Søg Garagen Hej Gæst! Register

Går ud når den bliver varm
#1
Min Aprilia Sonic går ud når den bliver varm, og jeg kan så starte den igen når den bliver kold. Hvad er galt? Den kørte ellers fint her de sidste 3 uger efter den havde været på værksted.
Aprilia sonic 2005, 6000km
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Mit første bud vil være at karburatoren trænger til at blive indstillet.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#3
Hvordan indstiller jeg den, og hvordan skal den indstilles?
Aprilia sonic 2005, 6000km
Svar
#4
Hvor lang tid går der før, at den er varm Spørgsmålstegn

Det kunne være varmesætning, selvom det er usædvanligt på den her tid af året.

Kan stemplet mon være vendt forkert...Spørgsmålstegn

Kørte den fint før værkstedbesøget Spørgsmålstegn
Hygge hejsa.
Svar
#5
(21-10-2010, 22:44)Skimester Skrev: Det kunne være varmesætning, selvom det er usædvanligt på den her tid af året.

Kan stemplet mon være vendt forkert...Spørgsmålstegn

What ?

Undskyld, men sådan hænger det altså ikke sammen, varmesætning har som sådan intet at gøre med den ydre temperatur, og hvis stempel var vendt forkert så skulle der et mindre mirakel til at den overhovedet kunne starte og køre.

En varmesætning opstår ved at stempel udvider sig hurtigere end cylinderen, dvs enten ved manglende tilkørsel, eller forkert justering af karburatoren, så det ikke bliver tilpas kølet med benzin.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(21-10-2010, 22:11)jenner93 Skrev: Hvordan indstiller jeg den, og hvordan skal den indstilles?

Kør scooteren varm (lille tur på 2-5min), når den nu går ud for dig når den er varm, så skru lidt op for tomgangen inden du kører. Behøves ikke at give fuld gas.

Når motoren er varm, så skru blandings skruen helt i bund og 1½gang ud. Derefter skruer du blandings skruen en smule ud (1/8-1/4 del af gangen) og når scooteren ikke tager flere omdrejninger ved at blandingskruen bliver justeret, så skru blandings skruen en my tilbage. Derefter justerer du tomgangen indtil den står nogenlunde (750-1500rpm). Min står så den lige præcis ikke trækker baghjulet rundt.

Kan du slets ikke gøre dette pga scooteren ikke kan startes når den er varm i det hele taget, tyder det på at arbejdstemp inde i cylindret er for varm. Et koldere tændrør ville måske hjælpe.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#7
Altså jeg havde fået den på værksted fordi den ikke ville starte, jeg fik så skiftet membran, indsugningsstuds, og tændrør, og efter det kørte den helt fint. Jeg fik så at vide at det ville være en idé at skifte udstødningen, fordi den lignede ikke var tæt. Det gjorde jeg så, og skiftede til en Gianelli go, så den fik ca. 10 km/t mere, og en smule bedre optræk.. Andet er der ikke blevet gjort. Tændrøret burde passe til en Aprilia Sonic, det sagde ham motorcykel mekanikeren i hvert fald.
Aprilia sonic 2005, 6000km
Svar
#8
Olieslangen var smeltet, fordi den lå på udstødningen, så det forklarer jo en del.

Jeg har så prøvet at pille olietanken fra, og har puttet en smule olie i benzintanken i stedet for.. men nu virker den kun nogengange, og kun når den er HELT varm, og i fulde omdrejninger. Hvad skyldes problemet?
Aprilia sonic 2005, 6000km
Svar
#9
(22-10-2010, 19:54)jenner93 Skrev: Olieslangen var smeltet, fordi den lå på udstødningen, så det forklarer jo en del.

Jeg har så prøvet at pille olietanken fra, og har puttet en smule olie i benzintanken i stedet for.. men nu virker den kun nogengange, og kun når den er HELT varm, og i fulde omdrejninger. Hvad skyldes problemet?

At den har sat sig, og du skal have tjekket cylinder og stempel, mit gæt er der er grimme ridser i det.

Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(22-10-2010, 10:12)DarkSide Skrev: What ?

Undskyld, men sådan hænger det altså ikke sammen, varmesætning har som sådan intet at gøre med den ydre temperatur, og hvis stempel var vendt forkert så skulle der et mindre mirakel til at den overhovedet kunne starte og køre.

En varmesætning opstår ved at stempel udvider sig hurtigere end cylinderen, dvs enten ved manglende tilkørsel, eller forkert justering af karburatoren, så det ikke bliver tilpas kølet med benzin.

OK OK, Darkside, det ved du helt sikkert bedre end mig - jeg undskylder min uvidenhed!

Men hvis maskinen går ud på en varm sommerdag efter f.eks. 20 km og kan startes efter nogle minutters afkøling vil du så ikke kalde det for varmesætning eller er det andre ord, der skal til at beskrive det Spørgsmålstegn
Hygge hejsa.
Svar
#11
(23-10-2010, 02:13)Skimester Skrev: OK OK, Darkside, det ved du helt sikkert bedre end mig - jeg undskylder min uvidenhed!

Men hvis maskinen går ud på en varm sommerdag efter f.eks. 20 km og kan startes efter nogle minutters afkøling vil du så ikke kalde det for varmesætning eller er det andre ord, der skal til at beskrive det Spørgsmålstegn

Mild varmesætning, men det sker ikke alene pga af den ydre temperatur, det sker pga af fejljustering af karburatoren.

En rigtigt trimmet maskine kan klare 100+ km med bundgas selv på en rigtig varm sommerdag.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#12
(22-10-2010, 20:55)DarkSide Skrev: At den har sat sig, og du skal have tjekket cylinder og stempel, mit gæt er der er grimme ridser i det.

Jamen den kan jo godt kører, men først når den er helt varm, og er blevet startet 50 gange eller noget.
Aprilia sonic 2005, 6000km
Svar


Forum spring: