Søg Garagen Hej Gæst! Register

Første gang så lader vi ham gå, anden gang så...
#1
Der var engang hvor man kunne blive stoppet og sigtet for konstruktive ændringer uden at det skulle vække den store bekymring fordi chancen for at blive stoppet 3 gange indefor 5 år, var så lille at det næsten aldrig skete. Nu om dage er loven ændret (Siden 2008) hvilket betyder at man kun har 1 chance indefor 3 år... Er du først blevet sigtet for at eje en "ulovlig knallert", bliver den simpelthen konfiskeret næste gang du bliver stoppet/sigtet. Jeg står netop i denne situation at min gammel 2-takt knallert 30 er blevet konfiskeret, og jeg har derfor erhvervet mig en nyere 4-takt Giantco Scooter. Sagen er bare den, at hvis jeg bliver stoppet og sigtet indenfor 3 år, så snupper de simpelthen scooteren med det samme, men på den anden side er jeg heller ikke meget for at skulle overholde de 30 km/t.

Jeg har derfor følgende spørgsmål:

Er der nogen som har haft succes med at installeret en fartbegrænsning på deres 4-takter.

Er det muligt at ændre scooterens ydeevne (f.eks. optrækket) uden at give den højere topfart (altså, uden at pille skiven).
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
(03-10-2010, 17:00)ascertained Skrev: Der var engang hvor man kunne blive stoppet og sigtet for konstruktive ændringer uden at det skulle vække den store bekymring fordi chancen for at blive stoppet 3 gange indefor 5 år, var så lille at det næsten aldrig skete. Nu om dage er loven ændret (Siden 2008) hvilket betyder at man kun har 1 chance indefor 3 år... Er du først blevet sigtet for at eje en "ulovlig knallert", bliver den simpelthen konfiskeret næste gang du bliver stoppet/sigtet. Jeg står netop i denne situation at min gammel 2-takt knallert 30 er blevet konfiskeret, og jeg har derfor erhvervet mig en nyere 4-takt Giantco Scooter. Sagen er bare den, at hvis jeg bliver stoppet og sigtet indenfor 3 år, så snupper de simpelthen scooteren med det samme, men på den anden side er jeg heller ikke meget for at skulle overholde de 30 km/t.

Jeg har derfor følgende spørgsmål:

Er der nogen som har haft succes med at installeret en fartbegrænsning på deres 4-takter.

Er det muligt at ændre scooterens ydeevne (f.eks. optrækket) uden at give den højere topfart (altså, uden at pille skiven).

Hele "miseren" med konfiskering af dele, og hele knallerter, stammer fra en tvivlsom dom fra 3. oktober 2003. Reglerne om konfiskation af køretøjer, gjaldt nemlig kun motorkøretøjer - hvilket knallerter, som bekendt ikke er. Konfiskationen af knallerter blev først "lovformelig" den 18. juni 2008, ved en ændring af færdselslovens §133a, stk. 5.

Det eneste lovlige, du kan gøre, for at få en hurtigere acceleration er, at ændre rullevægten, og sætte svagere trimfjedre i koblingen.

Vi har endnu tilgode, at se en fartbegrænser, ude i butikkerne, der virker på en firtakter. En fartbegrænser snyder heller ikke en betjent. Når motoren "strejker, hoster og prutter" ved 30 km/t på et rullefelt, med kun halv gas, så skal man ikke være uddannet mekanikker for at "lugte lunten".

Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
Så må jeg jo bare justere den så godt jeg kan, den trækker nemlig ikke så godt op af bakker.

Min gamle 2-takter kørte og lyd ellers glimmerende med fartbegrænseren slået til, det var en 70ccm og den var ikke synligt tunet, alligevel var den blot indstillet til 40 km/t og ikke 30 km/t hvilket kostede mig scooteren, den kørte normalt 65 km/t.
Svar
#4
Nu har jeg sat en #90 dyse i, 6.0g ruller og sat låseringen på nålen et hak op til midten i karburatoren og justeret ventilerne til 0.05mm. Nu trækker den meget bedre, accelerationen er den samme men den har slet ingen problemer med at nå de 35 km/t op af bakker, hvor den før ikke kunne nå 25 km/t.

Nu er det vel bare trimfjedrene i koblingen som skal skiftes for at nå et bedre optræk?
Svar
#5
(04-10-2010, 22:22)ascertained Skrev: Nu har jeg sat en #90 dyse i, 6.0g ruller og sat låseringen på nålen et hak op til midten i karburatoren og justeret ventilerne til 0.05mm. Nu trækker den meget bedre, accelerationen er den samme men den har slet ingen problemer med at nå de 35 km/t op af bakker, hvor den før ikke kunne nå 25 km/t.

Nu er det vel bare trimfjedrene i koblingen som skal skiftes for at nå et bedre optræk?
0,05mm er for stramt. Afstanden skal være 0,08mm, og må gerne være løserer op til 0,12.

Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(05-10-2010, 06:29)kragen Skrev: 0,05mm er for stramt. Afstanden skal være 0,08mm, og må gerne være løserer op til 0,12.


Super, har ikke kunne finde noget om det nogen stedet så det vil helt sikkert forklare en hel del mth. det sløve optræk, hvis ventilerne er for stramme lukker de jo ligefrem før de er åbnet helt.

Mange tak!

P.S. Juster det lige når jeg har tid, har svendeprøve i denne uge så der er meget andet at se til.
Svar
#7
(05-10-2010, 06:29)kragen Skrev: 0,05mm er for stramt. Afstanden skal være 0,08mm, og må gerne være løserer op til 0,12.

Min lokale Tante Hansen-mekaniker siger 0.15mm.
Svar
#8
(08-10-2010, 20:54)xuser Skrev: Min lokale Tante Hansen-mekaniker siger 0.15mm.
Så skal han have sine lærepenge tilbage, hvis han da er mekaniker ;-)

Iflg. de officielle rettelsesblade fra bla. Kymco, skal afstanden rettes fra 0,04 og 0,05 til 0,08mm. En afstand op til 0,125mm kan accepteres. Det er samme GY6 motor på de fleste firtaktere. 0,15mm er alt for meget, og vil få den til at lyde, som skralde.

Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#9
Jeg har sat dem til 0,10 .. Den går meget roligt i motoren nu, syntes 0,05 var for lidt.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Okay har lige et spørgsmål vedrørende det med en fartbegrænser, for er det ikke bare muligt at montere en begrænset CDI ligesom en Baotian Rebel, og så have en kontakt der tænder og slukker for begrænsningen?
Svar


Forum spring: