Søg Garagen Hej Gæst! Register

Bil kontra scooter - observationer
#1
Jeg har været doven de sidste par uger og konsekvent snuppet bilen på arbejde i stedet for Neos'en. I den forbindelse har jeg lavet nogle aflæsninger af trip-computeren som jeg synes er interessante nok til at dele med dette noble forum. Først de to deltagere....

Opel Corsa 1.7 TDI (turbo diesel)

[Image: opelcorsajms2.jpg]


Yamaha Neos 4T (4-takter med indsprøjtning)

[Image: 2010yamahaneos4colourpb.jpg]


Scooter
Distance tur/retur : 62 km
Tidsforbrug tur/retur : 1.5 time
Brænstof forbrug : 1.5 liter benzin (dagspris : 15.03 kr)


Bil
Distance tur/retur : 56.2 km
Tidsforbrug tur/retur : 1.2 time
Brændstof forbrug : 2.9 liter diesel (dagspris : 26.07 kr)


Den første interessante observation er, at bilen faktisk ikke er så meget hurtigere end man skulle tro. Strækningen er blandet by og land, og der er motorvej på ca. halvdelen af strækningen (derfor er turen lidt kortere i bil end på scooter - sidstnævnte er nødt til at køre en lille omvej da motorvejen er forbudt område). Nu er motorvejen dog stadig tæt på København så den maksimalt tilladte hastighed er ofte nede på 90 km/t og aldrig over de 110 km/t. Desuden er der en del vejarbejde for tiden som sløver trafikafviklingen. Alligevel finder jeg det påfaldende at bilens gennemsnitshastighed var blot 47 km/t! Og jeg kører friskt - i reglen lige i overkanten af hvad man kan slippe afsted med.

Den anden interessante observation er, at knallerten ikke er så meget billigere end bilen når vi ser på de rene brændstof-udgifter. En moderne øko-diesel som Corsa'en kører nemt et pænt stykke over de 20 km på en liter diesel og de helt ekstreme øko-biler som den nye VW Polo Blue Motion kan komme op på de 30 km. Dette stilles i skyggen af Neos 4T som kan komme langt over 50 km på en liter benzin. Her spiller det dog ind at en utunet knallert 45 stort set altid kører med fuld gas når der er fri bane og det er ikke optimalt for forbruget. Skal man op i nærheden af de 60 km/l foregår det ved den langsomste hastighed hvor variatoren med sikkerhed er kørt helt ud - det vil sige en 25-30 km/t. Bortset fra at man risikerer at blive lynchet af de øvrige trafikanter hvis man kører med den hastighed på landevejen i myldretiden, så forlænger det også rejsetiden og forringer køreglæden. Bilen har det derimod perfekt i det område som omfattes af de danske hastighedsgrænser og kan derfor køres med optimalt forbrug en stor del af tiden.

Men selv med optimale driftbetingelser og en dieselpris på ca. en krone under benzinprisen bliver Corsa'en lammetævet af Neos'en på brændstofprisen. Det koster 26 kr at køre turen i bil og 15 kr at køre den på scooter. Men nu er der jo 4 sæder i bilen - hvad nu hvis man er 2 personer i den? Så koster det pludseligt kun 13 kr pr. person at køre turen i bil. Dermed er bilen faktisk billigst! Jfr. statistiken kører privat-bilerne i Danmark gennemsnitligt med 1,6 personer hvilket teoretisk svarer til 16 kr pr. person eller ca. det samme som en person på scooter. Og her taler vi vel at mærke om en af de mest benzin-økonomiske 4-takts scootere på markedet. En 2-takter ville klare sig dårligere.


Nu skal alt dette selvfølgelig ses i lyset af at såvel anskaffelsespris som generelle driftsomkostninger er langt højere for bilen end for scooteren. Brændstofforbruget er jo kun en del af omkostningerne. Alligevel er det da interessant at scooteren ikke er helt så overlegen i økonomi som de fleste forventer og at bilen omvendt ikke er nær så overlegen i reel transporttid som man skulle tro...

[Image: drive.gif]
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: