Søg Garagen Hej Gæst! Register

Gul forlygtepære
#13
cb Skrev:Hej
Hvad er fordelen ved gult lys ??
Vh
CB

Det er godt, når det tåget Smil.
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
Jps Skrev:Det er godt, når det tåget Smil.
Det er lidt af en gammel skrøne :wink: .

Tanken bag det gule lys var, at det pga. af den længere bølgelængde, skulle give færre refleksioner i de små vanddråber, der danner tågen, end "hvidt" lys gør. Det kunne teoretisk være rigtigt, men dråberne i tåge, har en størrelse, der gør, at farven af lyset (bølgelængden) er uden betydning. Det gule lys fremkommer ved, at enten pæren eller glasset farves gult. Det giver nedsat lysstyrke, i forhold til ufarvede pærer og glas, og man får derfor mindre lys, at gøre godt med. Eneste lille fordel ved gult lys er, at det, under visse omstændigheder, er lettere at se, for modkørende. Så det gule lys, er en saga blot 8) .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#15
Skrøne eller ej, så er de bedre i tåge, hvis de sidder som tågelygter på en bil. :wink:

Man føler i hvert fald ikke man får en mur af lys i hovedet. Smil

Svar
#16
barden Skrev:Skrøne eller ej, så er de bedre i tåge, hvis de sidder som tågelygter på en bil. :wink:

Man føler i hvert fald ikke man får en mur af lys i hovedet. Smil
Bedre, for hvem? Måske for de modkørende, ikke for en selv :wink: . Grunden til, at man får en "lysmur" i hovedet skyldes, at lygterne sidder så højt oppe, at lyset reflekteres direkte tilbage i øjenhøjde. Med gult lys, kan det forekomme umiddelbart mindre anstrengende, men det skyldes, at den gule pære giver mindre lys, og ikke farvens "gennemtrængningsevne". Man ser altså ikke længere frem med gule lygter, end man gør med "hvide" lygter - tværtimod. På biler, sidder tågelygter derfor også så langt nede, som muligt, og lovligt. "Traditionen" med gule tågelygter er forbi, og det er derfor vanskeligt, at finde dem, med gult lys. I flere lande i Europa, er det direkte forbudt, at køre med gule forlygter. Jeg kører selv med Philips MotoVision HS1 pærer i mine forlygter. Ud over, at give mere "hvidt" lys (ca. 40% og 10-20m længere lyskegle), end standardpærerne, især på det lange lys, så har de en lille indbygget gul ekstrareflektor, der gør, at modkørende kan se, en lille gul korona omkring hver lygte.

Men der er intet belæg for at påstå, at gult lys er trænger bedre igennem tåge.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#17
kragen Skrev:Det er lidt af en gammel skrøne :wink: .

Meget muligt det er det Smil . Jeg har aldrig selv kørt med gule pære, i mine køretøjer.

Kan huske, at min far havde et sæt tågelygter på sin Volvo 544 (tilbage i 60'erne Smil ) med gult glas, men ikke om de var effektive, i tåget vejr. Jeg har dog tit prøvet at køre i tåget vejr, og hvidt lys er ikke særlig effektivt i det Grin.
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
kragen Skrev:Bedre, for hvem? Måske for de modkørende, ikke for en selv :wink: . Grunden til, at man får en "lysmur" i hovedet skyldes, at lygterne sidder så højt oppe, at lyset reflekteres direkte tilbage i øjenhøjde. Med gult lys, kan det forekomme umiddelbart mindre anstrengende, men det skyldes, at den gule pære giver mindre lys, og ikke farvens "gennemtrængningsevne". Man ser altså ikke længere frem med gule lygter, end man gør med "hvide" lygter - tværtimod. På biler, sidder tågelygter derfor også så langt nede, som muligt, og lovligt. "Traditionen" med gule tågelygter er forbi, og det er derfor vanskeligt, at finde dem, med gult lys. I flere lande i Europa, er det direkte forbudt, at køre med gule forlygter. Jeg kører selv med Philips MotoVision HS1 pærer i mine forlygter. Ud over, at give mere "hvidt" lys (ca. 40% og 10-20m længere lyskegle), end standardpærerne, især på det lange lys, så har de en lille indbygget gul ekstrareflektor, der gør, at modkørende kan se, en lille gul korona omkring hver lygte.

Men der er intet belæg for at påstå, at gult lys er trænger bedre igennem tåge.

Bedre for mig. Intet sted skriver jeg at lyset trænger bedre igennem tågen. Jeg mener bare at det gule lys er mere behagelig, for mig. Så mere er der ikke i det...
Desuden skrev jeg også tågelygter, og mig bekendt sidder de ikke højt. :wink:

Svar


Forum spring: