Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvor mange km er der i en 4-takter?
#13
Søren26 pas på ikke at forveksle garanti med reklamations ret, i reglen gælder at alle fejl der opstår på et produkt de første 6 måneder forventes at have været der da man købte produktet, udover de 6 måneder har man 18 måneder med reklamations ret (dvs. reklamations ret til produktet er 2 år gammelt) der er bare ikke den samme formodning om at ALT var der, der kigger man mere på sandsynligheden for at fejlen var der.

Visse producenter i div. brancher herunder bilbranchen, giver en væsentlig forbedring af de forhold, og må derfor kalde deres ordning for garanti.

Kort sagt, ja det er smart at holde sig inden for forskrifterne de første 6 måneder, efter det, så er chancerne for "garanti" proportionale med hvor "flink" ens værksted/forhandler er Smil

Min kineser nærmer sig et halvt år, og jeg har pt. kun skiftet olie og tjekket ventiler på den, samt alm. rengøring og smøring div. steder.

Min maskine kører 8-10.000 km om året, hvis den ikke kan mere om 1-2 år så betaler de sparede reparations omkostninger, prisen på en ny 4takter eller en brugt 2takter. som Kragen også er inde på.

NB. ret mig endelig hvis jeg tager fejl mht. min fortolkning af garanti og reklamations ret.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
(17-10-2010, 22:15)Gnuen Skrev: [...]Visse producenter i div. brancher herunder bilbranchen, giver en væsentlig forbedring af de forhold, og må derfor kalde deres ordning for garanti.[...]
Reklamationsretten, er reklamationsretten, og kan ikke kaldes andet, ændres betingelser for, eller erstattes af andet. Ønsker en forhandler derudover , at tilbyde en garanti, er det en sæskilt købsaftale, med betingelser, forhandleren fastsætter - men den hverken erstatter, foringer, eller udvider reklamationsretten.

Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#15
(18-10-2010, 06:28)kragen Skrev: Reklamationsretten, er reklamationsretten, og kan ikke kaldes andet, ændres betingelser for, eller erstattes af andet. Ønsker en forhandler derudover , at tilbyde en garanti, er det en sæskilt købsaftale, med betingelser, forhandleren fastsætter - men den hverken erstatter, foringer, eller udvider reklamationsretten.

^^ Godt set Kragen, og så så tidligt om morgnen Blink med øjet

Udover det, ingen direkte fejl, i indholdet af mit indlæg ?
Svar
#16
For nu at komme tilbage til trådens emne...
Så er min jo en ren vårhare, sammenlignet med de hårde herrer herinde..

Men min Venus (4-takter) har trillet 6000, om et par km. og den har næsten lige haft 2år's føs'dag..
Buschauffør Lolland

TMS S3 2010 (Baotian BT49QT-9 i forklædning)

Tidligere knallerter:
Giantco G-Buddy - Giantco Venus - Piaggio Typhoon
Svar
#17
Det er korrekt at det hedder reklamationsret, men nogle producenter yder garanti.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
(18-10-2010, 10:41)retropsnart Skrev: For nu at komme tilbage til trådens emne...
Så er min jo en ren vårhare, sammenlignet med de hårde herrer herinde..

Men min Venus (4-takter) har trillet 6000, om et par km. og den har næsten lige haft 2år's føs'dag..
Jeg har da også en firtakter, der kun har gået 10.000 km . indtil videre, også uden problemer ;-)

@MoDa
Reklamationsretten bortfalder ikke.

Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#19
kragen: Men det bliver absolut ikke lettere at bevise at fejlen er sket fra producentens side. Det bliver tvært imod meget lettere for dem at afvise sagen.
Er selv i autobranchen og kender til dette.
Svar
#20
(18-10-2010, 17:38)MoDa Skrev: kragen: Men det bliver absolut ikke lettere at bevise at fejlen er sket fra producentens side. Det bliver tvært imod meget lettere for dem at afvise sagen.
Er selv i autobranchen og kender til dette.
Nu er autobranchen ikke ligefrem den branche, der er mest kendt for, at fortolke reklamationsretten korrekt ;-) .

Nu har man i reklamationsretten begrebet "formodningsretten" i de første seks måneder, så her er det forhandleren, og ikke kunden, der skal sandsynliggøre, at fejlen ikke var til stede, ved købet, men alene skyldes, forkert brug. Herudover, kan en forhandler ikke afvise, at behandle sagen, i de to år, reklamationsretten gælder. En forhandler kan således f.eks. ikke per automatik afvise en reklamationssag, alene med den begrundelse, at "skiven er pillet". Forhandleren skal behandle sagen, og sandsynligøre, at den fejl, man reklamerer over, er afstedkommet pga. den manglende skive. Reklamerer man f.eks. over, at der trænger vand ind i instrumentbrættet, vil det være mere end vanskeligt, at sandsynliggøre, at det skyldes den manglende skive. Jeg ved godt, at mange forhandlere, især efter det første år, hvor de normalt får udgiften refunderet af importøren, praktiserer "nul-skive-nul-reklamationsret", men det bliver det ikke mere lovligt af.

Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#21
Tro mig. De ved lige hvordan de skal klare de sager.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: