Søg Garagen Hej Gæst! Register

Motorstyring
#1
Hej alle.

Jeg søger en motorstyring til en Peugeot jetforce, 2 takt, vandkølet og med
indsprøjtning. Styringen er placeret lige over topstykket. Håber at være heldig
da den jo ikke er meget værd uden. den starter men kører skidt.

Venlig hilsen Jolars
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Og du er 100% sikker på det er selve ECU'en der fejler noget ?
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#3
Jeg har ingen erfaring med Jetforce, men jeg kender en smule til Gilera PureJet som vist fungerer på samme måde - det vil sige med assisteret indsprøjtning.

Du siger at den "starter men kører skidt" - det lyder ikke som ECU'en. Den går normalt ikke bare sådan lige ud af justering. Enten virker den eller også virker den ikke... og virker den ikke går motoren totalt kold. I øvrigt kan du ikke bare skifte den uden bagefter at kalbrere den ind til din motor med det særlige diagnostic tool (som er en ægte Nintendo Gameboy Colour med specialsoftware for at det ikke skal være løgn). Desværre skal man også bruge den for at kunne udlæse ECU'ens fejlkoder. Mig bekendt er der ikke nogen måde hvorpå man kan udlæse koderne via instrumentpanelet som man kan på de italienske indsprøjtere.

Men så kan vi jo prøve at gætte. Når du siger at den kører skidt, er det som om den kører med meget fed blanding? At den tager omdrejninger dårligt, ryger ud af udstødningen, hakker og går i stå med sodet tændrør. I så fald kan det være trykluften den er gal med. Der skulle gerne stå omkring 5-6 bar i luftslangen fra kompressoren. Den nøjagtige værdi er ikke kritisk - luftmængden reguleres alligevel ved injektoren - der skal bare være tryk nok på. Det var måske værd at checke. Det kunne jo være så simpelt som en utæt slange...

[Image: jetforce2.jpg]



En anden mulighed er selvfølgelig fejl i injektor-systemet, men hvis du ikke har haft det skilt ad går det meget sjælden i stykker. Heldigvis, for de tingester koster en krig.

Jeg går selvfølgelig ud fra at du har givet den et friskt tændrør af korrekt type (NGK CPR8E eller lignende) og at der ikke er banaliteter som et tilstoppet benzinfilter eller et snavset luftfilter...

Cool
Svar
#4
Hej alle.

Tak for den hurtige respons..

Der er fejlfundet hos scootercity i Hillerødgade, alt er checket og afprøvet, bla.
kompressor, membran, tænding og inspr. De mener det er styringen.

Den startede med at gå lavt i tomgang ca 14 dage. Pludselig efter at have være standset
startede den underligt op og ville kun langsomt tage omdr. Næste gang jeg startede
ville den ikke tage gassen det første minut, så kom den men kan max køre 20 kmt.
Samtidig kører den vildt ujævnt, men starter fint.

Aner ikke hvad det kan være, er helt blank med de motorer.

Tændrør og prop er skiftet, der var ingen gennemgang i prppen, men den startede alligevel..

Hilsen Jolars
Svar
#5
(25-10-2010, 16:09)jolars Skrev: Hej alle.

Tak for den hurtige respons..

Der er fejlfundet hos scootercity i Hillerødgade, alt er checket og afprøvet, bla.
kompressor, membran, tænding og inspr. De mener det er styringen.

Den startede med at gå lavt i tomgang ca 14 dage. Pludselig efter at have være standset
startede den underligt op og ville kun langsomt tage omdr. Næste gang jeg startede
ville den ikke tage gassen det første minut, så kom den men kan max køre 20 kmt.
Samtidig kører den vildt ujævnt, men starter fint.

Aner ikke hvad det kan være, er helt blank med de motorer.

Tændrør og prop er skiftet, der var ingen gennemgang i prppen, men den startede alligevel..

Hilsen Jolars

Der sidder også et potentiometer, som gashåndtaget går ned til via kabel. (På Elystar TSDI, sidder denne hvor karburator normalt sidder). Hvis det så ikke virker/svigter periodisk, ved motoren ikke du giver gas. Rygtet vil vide at det tit går i stykker. På den jeg har kan den fint starte, men kun i tomgang. Måske kan man adskille det potentiometer og rense det. Tror ihvertfald jeg vil skille min ad, da der er ir i stikket. Af og til kan den køre 100meter.


Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Stumpen kaldes TPS, og jeg har en til at ligge fra en Ditech, men det burde være præcist det samme hvis det er Smil
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#7
(25-10-2010, 23:35)barden Skrev: [...] (På Elystar TSDI, sidder denne hvor karburator normalt sidder). Hvis det så ikke virker/svigter periodisk, ved motoren ikke du giver gas. Rygtet vil vide at det tit går i stykker. [...]

Nævn ikke den model Ond . Det lykkedes aldrig Peugeot, at få det indsprøjtningsfis til at virke på min. Efter adskillige værkstedsbesøg, måtte de kaste håndklædet i ringen, og give mig en anden Peugeot - med karburator. De holdt også hurtigt op med, at importere udgaven med "sprøjt". Så medmindre, franskmændene siden, har kigget italienerne over skuldrene, vil jeg ikke købe en "sprøjtmaskine" fra Peugeot. Brændt barn, lugter som bekendt ilde.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#8
(26-10-2010, 14:50)kragen Skrev: Nævn ikke den model Ond.

Elystar, Elystar Grin


(26-10-2010, 14:50)kragen Skrev: [...] Det lykkedes aldrig Peugeot, at få det indsprøjtningsfis til at virke på min. Efter adskillige værkstedsbesøg, måtte de kaste håndklædet i ringen, og give mig en anden Peugeot - med karburator. De holdt også hurtigt op med, at importere udgaven med "sprøjt". Så medmindre, franskmændene siden, har kigget italienerne over skuldrene, vil jeg ikke købe en "sprøjtmaskine" fra Peugeot. Brændt barn, lugter som bekendt ilde.

Nej det er ikke en heldig model.

Den eneste grund til jeg har en stående, er at jeg skulle bruge et sæde og 2 side skjolde til Elyseoén, og baglygte. Det var billigere at købe en hel defekt Elystar end at købe de nævnte dele. Fortvivlet


Svar
#9
(26-10-2010, 16:06)barden Skrev: Elystar, Elystar Grin
Det, må du meget gerne sige højt - bare ikke TSDI Ond . Bortset fra en lidt sammenklemt mave, hvis man er langbenet, er Elystaren nok noget af det mest behagelige, at cruise rundt på. De enkelte dage, den i ny og næ kunne køre, var en ren fornøjelse. Næsten ingen benzin (45+ km/l, og ca. 400 km mellem tankstop), endnu mindre olie (troede det var en fejl Flov ), varme i håndtagene, og masser af plads. Bremserne krævede dog lidt tilvænning, idet den kombinerede hovedbremse, der bremser begge hjul, sad i den venstre klinge, og højreklingen alene aktiverede bagbremsen. Den alvorligste fejl, bortset fra det unævnelige, var, at 45 km/t, var alt for lavt, for sådan en cruiser.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Hej alle igen.

Det er en TSDI og ja man kan næsten høre manden i den anden ende af tlf. tude
når man nævner det. Peugeot imp. i Tåstrup anbefalede at jeg bare skrottede den
og ikke spildte tid og penge på den, sådan !!
Efter et min. i tomgang kan den tage ca 9000 omdr. Sætter jeg mig op og vil køre
aner den ikke hvad den skal og hakker afsted med de ca 20 kmt.

Måske nemmere pr tlf, hvis der er nogle fantastiske bud / forslag

Tlf. xxxxxxxx Hilsen John

(Rettet:kragen. Undlad venligst, at skrive personlige oplysninger, såsom telefonnumre og adresser, i indlæggene. Brug istedet en PB. Vi har desværre haft uheldige oplevelser, hvor tumper har fundet det morsomt, at genere og true folk, der har oplyst telefonnumre og adresser i indlæg)
Svar
#11
Hej igen.

Efter et længere ophold hos flinke specialister i Jylland, med et tilbud om rep. af ECU,en til 5950,- gode danske Kr. blev der mont. en org. ny til 2700,- samt div check og test. Kørte så 180 km som en drøm !! Er nu vågnet igen, da den atter er på værksted med ca de samme symptomer ak og øv. Altsammen til den nette pris af 4500,- dask ! Det giver så en km pris på 25 Kr.
I morgen ringer jeg efter en Mercedes, det er noget billigere ...... (-: (-:
Det fede er, at der jo nu er garanti på skidtet, men alligevel øvøvøvøv.

Tak for div. input og spark.

John
Svar
#12
(26-10-2010, 16:45)kragen Skrev: Det, må du meget gerne sige højt - bare ikke TSDI Ond . Bortset fra en lidt sammenklemt mave, hvis man er langbenet, er Elystaren nok noget af det mest behagelige, at cruise rundt på. De enkelte dage, den i ny og næ kunne køre, var en ren fornøjelse. Næsten ingen benzin (45+ km/l, og ca. 400 km mellem tankstop), endnu mindre olie (troede det var en fejl Flov ), varme i håndtagene, og masser af plads. Bremserne krævede dog lidt tilvænning, idet den kombinerede hovedbremse, der bremser begge hjul, sad i den venstre klinge, og højreklingen alene aktiverede bagbremsen. Den alvorligste fejl, bortset fra det unævnelige, var, at 45 km/t, var alt for lavt, for sådan en cruiser.

Ikke alle Elystar TSDI kører dårligt, det har du også erfaret når du har kørt med mig, ikk' kragen. Grin

Ps: Læg lige mærke til i min signatur, hvilken der er min "Dagligdags maskine". Grøn grin

Mine Scootere.
45 modeller: Pgo T-Rex 50. Lidt fusk (70 ccm.). U/Plade
Hverdags Maskine, Peugeot Elystar 50 TSDI.
Projekt: Motobecane Mobylette Cady 1975 (30 knallert)
Minde om min Far.: * 28 01 40 Ϯ 31 08 2011 kl: 6:30. Vil altid huske ham. Hvil i fred. Ϯ
Svar


Forum spring: