Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tomgang, Kymco Agility
#1
Den røde pil peger på, hvad jeg tror er blandingsskruen.

[Image: karb1.jpg]

[Image: karb2_arrow.jpg]

Jeg vil bare vide om jeg har ret, inden jeg begynder at skrue løs. Grin
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Du tror rigtigt ;-)

Tomgangsskruen, er den, der stikker lodret op på vippetøjet i den anden side.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
Ved sgu snart ikke hvad jeg ska tro eller synes...

Hvis jeg skruer tomgangsskruen i bund, og 2½ omgange ud, så påvirker den knap nok gassen, og den står MEGET lavt.

Nu har jeg prøvet at stille lidt frem og tilbage, og på et tidspunkt virkede det til at den stod bedst med tomgangsskruen 1-1½ omgang ude, og blandingsskruen 2½-3 omgange ude. (kunne ikke rigtigt høre forskel på 2.-4. omgange, først over 4 begyndte den at blive træt igen.)

Men at have skruet lidt frem og tilbage, med scooteren tændt, er den blevet tvær.
Nu skal jeg have tomgangsskruen ½ omgang ude og luftskruen 5 omgange ude, for at den overhovedet kan stå i tomgang. Og rpm er ret svingende.

Jeg er lost. :S
Har kun pillet ved tomgang/blanding.

Har prøvet at kigge på luftfiltret, men det kan vist ikke blive renere.
Svar
#4
Mens jeg skrev mit tidligere indlæg stod den slukket, og da jeg nu kom ud til den igen, så starter den fint med 1½ tomgang og 2½ blanding, og står til at starte med fint i tomgang, men den falder (meget langsomt), og efter 30-60 sekunder dør den.

:S
Svar
#5
(07-10-2010, 13:11)Mnc Skrev: Mens jeg skrev mit tidligere indlæg stod den slukket, og da jeg nu kom ud til den igen, så starter den fint med 1½ tomgang og 2½ blanding, og står til at starte med fint i tomgang, men den falder (meget langsomt), og efter 30-60 sekunder dør den.

:S
Motoren skal være varm, når du justerer, og have stået i tomgang længe nok til, at bistarteren (chokeren)har slået fra igen - det burde ikke tage mere, end 1-2 min.

Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(07-10-2010, 13:19)kragen Skrev: Motoren skal være varm, når du justerer, og have stået i tomgang længe nok til, at bistarteren (chokeren)har slået fra igen - det burde ikke tage mere, end 1-2 min.

Jeg brugte noget tid på det, så den har været varm. Det er efter at jeg har pillet lidt, med motoren tændt i en halv times tid, at den begynder at drille.
I den halve time har jeg skruet frem og tilbage på tomgangsskruen fra ½ til 2½, og blandingsskruen fra 2 til 6.
Og ud af det blå begynder den så småt at falde i rpm med 2½ på begge skruer, og nægter at stå i tomgang medmindre at den får ekstreme (i mit hoved) indstillinger.

Er det ikke lidt ekstremt at den skal have 5 omgange på blandingsskruen, og kun 1 på tomgangsskruen, før den vil stå i tomgang?
Svar
#7
(07-10-2010, 13:26)Mnc Skrev: [...]Er det ikke lidt ekstremt at den skal have 5 omgange på blandingsskruen, og kun 1 på tomgangsskruen, før den vil stå i tomgang?
Såfremt, skruen skal drejes mere, end ca. 1½ omgang fra "grundindstillingen, er der noget andet galt. Du kan evt. skrue "chokeren" af, og sætte et par ledninger direkte til batteriet. Nålen skulle så gerne begynde, at bevæge sig. Det samme, bør ske - bare modsat - når du fjerner ledningerne. Gør nålen ikke det, er "chokeren" defekt.

Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#8
Lyder lidt som om at der er noget der er utæt... Den kører fint i 10 sekunder, og så begynder rpm langsomt at dale. Efter ca et halv minut (i alt) så dør den, og slutter af med en "psjt" lyd. :S

Når den kører kommer der en svag hvæselyd, men jeg kan ikke helt lure hvor den kommer fra. Kan mærke pust når jeg har hånden i nærheden af bistarteren, men det er som om at det er hatten på karburatoren det kommer fra.
Virker bare mærkeligt, for den er skruet ret stramt på, og gummi hatten inden i, sidder umiddelbart ret pænt.
Svar
#9
Hvæselyden kom åbenbart fra noget indsugningsværk lige foran potten - lyden var i hvert fald betydeligt højere når jeg stak hovedet derned. Smil

Kan stadig ikke lure hvor luften præcis kommer fra, når man stikker hånden ned omkring karburatoren. Ked af det

Og den går stadig langsomt ud efter lidt tid. Med lidt ryk i gashåndtaget kan man sagtens holde liv i den, når den skal til at gå ud, men så dør den med det samme, så snart den kommer ned i omdrejninger.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(07-10-2010, 15:39)Mnc Skrev: hvæselyden kom åbenbart fra noget indsugningsværk lige foran potten - lyden var i hvert fald betydeligt højere når jeg stak hovedet derned. Smil

Kan stadig ikke lure hvor luften præcis kommer fra, når man stikker hånden ned omkring karburatoren. Ked af det

Og den går stadig langsomt ud efter lidt tid. Med lidt ryk i gashåndtaget kan man sagtens holde liv i den, når den skal til at gå ud, men så dør den med det samme, så snart den kommer ned i omdrejninger.
Pssst-lyden, når du slukker den, eller den går ud, er nok fra det sekundære luftsystem ("røgvenderen"), og er hel normalt. Ventilen, sidder oppe ved ventildækslet (toppen af cylinderen).

Det tyder på, at der enten er en utæthed, eller en forstoppelse i benzintilførslen. Tag vakuumslangen af karburatoren (den, der ender på siden af vakuunhanen under tanken). Tag også benzinslangen af, enten ved karburatoren, eller på hannen. Sug i vakuumslangen, og se, om der så kommer benzin ud af hanen. Kommer der ikke det, når du suger i vakuumslangen, er hanen defekt. Kommer der rigelig benzin ud, når du suger, skal du tjekke, og evt. rense, det lille benzinfilter. Du skal have saddelboksen op, så sidder filteret lige under låsemekanismen. Tjek også, at vakuumslangen er tæt, og sidder ordentligt på. Hjælper det ikke, må du arbejde dig ned til karburatoren. Tag de af, og få den renset. Tjek, at gummimembranen i karburatoren er hel, og sidder rigtigt.



Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#11
Nååeh...

Da jeg ikke forstod så sørens meget af kragen's sidste indlæg valgte jeg at give op, og hive fat i en mekaniker.
Han fandt frem dette problem: På højre side af karburatoren (så vidt jeg lige lod mærke til), sidder en slange som går ud i et T-stykke, som fremadretten ender i en lille plast hætte. Den var der noget galt med, så han klippede den af, satte en skrue i slangen, og sagde at det var noget miljø-pjat, som ikke havde det store at sige.

Den vil nu igen stå i tomgang uden tvang, aka uden at tomgangsskruen skal skrues i bund, så det er godt nok for mig, for nu. :P
Svar
#12
(12-10-2010, 14:48)Mnc Skrev: Nååeh...

Da jeg ikke forstod så sørens meget af kragen's sidste indlæg valgte jeg at give op, og hive fat i en mekaniker.
Han fandt frem dette problem: På højre side af karburatoren (så vidt jeg lige lod mærke til), sidder en slange som går ud i et T-stykke, som fremadretten ender i en lille plast hætte. Den var der noget galt med, så han klippede den af, satte en skrue i slangen, og sagde at det var noget miljø-pjat, som ikke havde det store at sige.

Den vil nu igen stå i tomgang uden tvang, aka uden at tomgangsskruen skal skrues i bund, så det er godt nok for mig, for nu. :P
Det er det omtalte sekundære luftsystem ("røgvenderen"), han har blokkeret. Det er ganske rigtigt noget "miljø-pjat", så motorten kan sagtens køre uden - men det er da en noget mærkelig "reparation" ;-) .

Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: