Søg Garagen Hej Gæst! Register

Vespa lx 50
#1
Har lige købt mig en sprit ny Vespa lx 50, den er super lækker synes jeg. Den kommer dog snart i kælderen, hvor den vil stå vinteren over, der fortrækker jeg at køre i min bil.

Har før haft en Benneli 491 gt samt en runner, det var også gode scootere, men jeg synes at Vespaen er mere cool.

På mandag skal jeg have fjernet begrænsingen på den så den kan køre lidt hurtigere og mere økonomisk...
Vespa lx 50
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Tillykke med maskinen Parker. Du har ret - det bliver ikke meget mere stilet end en Vespa.

[Image: 48798381.jpg]

Det er også super kvalitet, så den skal du nok blive glad for.
Svar
#3
Jo tak, er også sikker på at jeg bliver rigtig glad for den.
Vespa lx 50
Svar
#4
Husk i øvrigt at du som Vespa-kører næsten er nødt til også at købe en Borsalino hjelm for at få det maksimale ud af cool-faktoren....

[Image: coolh.gif]
Svar
#5
(07-10-2010, 03:32)Runnerdude Skrev: Tillykke med maskinen Parker. Du har ret - det bliver ikke meget mere stilet end en Vespa. [...]
Stilet? Jeg giver nu ikke meget for plastickopier af en "retro-model", der ikke ville kunne sælges, hvis den blev "opfundet" idag. Det er ikke styling. Det er ren forfalsket nostalgi, hvor man behændigt glemmer, at den originale vare, ikke var noget, at råbe hurra for. Jeg indrømmer da gerne, at de nyere Vespaer (scootere) ligger i top kvalitetsmæssigt, men det gjorde de gamle absolut ikke - heller ikke konstruktionsmæssigt.

Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Jeg må erklære mig uenig med dig Krage. Kvalitets og konstruktionsmæssigt har Vespa altid ligget i den gode ende. Hvis du trækker en tilfældig klassisk Vespa ud og sammenligner den med andre to-hjulere fra samme tidsperiode og til samme pris klarer den sig udmærket. Og dette gælder i hele dens eksistensperiode, for modellerne er blevet opdateret løbende. Naturligvis kan du ikke sammenligne en 60'er Vespa med en moderne scooter, men holder du den op imod en 60'er maskine og samtidigt kigger på prisen gav den altid meget for pengene. Enhver Vespa havde sin tid og den moderne udgave står bestemt ikke tilbage for "normale" scootere i den dyre ende. Rent teknisk er den ikke "retro" og plastic er ikke nødvendigvis et tegn på dårlig kvalitet. Selv Ferrari bruger plastic i de nye modeller.

Samtidig er den ubestrideligt et af verdens stærkeste stil-ikoner og - som jeg tidligere har påpeget - den eneste scooter som en voksen mand kan vise sig på og stadig blive betragtet som dating-materiale af det modsatte køn. Det er da også værd at tage med...

[Image: happyd.gif]


[Image: vespatennis.png]

Svar
#7
(09-10-2010, 12:05)kragen Skrev: Stilet? Jeg giver nu ikke meget for plastickopier af en "retro-model", der ikke ville kunne sælges, hvis den blev "opfundet" idag. Det er ikke styling. Det er ren forfalsket nostalgi, hvor man behændigt glemmer, at den originale vare, ikke var noget, at råbe hurra for. Jeg indrømmer da gerne, at de nyere Vespaer (scootere) ligger i top kvalitetsmæssigt, men det gjorde de gamle absolut ikke - heller ikke konstruktionsmæssigt.
Det var da et voldsomt udfald mod Vespa, fra en normalt velafbalanceret person. Der må vist lidt modvægt til.

Vespa er ikke en "retro-model" som kopieres i det uendelige. Vespa er den kontinuerlige udvikling af et design, med stærkt bevarede referencer tilbage i tid.

LX 50 er en videreudvikling af ET2, som var Vespas første 45-knallert. LX 50 er 99% identisk med LX 125 og LX 150, som er nogle af de moderne Vespaer som du mener er af god kvalitet. Disse er igen videreudviklinger af ET4 som var ET2'erens firtaktede storebror. Denne er selv videreudviklingen af PX-serien, som igen sporer sine aner tilbage til de gamle Vespaer.

Vespa har blot valgt at det specielle Vespa-design skal kunne ses i alle modeller, hvilket er årsagen til at en Vespa stadig øjeblikkeligt kan genkendes. Vespa er ikke hoppet på retro-bølgen, Vespa har skabt den og ejer den.

At sige at de gamle Vespaer var dårligt konstrueret, mens de nye er af god kvalitet er derfor noget vås. Der er tale om en kontinuerlig udvikling af en basismodel. Hvis man skal sige noget, er det nærmest omvendt. De nye Vespaer er væsentligt dårligere bygget end de ældre modeller.

Vespa har haft nogle designmæssige issues gennem tiderne, men de blev stort set alle luget ud tilbage i tresserne, og kun myterne florerer stadig blandt ikke-vespaejere.

/Andy
Svar
#8
(09-10-2010, 14:24)Runnerdude Skrev: Jeg må erklære mig uenig med dig Krage. Kvalitets og konstruktionsmæssigt har Vespa altid ligget i den gode ende. Hvis du trækker en tilfældig klassisk Vespa ud og sammenligner den med andre to-hjulere fra samme tidsperiode og til samme pris klarer den sig udmærket. Og dette gælder i hele dens eksistensperiode, for modellerne er blevet opdateret løbende. Naturligvis kan du ikke sammenligne en 60'er Vespa med en moderne scooter, men holder du den op imod en 60'er maskine og samtidigt kigger på prisen gav den altid meget for pengene. Enhver Vespa havde sin tid og den moderne udgave står bestemt ikke tilbage for "normale" scootere i den dyre ende. Rent teknisk er den ikke "retro" og plastic er ikke nødvendigvis et tegn på dårlig kvalitet. Selv Ferrari bruger plastic i de nye modeller.

Samtidig er den ubestrideligt et af verdens stærkeste stil-ikoner og - som jeg tidligere har påpeget - den eneste scooter som en voksen mand kan vise sig på og stadig blive betragtet som dating-materiale af det modsatte køn. Det er da også værd at tage med...
Jeg har haft flere af slagsen, og jeg kan sige, at det var nogle raslekasser, der lå skævt og dårligt på vejen. Hverken affjedring eller motor var i jubelenden. På alle disse punkter blev den overgået af både landsmanden Lambretta, og Heinkel. Innocenti, der egentlig skulle have produceret den første "Vespa", men som bla. ikke kunne acceptere det vakkelvorne pladestel, lavede istedet sin egen, næsten identisk udseende udgave, dog med rørstel og centreret motor, som var stivere og lå meget bedre på vejen.

Når det gælder stilikonet, så er det ikke alle verdensdele, hvor Vespa er synonymt med scooter. Der er andre verdensdele, hvor ordet for en scooter, er lambretta ;-)

Jeg er også fra en tid, hvor datingpotentialet, når man kørte scooter, iklædt den obligatoriske duffelcoat, og evt. scooterstøvler ikke ligefrem var det det største. Scooteren blev af de fleste, betragtet som en "tøseknallert", og aldeles ikke noget, "rigtige mænd" førte sig frem på. Rigtige mænd, hørte Elvis, og kørte på knallert eller mc, iført læder eller plastic. "Skvattene" hørte Clif, og tøffede afsted på deres scooter iført duffelcoat. Nogle få af os, havde dog begge dele samtidigt. Jeg havde i en længere periode en Sunbeam og en Vespa samtidigt, og heudover en Zündarp knallert, som jeg brugte, afhængig af distancen. Og lur mig, om der ikke stadig, lurer denne lille fordom om, at Vespaen kun er for "damefrisører". En scooter, er ikke en motorcykel, og når aldrig op på mc'ens køreegenskaber.

Jeg har skam intet imod plastic. Men når man laver en "plastic-kopi", bare fordi den skal ligne noget, fra en svunden tid, så er er det ikke styling, men nostalgi på udseendet, der ofte medfører, at der må gåes på kompromis med bedre vidende. Hvilken anden berettigelse har f.eks. den nye Fiat 500 ellers? Det var en lille elendig upraktisk bil, som folk kun havde af nød, og ikke af lyst, men som nu betragtes som en lille "nuttet og sød" modesag på linie med en DAB-radio, der er forklædt i plastic, så den ligner en L&L Piccolone eller Monark fra tredserne. Nogle arbejder endda på, at lave en "moderne" Trabant !?! Det er en innovativ falliterklæring.




Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#9
Det er nogle meget lækre hjelme som du linkede til, du har ganske ret de passer lige til Vespa stilen. Har dog allerede købt en hjelm, den er også retro agtig så den passer også til stilen.

Hvad vil du skyde på at vespaen kommer til at køre når begrænsningen fjernes?
Vespa lx 50
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Tillykke med den lækre maskine. Jeg har det ligesom Runnerdude. Synes ikke det bliver meget mere stilet. :-D
Jeg vil gerne en dag have en af deres 150'ere, men skal vist liige spare sammen et stykke tid først. ;-)
Svar
#11
Jeg kan slet ikke genkende din beskrivelse af "Vespa-oplevelsen" Krage. Bevares - den var aldrig et luksus køretøj og slet ikke på højde med en rigtig MC, men det var jo heller ikke dens formål. Min gamle Vespa 125 tjente mig trofast gennem flere år uden problemer og uden andre mislyde end den karateristiske Vespa-putten.

Med hensyn til filosofien om, at det på en eller anden måde er en faliterklæring at genbruge klassiske designs i moderne udgaver er jeg også uenig. Som gammel Fiat-entusiast har jeg en del erfaring med 500, 600 og 850 og skønt jeg har mange gode minder i forbindelse med disse modeller er jeg ikke bleg for at indrømme at de efter moderne forhold er både ubehagelige at køre i og direkte livsfarlige ved det mindste uheld. Og Trabanten er selve indbegrebet af en pap-bil.

Hvis man kan indkorporere disse bilers unikke stil-elementer i et moderne design får man det bedste af to verdener, synes jeg. Selve stilen er jo ikke utidssvarende - den teknologiske udvikling er bare kørt fra de gamle biler. Den nye Fiat 500 er et glimrende eksempel på en vellykket "gen-fødsel" og er faktisk en rigtig god bil i sin nye indpakning...

[Image: 38fiat500.jpg] [Image: fiat500release.jpg]

Og det er ikke kun det ydre der passer. Kabinen og instrumentbordet viser også tydelige spor af det originale design, men i klart bedre kvalitet. Selv stof-soltaget kan fås i den moderne version... som i modsætning til det originale rent faktisk er vandtæt og ikke blafrer vildt under kørsel på motorvej. Det er intet under at man efterhånden ser en del af dem i det danske gadebillede hvor de giver et berigende afbræk i de ellers så ens moderne bildesign.

Andre vellykede re-lanceringer er VW Boblen og Morris Mini. Jeg glæder mig da til at se nogle opdaterede Trabanter eller Wartburger på vejene. På samme måde som genindspilning af musik-klassikere kan det sagtens lade sig gøre at bibeholde stilen og charmen fra de originale udgaver hvis man er omhyggelig. Det viser Fiat 500 tydeligt.



Parker Skrev:Hvad vil du skyde på at vespaen kommer til at køre når begrænsningen fjernes?

Svært at sige præcist, men jeg vil skyde på at du får en 15 - 20 km/t ud af det... og naturligvis bedre økonomi og mortorgang.
Svar
#12
Tak for jeres svar, er i øvrigt fuldstændig enig med runnerdude mht div retroudgaver af biler, især fiat 500.

Vi har en Fiat 500 i familien, knald rød ligesom min vespa, de ser fine ud sammen!
Vespa lx 50
Svar


Forum spring: