Søg Garagen Hej Gæst! Register

Vinterproblem
#1
Hej allesammen, når jeg prøver at starte min scooter om morgnen springer den igang i første kick, men går hurtigt ud efter. Efter det kan jeg slet ikke starte den! Har hørt om at hælde karburatorsprit i tanken, eller bremsevæske, men ved ikke om det vil hjælpe da den jo starter med det samme?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Du skal bruge lidt karburatorsprit, Ca. 1 dl til 5-6 liter benzin. Og hvad vil du bruge bremsevæsken til??
 Kymco Super 8 2015. 31.000 km. Anaig City Elf 2019 480 km.
Svar
#3
(26-10-2010, 16:59)johannsen Skrev: Hej allesammen, når jeg prøver at starte min scooter om morgnen springer den igang i første kick, men går hurtigt ud efter. Efter det kan jeg slet ikke starte den! Har hørt om at hælde karburatorsprit i tanken, eller bremsevæske, men ved ikke om det vil hjælpe da den jo starter med det samme?
Bremsevæske Målløs . Hvem, har dog fortalt dig det. Ingen bremsevæske i tanken, tak! En DOT4 bremsevæske hjælper ikke på et evt- vand/tilisningsproblem. Til gengæld, ætser det plastik Flov .

Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#4
Det er først ved +5 grader at der kan danne is i kaburatoren og det vil lige pt kun være om aftnen og om natten ,om dagen ligger tempraturen over +5 men det varer nok ikke længe før at tempraturen falder.
Det er kaburator sprit som skal i benzinen det kan købes i Thansen ,jeg tror ikke at det er smart at hælde bremse væske i benzinen Rullende øjne .
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#5
(26-10-2010, 17:22)Johannes Johansen Skrev: Det er først ved +5 grader at der kan danne is i kaburatoren og det vil lige pt kun være om aftnen og om natten ,om dagen ligger tempraturen over +5 men det varer nok ikke længe før at tempraturen falder.
Det er kaburator sprit som skal i benzinen det kan købes i Thansen ,jeg tror ikke at det er smart at hælde bremse væske i benzinen Rullende øjne .
Nej! Jeg kan personligt bevidne, at tilisning af en karburator, sagtens kan forekomme en glohed sommerdag Blink med øjet . Trækkes der tilstrækkelig benzin, hurtigt nok, gennem karburatoren, igennem længere tid, vil der kunne forekomme en tilisning. Det skyldes ikke kondens i tanken/benzinen, som giver iskrystaller inde i karburatoren, og derved får motoren til at hakke eller stoppe, men at karburatoren bliver så kold pga. gennemstrømningen, at fugten fra luften udenfor karburatoren sætter sig som kondens på ydersiden, og til sidst, fryser til is, som hindrer bevægeligheden i de ydre dele, og til sidst også vil forårsage krystalisering af fugten i luft/benzinblandingen. Faren er derfor mindst, en frostklar dag, hvor luftfugtigheden er nærmest lig nul. Forår og efterår, hvor luftfugtigheden normalt er meget høj, er de perioder, man skal passe på i. Med den tvungne tilsætning af 5% ethanol i al benzin, skulle behovet for anvendelsen af karburatorsprit, som for over halvdelens vedkommende, består af ethanol, være minimeret. Man kan dog give tanken et meget lille skvæt isopropylalkohol, den anden bestandel af karburatorsprit, hvis man vil være på den sikre side.

Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Tak for svarene gutter, men er i sikre på at det er det der er brug for, når den starter i første hug, og går ud men bagefter ikke er til at starte?
Svar
#7
(26-10-2010, 21:39)johannsen Skrev: Tak for svarene gutter, men er i sikre på at det er det der er brug for, når den starter i første hug, og går ud men bagefter ikke er til at starte?
Næh, jeg tror, at der er noget helt andet galt, måske nærmere karburatoren eller måske tændingen. For at udelukke vand, kan du jo begynde med, at tømme tanken og karburatoren for benzin, og hælde noget nyt på.

Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#8
(26-10-2010, 18:17)kragen Skrev: Med den tvungne tilsætning af 5% ethanol i al benzin, skulle behovet for anvendelsen af karburatorsprit, som for over halvdelens vedkommende, består af ethanol, være minimeret. Man kan dog give tanken et meget lille skvæt isopropylalkohol, den anden bestandel af karburatorsprit, hvis man vil være på den sikre side.
Hej Kragen

Vi diskuterede vist karbutorvæske i en anden tråd for ikke så længe siden og jeg har tænkt lidt over hvor meget ren propylalkohol, der skal tilsættes når der allerede er sprit iblandet benzinen.
Karburatorvæske plejer at tilsættes i forholdet 1/30 - så hvis man f.eks. tanker 6 L benzin, så skulle man tilsætte 2 dl alm. karbutorvæske hvor forholdet mellem propylakohol og sprit er 35%/65%.

Så spørgsmålet er nu helt konkret om bør tilsætte samme mængede ren propylalkohol som man ville komme i tanken med det alm. karbutorvæske, dvs. 35% af de 2 dl = 0,7 dl= 70 ml Spørgsmålstegn

Eller skal man f.eks. halvere dosis af propylalkohol eller lignende, pga. den store del sprit som nu er iblandet benzinen Spørgsmålstegn
Hygge hejsa.
Svar


Forum spring: