Søg Garagen Hej Gæst! Register

PGO PMX Sport (Hvilket Dysesæt?)
#25
(27-10-2010, 12:38)kragen Skrev: At et 3Ah (At) batteri skulle være så ustabilt, at det svinger mellem 3 og 10 amperetimer lyder mere, end usandsynligt. Hvis man kan finde et 10Ah (At) batteri, der kan være i batterikassen, vil prisen ligge på små 1.000 kr., mens et 5Ah (At) batteri kan købes for 200 kr.

Det var ikke det specifikke batteri jeg hentydede til, men nærmere at hvis du tager stikprøver fra produktionen, så vil ydelsen mellem de indsamlede batterier varierer.
Jeg er klar over, at et batteri der kun lover 3 Ah, skulle give 10 Ah, er ret ekstremt, men det var for eksemplets skyld.


(27-10-2010, 12:38)kragen Skrev: Som du måske har bemærket, har jeg skrevet volt og ampere helt ud, for at der ikke skulle ske misforståelse. Hvor du har forkortelserne U og I fra, ved jeg ikke, men V og A er SI-symbolerne for henholdsvis volt og ampere.

Jeg har det fra U = I * R, aka Ohm's lov
wikipedia Skrev:Ohms lov er en empirisk lov, der giver sammenhængen mellem elektrisk strøm ( I ), elektrisk spænding ( U ) og fænomenet elektrisk modstand ( R ) for en stor gruppe stoffer.


(27-10-2010, 12:38)kragen Skrev: Jeg er stadig af den overbevisning, at det er spændingen på batteriet, der er aflæst, og ikke strømstyrken. De 10,5 passer nemlig nøjagtig med den spænding man skal ned på, når man skal beregne amperetimer.

Jeg tvivler på, at multimeteret skulle angive andet, end hvad det er bedt om at måle (spænding vs. strøm).

Jeg har haft med et par multimetre at gøre i min tid, og når du skifter aflæsning fra volt til ampere, så ændres den aflæste værdi, til at matche den relevante enhed. (Såfremt de ikke er identiske.)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#26
Haha.. Det morer mig gevaldigt, (at jeg ligefrem ikke kan finde ud af at sætte et måle instrument på) Jamen ******* hvor er du født? Tak da for **** Det er dejligt sådan man kan blive nedgøret af en person, når man har nogen data'er som sådan set passer.

Det er bare producenten der vil give garanti på de 3 Ah, og hvis det er over, SOM DER GODT KAN VÆRE, ja så er det bare bedre. Og så var det10,65 Blink med øjet

Men køb du dit batteri på 5 Ah, og lev med det.. Det eneste jeg har spurgt dig om op til flere gange, er hvad du skal bruge det til??? For standard kan jo sagtens gå, også hvis du vil have et par dioder på.

Gebisha ! dlj..
Pmx Sport Hvid, 9500 km.
Svar
#27
(27-10-2010, 14:42)dlj Skrev: Haha.. Det morer mig gevaldigt, (at jeg ligefrem ikke kan finde ud af at sætte et måle instrument på) Jamen ******* hvor er du født? Tak da for **** Det er dejligt sådan man kan blive nedgøret af en person, når man har nogen data'er som sådan set passer.

Det er bare producenten der vil give garanti på de 3 Ah, og hvis det er over, SOM DER GODT KAN VÆRE, ja så er det bare bedre. Og så var det10,65 Blink med øjet

Men køb du dit batteri på 5 Ah, og lev med det.. Det eneste jeg har spurgt dig om op til flere gange, er hvad du skal bruge det til??? For standard kan jo sagtens gå, også hvis du vil have et par dioder på.

Gebisha ! dlj..

Meningen var på ingen måde, at du skulle føle dig nedgjort. Jeg har bare min berettiget tvivl om, hvorvidt det er din lærer, der har bundet dig noget på ærmet, eller om 20 timers testen og beregningerne har været udført korrekt. For en sikkerhedsnåls skyld, har jeg idag talt med en teknikker fra Bosch om fænomenet, og han kunne også kun sige, at det lød "fantasifuldt", som han sagde. Han havde aldrig oplevet det, og havde svært ved at se, hvordan en sådan variation, skulle være opstået i et startbatteri, der ikke er konstrueret med henblik på mange amperetimer, men tværtimod til korte kraftige udladninger.

Nu er det ikke mig, der skal købe nyt batteri Blink med øjet . Jeg har et 7Ah på den ene, og et næsten 11Ah på den anden - så jeg klarer mig Cool. De 4Ah batterier, der sad på, som standard, havde lidt problemer med at holde gejsten oppe og startmotoren i gang, de kolde frostmorgener. Det problem, har de kraftigere Nitro gelbatterier ikke haft, de seneste vintre.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#28
(27-10-2010, 15:25)kragen Skrev: Meningen var på ingen måde, at du skulle føle dig nedgjort. Jeg har bare min berettiget tvivl om, hvorvidt det er din lærer, der har bundet dig noget på ærmet, eller om 20 timers testen og beregningerne har været udført korrekt. For en sikkerhedsnåls skyld, har jeg idag talt med en teknikker fra Bosch om fænomenet, og han kunne også kun sige, at det lød "fantasifuldt", som han sagde. Han havde aldrig oplevet det, og havde svært ved at se, hvordan en sådan variation, skulle være opstået i et startbatteri, der ikke er konstrueret med henblik på mange amperetimer, men tværtimod til korte kraftige udladninger.

Nu er det ikke mig, der skal købe nyt batteri Blink med øjet . Jeg har et 7Ah på den ene, og et næsten 11Ah på den anden - så jeg klarer mig Cool. De 4Ah batterier, der sad på, som standard, havde lidt problemer med at holde gejsten oppe og startmotoren i gang, de kolde frostmorgener. Det problem, har de kraftigere Nitro gelbatterier ikke haft, de seneste vintre.

Jeg kunne godt tænke mig et godt kvalitets batteri, med masser af ampere, så den altid starter nemt om vinteren. Hvilken en skal man købe? Evt link?

Smil
Svar
#29
(27-10-2010, 16:25)Cromatox Skrev: Jeg kunne godt tænke mig et godt kvalitets batteri, med masser af ampere, så den altid starter nemt om vinteren. Hvilken en skal man købe? Evt link?

Smil
Blink med øjet
http://www.billig-scooter.dk/showthread....830&page=1

Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#30
(27-10-2010, 17:31)kragen Skrev: Blink med øjet
http://www.billig-scooter.dk/showthread....830&page=1

Ups Smil

Forresten hvis jeg går ind under PGO PMX Sport og så El/Batteri, så kommer der kun 3 og 4 ampere batterier op. Men jeg kan sagtens bare tage en eller anden fra listen Nitro Power Batteri? Så længe det er 12 volt? Smil

Og så en Top Performances kilerem? Der var ikke andre kileremme uden kevlar der var bedre? Smil
Svar
#31
(27-10-2010, 12:59)Mnc Skrev: ""Og kragen, volt angives med U, hvis ikke V. Ampere I, hvis ikke A. Ikke så meget at tage fejl af, hvad angår aflæsningen.""

Jeg har det fra U = I * R, aka Ohm's lov

Korrekt, men du fumler altså rundt i formelbogstaver og enhedstegn / måleenheder.

Man skriver ikke 24U i stedet for 24V(!). Eller 2Ih i stedet for 2Ah.

Man kan derimod skrive:

U = 24V

Det betyder at spænding (spændingsforskellen) (U) er lig med 24V.

I = Strøm, ampere, A
R = Modstand, ohm (omega-tegn)
P = Effekt, watt, W - f.eks.

Har man flere modstande i et kredsløb, nummereres de oftes, som: R1, R2, R3 osv.

Spændingen over modstand R3 i et kredsløb skrives altså så: UR3 = 24V



Mvh
Stig




Svar
#32
(27-10-2010, 19:46)SLK Skrev: Korrekt, men du fumler altså rundt i formelbogstaver og enhedstegn / måleenheder.

Man skriver ikke 24U i stedet for 24V(!). Eller 2Ih i stedet for 2Ah.

Man kan derimod skrive:

U = 24V

Det betyder at spænding (spændingsforskellen) (U) er lig med 24V.

I = Strøm, ampere, A
R = Modstand, ohm (omega-tegn)
P = Effekt, watt, W - f.eks.

Har man flere modstande i et kredsløb, nummereres de oftes, som: R1, R2, R3 osv.

Spændingen over modstand R3 i et kredsløb skrives altså så: UR3 = 24V

Mvh
Stig

Dét jeg skrev var "angives med U, hvis ikke V", hvilket jeg gjorde i et forsøg på at udpensle, at du ikke uden videre bytter rundt på strøm og spænding, når du aflæser et multimeter:

[Image: attachment.php?aid=58]

(26-10-2010, 20:40)kragen Skrev: Er du sikker på, at det ikke er de 10,5 volt du/I har fået galt i halsen, som Ah?

(27-10-2010, 09:29)Mnc Skrev: volt angives med U, hvis ikke V. Ampere I, hvis ikke A. Ikke så meget at tage fejl af, hvad angår aflæsningen.

Yderligere har jeg læst et diagram eller to, og folk der ikke i forvejen ved lidt om elektronik, lærer ikke som sådan noget af dit indlæg. I hvert fald ikke noget der 'bliver hængende'.
Jeg får efterhånden sværere og sværere ved at se pointen i det her.
Svar
#33
(27-10-2010, 20:35)Mnc Skrev: Yderligere har jeg læst et diagram eller to, og folk der ikke i forvejen ved lidt om elektronik, lærer ikke som sådan noget af dit indlæg. I hvert fald ikke noget der 'bliver hængende'.

Så så, ingen grund til at blive barnesur Cool


Jeg kender skam også til det, men har svært ved at se rettelsen på kragen, i emnet her, har relevans med udregning/ligninger med elektriske kredsløb, hvilket vist også bevises ved at det kun er os to der snakker om det.. Rullende øjne

Volt angives med V, omtales som U i udregning / ligninger - hvilket slet ikke har relevans her.


Slut herfra.



Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#34
Det bliver mere og mere mystisk Fortvivlet .
Jeg kan se, at du har et Yuasa ytx4l-bs, som ifølge Yuasas hjemmeside, ganske rigtigt er et 3Ah batteri, men det er efter C10, og ikke C20 (K20).

Læser man så manualen til den GOLD-IBT, du bruger til at teste Ah, så vil man se, at displayet viser Ah efter C20, og såfremt, man tester på et batteri, hvor Ah er angivet efter C10, så skal tallet i displayet fordobles:
"IMPORTANT: The GOLD-IBT Ah result compares to 12Volt SLA batteries with an Ah capacity specified at C20 hours. If the battery is specified at C10 for example, the Ah capacity displayed will be half, so you will need to double the Ah reading obtained. The majority of SLA batteries are specified at C20 but this information may not be stated on the battery."

Det burde så betyde, at dit 3Ah C10 batteri skulle have ca. 21Ah Målløs
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#35
Kragen?
Hvem henvendte den sig til? Grin
Pmx Sport Hvid, 9500 km.
Svar
#36
Kunne jeg bare tage et batteri fra listen? Så længe den har de rigtige mål og 12 volt og så de ampere jeg gerne vil have? Smil
http://www.scooterparts.dk/group.asp?gro...56&lang=se

Og var Top Performances den bedste kilerem uden kevlar? Eller var der måske en der var endnu mere holdbar og måske lidt bedre?

Smil
Svar


Forum spring: