan vi også. Så er der anbefalingerne tilbage, herunder aldersgrænserne for erhvervelse af de forskellige kørekort, som lande kan følge, eller lade være med at følge. Danmark har så, som et af de få lande, om ikke det eneste, valgt, ikke at følge anbefalingerne om f.eks. at lade 16-årige få retten til at tage et kørekort til en 45'er eller en lille 125'er mc., og to på en knallert. Det er her, filmen knækker for mig. Når unge på 16, i resten af EU, anses for egnede til at forsøge, at få kørekort, hvorfor, skulle danske unge så være mindre egnede? Hvorfor er det kun det sure fra direktivet og anbefalingerne, man vil godtage, og ikke det "søde"? Svaret kan kun være, at folkene på Borgen anser sig selv for klogere, end folkene i alle de andre parlamenter, eller danske unge, er dummere end unge i resten af EU - eller at, og det er er her, jeg tror puddelhunden ligger begravet, man vil "afskaffe" knallerten, ved at gøre det så surt, at folk vælger den fra, og tager cyklen (gerne el-cyklen), eller spilder tiden på offentlig transport. Næste mål, er motorcyklen. Så kommer restriktionerne på bilen, indtil vi til sidst, kun kan færdes på gåben eller cykel i frilandsmuseet Danmark.

Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
(27-10-2010, 21:14)Jes P Skrev: Nu er jeg selv kørt galt på min scooter midt inde i Århus, med lav fart.. og det var ikke min skyld overhovedet, men hvis jeg havde kørt for hurtigt var jeg nok fløjet et par meter mere, og muligvis fået mere end en enkelt skramme. Det jeg mener med dette, er at de burde sige at nogen steder må man køre 30km/t (som f.eks i byen) og på ikke så trafikkeret veje, må man køre afdroslet (og her snakker vi en afdroslet scooter, ikke en Rieju/SMT osv).

Jeg mener faktisk at 30 km/t er helt i orden - det er ligesom "prisen" man betaler for at måtte køre på cykelstien. Hvad jeg har noget imod er mere de sanktioner som rammer de der overtræder den. I mine øjne bør straffen vel svare til at køre uden lys på cyklen (selv om dette faktisk er noget farligere end at køre for hurtigt på knallert)... det vil sige en advarsel eller et par hundrede i bøde. At spilde politiressourcer på storstilede razziaer og give straffe som totalt smadrer unge og financielt svage personers tilværelse virker fuldstændigt ude af proportion med forbrydelsens skadevirkning og min retsopfattelse. Der er en lang liste af lovovertrædelser - hvoraf nogle involverer vold, tyveri og skade på andre - som giver væsentlig mindre straffe end at køre ulovligt på knallert. Der er da noget skævt et eller andet sted.



(27-10-2010, 17:47)Rodding Skrev: Ved i hvad jeg synes?
Jeg synes at Runnerdude og Kragen, i skal sætte jer sammen og skrive et læserbrev, det er rigtig godt skrevet, det kunne i helt sikkert komme langt med. Selvfølgelig ikke så langt, at der bliver ændret noget, men der kunne komme meget mere fokus på det.
Har lige skrevet en danskstil om de stramme love i Danmark med specielt indblik på knallerter, hvor jeg også kommer ind på alle de der ting.
Skal lige sige, at det lykkedes mig at score et 10 tal.

Som Kragen giver udtryk for, så er der intet håb Rodding. Vi har ingen venner - hverken på borgen, hos politiet eller i "den brede befolkning". Vi kan skrive og argumenterer alt det vi orker, men det drejer sig ikke om fairness eller logik - det er slet og ret chikane... naturligvis forklædt som "lovgivning for at fremme trafiksikkerheden". Knallerten hører efter flertallets mening ikke hjemme i det danske trafikbillede og kunne man slippe afsted med at forbyde dem, ville det allerede være sket. Nu prøver man så i stedet at kvæle os i love og regler, og der er desværre meget lidt vi kan gøre rent politisk.

Iøvrigt, tillykke med 10-tallet Smil
Svar
#19
Kragen vil det dermed sige at efter 2012 så dem som har en 45 idag,
Skal have mc kort for at kører 45 scooter.
kør ikke hurtigere end dine engle kan følge med
Svar
#20
(28-10-2010, 15:26)mrgonzo Skrev: Kragen vil det dermed sige at efter 2012 så dem som har en 45 idag,
Skal have mc kort for at kører 45 scooter.
Nej! Det vil fortsat være muligt, at køre på 45'ere med et bil- eller mckort. Så det fortsætter helt, som vi kender det idag Cool. I de øvrige EU-lande (suk!) vil de derimod kunne nyde godt af, at der et specielt kørekort, der giver adgang til en 45'er, og som 16-årige kan tage, hvis de ikke med samme tager et kort, der også gælder til 125'ere, dog med en drosling til 80 km/t, de første to år, hvorefter, det er tilladt at fjerne droslingen, og køre videre på det samme kort. Men næh, nej! Det skal vi ikke have noget af, her i lille Danmark. Danske unge på 16-17 år, er nemlig alt for dumme til den slags pjank. Men er man f.eks. sønderjyde, kan man jo flytte lige over "gaden" til Tyskland, og tage kortet, og købe mc'en, der, og så køre i skole, eller på arbejde på den derfra og til Danmark Griner .

Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#21
Takker for svaretSmil
kør ikke hurtigere end dine engle kan følge med
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: