Søg Garagen Hej Gæst! Register

Karburatorsprit
#1
Hejsa!

Fra juni i år, er benzinselskaberne begyndt at tilsætte 5% bioethanol til benzinen.
Kan dette erstatte tilsætning af kaburatorsprit??????

Mine egne, sparsomme, erfaringer fra 3 -4 kolde morgenture med temperaturer omkring frysepunktet, er at det kan det.
Normalt begynder min T-rex 110 at kører dårligt og ikke vil gå i tomgang UDEN kaburatorsprit, når temperaturen kommer under 4- 5 grader.
Men på disse kolde morgenture har den kørt upåklagelig uden tilsætning af kaburatorsprit.


Hvad er jeres erfaringer? (indtil videre)

Kurt



Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Tja jeg er startet på at hlde en slurk sprit i min benzin, men min hot50 står så inden døren.
Og der er ca 25grader pga gulv varme, og syns ik min skaber sig endnu.

Men det kan jo komme endnu, sidste år fik jeg kondens vand i tanken 2 gange og måtte ringe til falck, men vinteren var jo så os ret vild i forhold til normal.

Håber på at jeg slipper for det pjat denne vinter.
Svar
#3
Nu virker ethanol og karburatorsprit ikke helt på samme måde, men kan til en vis grad erstatte hinanden. Det ene "indkapsler" vand, og det andet "fortrænger" vand, hvilket dog giver samme ønskede virkning. Fugt, skaber to problemer: Vand i forbrændingsdkammeret, og tilisning af karburatoren. Det sidste, er især udpræget om vinteren, mens det første, især er udpræget forår og efterår, hvor luftfugtigheden er størst. I frostgrader er luftfugtigheden meget lille, men der kan dannes kondens, hvis maskinen tages ind i varmen om natten.

Nu, da alle selskaber skal tilsætte min. 5% ethanol i benzinen, skal man passe på med ikke, at fylde for megen karburatorsprit i sin totakter, da det kan give problemer med olien i benzinen. Ethanolen hæver oktantallet en smule, men har lidt mindre "energi" end benzin, så motoren vil måske gå lidt kortere på literen, men ikke noget væsentligt. Man bør dog justere sin blandingsskrue og evt. hoveddyse, forår, sommer, efterår og vinter. Luftfugtighed og temperatur har nemlig stor indflydelse på, hvor megen luft/ilt der er i luft/benzinblandingen. Er det varmt og fugtig, vil der være mindre ilt i blandingen, end hvis det er tørt og koldt. Stiller man ikke blandingen her i den kolde tørre tid, risikerer man altså, at køre med en for mager blanding - for megen luft i forhold til benzin.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#4
(21-10-2010, 09:24)kragen Skrev: Nu virker ethanol og karburatorsprit ikke helt på samme måde, men kan til en vis grad erstatte hinanden. Det ene "indkapsler" vand, og det andet "fortrænger" vand, hvilket dog giver samme ønskede virkning. Fugt, skaber to problemer: Vand i forbrændingsdkammeret, og tilisning af karburatoren. Det sidste, er især udpræget om vinteren, mens det første, især er udpræget forår og efterår, hvor luftfugtigheden er størst. I frostgrader er luftfugtigheden meget lille, men der kan dannes kondens, hvis maskinen tages ind i varmen om natten.

Nu, da alle selskaber skal tilsætte min. 5% ethanol i benzinen, skal man passe på med ikke, at fylde for megen karburatorsprit i sin totakter, da det kan give problemer med olien i benzinen. Ethanolen hæver oktantallet en smule, men har lidt mindre "energi" end benzin, så motoren vil måske gå lidt kortere på literen, men ikke noget væsentligt. Man bør dog justere sin blandingsskrue og evt. hoveddyse, forår, sommer, efterår og vinter. Luftfugtighed og temperatur har nemlig stor indflydelse på, hvor megen luft/ilt der er i luft/benzinblandingen. Er det varmt og fugtig, vil der være mindre ilt i blandingen, end hvis det er tørt og koldt. Stiller man ikke blandingen her i den kolde tørre tid, risikerer man altså, at køre med en for mager blanding - for megen luft i forhold til benzin.

Jeg har ikke tilsat karburatorsprit endnu og har ikke oplevet problemer.

Du vil altså anbefale karburatorsprit - ren isopropanol uden alkohol, formoder jeg - men hvor meget, det halve af det "normale" forhold på 1/30 Spørgsmålstegn

Jeg har aldrig justeret ved benzinblandingen - hvad sker der ved at køre med en for mager blanding Spørgsmålstegn
Hygge hejsa.
Svar
#5
(21-10-2010, 23:22)Skimester Skrev: Jeg har ikke tilsat karburatorsprit endnu og har ikke oplevet problemer.

Du vil altså anbefale karburatorsprit - ren isopropanol uden alkohol, formoder jeg - men hvor meget, det halve af det "normale" forhold på 1/30 Spørgsmålstegn

Jeg har aldrig justeret ved benzinblandingen - hvad sker der ved at køre med en for mager blanding Spørgsmålstegn
Isopropanol, uden alkohol Målløs . Isopropanol er det samme, som isopropylalkohol Blink med øjet

Karburatorsprit består af ca. 65% ethanol og 35% isopropylalkohol (isopropanol/IPA), så med min. 5% ethanol i al benzin, burde det være unødvendigt, med ekstra karburatorvæske i benzinen; men har man alligevel fugtproblemer i benzinen, kan man jo nøjes med, at hælde et meget lille skvæt ren isopropylalkohol i - en hættefuld.

Bliver blandingen for mager, kan motoren blive for varm, da den får for lidt benzin/olie, til at køle/smøre med. Det kan give en "varmesætning". En varmesætning sker, når stemplet bliver varmet så meget op, at det udvider sig så meget, at det ikke kan "glide frit i cylinderen". Udvidelsen af stemplet er størst, hvor stemplet er varmest, nemlig lige omkring de to områder, hvor hullet til tværpinden munder ud i stemplet, så stemplet udvider sig "ovalt", og ikke jævnt "rundt". Det betyder, at stempelringene ikke kan "udligne" for udvidelsen, men i værste fald knække, og stemplet vil kile sig fast i "to sider" af cylinderen.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: