Søg Garagen Hej Gæst! Register

Sort tændrør
#1
Maskinen har på det sidste igen været lidt svær at få gang i efter stilstand. Ked af det

Efter en pludselig indskydelse fik jeg kikket på tændrøret.
Jeg tror aldrig jeg har set det så sort før.

Efter en let rengøring med en tør klud var det meste af soden på stelkanten væk, men isolatoren omkring centerlederen var stadig temmelig mørkegrå. (læs; nærmest sort)

Foreløbig har jeg justeret luftskruen ca. 1/4 omgang ud, så den nu står lige under 2. (manualen foreskriver 2 +/- ½)
Kan så lidt gøre det?

Er der andre ting, jeg med fordel kan holde øje med/prøve?

Rensningen af tændrøret hjalp ligesom lidt, ligesom det efterfølgende også hjalp med skruejusteringen.

Jeg har alle dage haft lidt bøvl med at starte fra 'ikke varm'. Som minimum skulle der gives en anelse gas.
At starte i vådt vejr har været til tider ganske vanskeligt, undtagen med varm motor.
Og det har tilsyneladende ingen effekt at rengøre tændrørskabel og -hætte.

Kan gnistgabet være forkert?
Manualen specificerer 0,6-0,7 mm. Hvordan matcher det med, hvad i andre kører med?
Her er jeg mere inde på, om værkstedet bare har sat en standard i, mens jeg måske er en anelse non-standard?

Hvorledes ytrer det sig, hvis gristgabet er hhv. for stort og for lille?

Kunne være man lige skulle en tur forbi T.Hansen i morgen og hente et søgebladssæt. 20 kr, er jo næppe det man bliver fattig af Smil
http://www.thansen.dk/product.asp?c=7514...1387911262
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
walker1 Skrev:Kan gnistgabet være forkert?
Manualen specificerer 0,6-0,7 mm. Hvordan matcher det med, hvad i andre kører med?
Her er jeg mere inde på, om værkstedet bare har sat en standard i, mens jeg måske er en anelse non-standard?

Nævner manualen ikke et specifikt tændrør (mærke/model) du anbefales at køre med? Det gør min.
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
#3
Johnny-2-hjuler Skrev:Nævner manualen ikke et specifikt tændrør (mærke/model) du anbefales at køre med? Det gør min.
Dansk manual/servicebog anbefaler Champion P-RZ9HC
Det samme nævnes i den medfølgende (såkaldt) engelske manual, mens en PDF fil leveret af PDCHR siger NGK C7HSA.

Ved køb sad der et Champion rør i (type ukendt), men det nye er så vidt jeg husker af et andet fabrikat.
Porcelænet er i hvert fald hvidt, mens det på Champion var sort.
Svar
#4
walker1 Skrev:Jeg har alle dage haft lidt bøvl med at starte fra 'ikke varm'. Som minimum skulle der gives en anelse gas.
At starte i vådt vejr har været til tider ganske vanskeligt, undtagen med varm motor.

Vejret påvirker vel alle motorer. Om morgenen kan jeg godt mærke forskel på om det har været tørvejr eller regnet på NRG'en, som står ude. Det ville være skønt om vi havde andre Kymco Agility ejere, så der var noget at sammenligne med mht. startvillighed.
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
#5
Johnny-2-hjuler Skrev:Vejret påvirker vel alle motorer. Om morgenen kan jeg godt mærke forskel på om det har været tørvejr eller regnet på NRG'en, som står ude. Det ville være skønt om vi havde andre Kymco Agility ejere, så der var noget at sammenligne med mht. startvillighed.
Ja!
Min står normalt inde opvarmet og tørt om natten, så om morgenen er der sjældent problemer.
Men på det seneste er startvilligheden gået lidt ned, ligesom det er blevet sværere om eftermiddagen, når jeg skal hjem fra arbejde.

Det bliver dog interessant at se, om mine små tiltag i dag har gjort nogen forskel. Det skulle dog ikke blive helt så godt vejr i morgen, så det skal med i evt. 'beregninger'.

Og vi har minimum 2 andre Agility folk herinde, men ser de dette ?

Trafiken herinde ser jo ud til at være dalende. Folk er måske ude og køre?
Det siges jo at være sidste chance i denne omgang Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
walker1 Skrev:Trafiken herinde ser jo ud til at være dalende. Folk er måske ude og køre?Det siges jo at være sidste chance i denne omgang Smil

Dalende? Efter jeg hørte det med pointsystemet har jeg ikke bestilt andet end at skrive *g*. Ja, jeg nød at køre hjem uden jakke i dag. På vej mod vores første scootervinter, må vi jo se i øjnene.
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
#7
Nå så fik jeg kikket lidt nærmere igen.
Hvor det afgjort var sort i går, var tændrøret nærmest let-gråt i dag.
Kan 1/4 omgang på luftskruen vare forskellen på et sort og et gråt tændrør?

Og gnistgabet er OK. Ca. 0,65 mm, hvilket er nøjagtig midt i spec.

Det nye rør hedder for øvrigt: Denso U22FSR-U.
I hvert fald benyttes det på denne mindre motorcykel.
http://www.texas.dk/sparepart/usermanual...22FSR-U%22
Svar
#8
walker1 Skrev:Nå så fik jeg kikket lidt nærmere igen.
Hvor det afgjort var sort i går, var tændrøret nærmest let-gråt i dag.
Kan 1/4 omgang på luftskruen vare forskellen på et sort og et gråt tændrør?

Nah, det er lige småligt nok, vil jeg mene. Men hvem ved.

Citat:Og gnistgabet er OK. Ca. 0,65 mm, hvilket er nøjagtig midt i spec.

Det nye rør hedder for øvrigt: Denso U22FSR-U.
I hvert fald benyttes det på denne mindre motorcykel.
http://www.texas.dk/sparepart/usermanual...22FSR-U%22

Og før havde du et NGK ik? Så er det sikkert det nye, og meget bedre, tændrør fra Denso der må få æren Blink med øjet
Svar
#9
SLK Skrev:
Citat:Og gnistgabet er OK. Ca. 0,65 mm, hvilket er nøjagtig midt i spec.

Det nye rør hedder for øvrigt: Denso U22FSR-U.
I hvert fald benyttes det på denne mindre motorcykel.
http://www.texas.dk/sparepart/usermanual...22FSR-U%22

Og før havde du et NGK ik? Så er det sikkert det nye, og meget bedre, tændrør fra Denso der må få æren Blink med øjet

Negative. Det gamle var et sort Champion.

Om det rent faktisk var den i Kymco's manual specificerede P-RZ9HC
vides ikke. Så meget kikkede jeg ikke efter den gang. Blink med øjet

Da jeg prøvede at Google på det Denso rør, kom der et enkelt hit herinde fra. Det er åbenbart velegnet til Listo og andre 4-taktere Smil

Under alle omstændigheder ser det ud til, at min afslappede kørestil, muligvis kombineret med andet, nu giver mig godt 43 km/l.
(Målt samlet over de sidste knap 190 km med 4 tankninger)

Langture uden for mange stop er afgjort bedst (54 km/l er set en enkelt gang), mens til og fra arbejde (ikke indre by, men dog absolut bykørsel) typisk lander på 38-39.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Importøren har udsendt et serviceblad, der oplyser, at ventilerne skal efterjusteres ved de første services, ellers kan der være startvanskeligheder og ydelsestab.
Sig det til jeres forhandlere, som burde have modtaget servicebladet.
Svar
#11
Johnny-2-hjuler Skrev:
walker1 Skrev:Trafiken herinde ser jo ud til at være dalende. Folk er måske ude og køre?Det siges jo at være sidste chance i denne omgang Smil

Dalende? Efter jeg hørte det med pointsystemet har jeg ikke bestilt andet end at skrive *g*. Ja, jeg nød at køre hjem uden jakke i dag. På vej mod vores første scootervinter, må vi jo se i øjnene.

Hvad går det point system ud på? Jeg kan ikke rigtig finde noget om det? Åhh for pokker, nu har jeg selv fundet svaret :chopper: -og nej dette indlæg er ikke posteret for at få point :wink: Grin
Svar
#12
Energy Skrev:Importøren har udsendt et serviceblad, der oplyser, at ventilerne skal efterjusteres ved de første services, ellers kan der være startvanskeligheder og ydelsestab.
Sig det til jeres forhandlere, som burde have modtaget servicebladet.
Interessant!
Øh, hvornår kom det ud?

Jeg har indtryk af, at mit værksted er rimeligt gode mht. 2-taktere, men på 4T området virker de endnu lidt 'tøvende'. Der er er godt nok en af mek'erne der futter rundt på en Zoomer, så i det mindste han burde vide lidt om dem.

Jeg mener deres 'store serviceeftersyn', som jeg fik ved 3000 km (primo august) inkluderer ventiljustering, men ikke de 'små'.
De 2 første ved 500 og 1000 var angiveligt 'små eftersyn' (ca. 40% pris) med efterspænding, rensning af filter og tændrør etc.
De har dog aldrig fortalt om, hvad de har gjort ved maskinen, når den har været inde. Ved 3000 km var der lidt reservedele, som jeg naturligvis fik en opgørelse over, men hvad de ellers har brugt tiden, de typisk budgeterer (Lille: 1 time, Stort: 2-3 timer) et sådan eftersyn til, fortæller de helst ikke i noget der bare nærmer sig detaljer.

Som sagt har jeg fra dag 1 haft behov for at skulle give lidt gas ved start.
Det var faktisk så galt, at de hev maskinen ud af hænderne på mig og ind på værkstedet, hvor de havde gang i gud ved hvad i et kvarter eller så, før jeg fik lov til at køre væk på nyerhvervelsen.
Og kunderne er forment adgang på værkstedets bonede gulve!
Åbenbart ingen staldørsfiduser derfra. Ked af det

Edit:
Øh. Energy, nævnte du ikke i en af de første poster til mit dyr noget om at rive hoveddyssen lidt op? (vist i forb. med omtale af ovennævnte start-holmgang)
Kunne man evt. få en uddybning af det?
Det er muligvis billigere end at skifte til en større dysse, men er det ellers ikke det samme?
Eller er det kun til en ulovliggjort Agility 30, at det bør komme på tale?
Svar


Forum spring: