Svar: 11
Tråde: 3
Tilmeldt: Sep 2010
Hej!
Jeg har købt en Gianto venus, og har skiftet olie for først gang.
Dog så står der i vedligeholdelsen at også bagtøjs olie skal skiftes ved 1 .st eftersyn, jeg ved ikke hvordan man gør det, er der nogen der ved det og som kan forklare mig hvordan?
Jeg synes det er meget dyrt med de faste eftersyn, og vil gerne selv kunne gøre det meste.
~Prudence~
Svar: 104
Tråde: 23
Tilmeldt: Sep 2009
Den "grønne" bolt er på fyldningsbolt.
Den "røde" er aftapnings bolten.
Du starter med at løsne den grønne og den røde for at aftappe den gamle gearolie. (den grønne for at det løber hurtigere ud)
Når det er rendt ud skruer du den røde i igen (for sikkerhedsskyld så køb nogle nye kobber pakninger inden, de koster ikke så meget i thansen) og fylder olie i, der hvor den grønne skrue skal sidde. Der skal ca. 120 ml. 75w 90 gear olie i, motoren skal stå plan når du gør det, på centerfoden. og som sagt der skal omkring 120 ml olie i/ eller indtil det begynder at rende ud. og så skruer du den grønne bolt i igen, og så er det job klaret.
Når du køber olien, vil det være nemmest at hælde på hvis du køber en sprøjte"/dunk gearolie med en forholdsvis spids tud på, for eller kan det godt blive noget være svinderi at hælde olien på.
Mvh. Casper
Casper
Svar: 331
Tråde: 32
Tilmeldt: May 2009
Phixion Skrev:
Den "grønne" bolt er på fyldningsbolt.
Den "røde" er aftapnings bolten.
Du starter med at løsne den grønne og den røde for at aftappe den gamle gearolie. (den grønne for at det løber hurtigere ud)
Når det er rendt ud skruer du den røde i igen (for sikkerhedsskyld så køb nogle nye kobber pakninger inden, de koster ikke så meget i thansen) og fylder olie i, der hvor den grønne skrue skal sidde. Der skal ca. 120 ml. 75w 90 gear olie i, motoren skal stå plan når du gør det, på centerfoden. og som sagt der skal omkring 120 ml olie i/ eller indtil det begynder at rende ud. og så skruer du den grønne bolt i igen, og så er det job klaret.
Når du køber olien, vil det være nemmest at hælde på hvis du køber en sprøjte"/dunk gearolie med en forholdsvis spids tud på, for eller kan det godt blive noget være svinderi at hælde olien på.
Mvh. Casper
Rettede lige din billedkode :wink:
Buschauffør Lolland
TMS S3 2010 (Baotian BT49QT-9 i forklædning)
Tidligere knallerter:
Giantco G-Buddy - Giantco Venus - Piaggio Typhoon
Svar: 104
Tråde: 23
Tilmeldt: Sep 2009
Mange tak
Kunne ikke helt få det til at virke selv :oops:
Casper
Svar: 11
Tråde: 3
Tilmeldt: Sep 2010
Årh, tusind tak, for det gode svar, det er bare en kæmpe hjælp, nu tør jeg godt forsøge mig med at skifte det selv, også tak fordi I skrev hvilken olie jeg skal bruge. Og med udførlige billeder og alt.
Det er jo også lidt sjovt at skrue på en motor :wink:
Nu er jeg rigtig rigtig glad
Tak!
~Prudence~
Svar: 125
Tråde: 31
Tilmeldt: Aug 2010
Men der kan godt løbe en del olie ud fra påfyldnings hullet når du kommer det nye i, det er virkelig dårligt lavet på de knallerter, hvorfor man ikke kan lave en mere skråt stillet hul fatter jeg ikke.
Så du får nok ikke alle 120ml ind, måske 100 eller mindre, det er svært at sige, jeg ved endnu ikke hvor meget jeg fik ind af mine 110 ml der skulle i min.
Men man får jo desværre hvad man betaler for med de knallerter, havde det været en kvalitets knallert så var den nok anderledes, det kan jeg da se på min fars PGO.
VGA Digita 2013 30 km/t
Svar: 104
Tråde: 23
Tilmeldt: Sep 2009
Ja det havde jeg også problemer med, men jeg har skaffet sådan en sprøjte (ikke kanyle) som hospitalerne bruger, eller man bruger i fysik kemi på 20 mm. Så heller jeg olien op i en anden beholder, og kommer det i sprøjten. Når jeg skal fylde det i trykker jeg hurtigt på sprøjten, og skyder 10 ml. ind ad gangen, så gearhuset også kan nå og "ånde", for hvis man skyder alt ind på en gang kan det godt finde på at skyde/boble tilbage fordi der ikke kommer luft ud fra huldet. Men på den måde kan jeg få alle 120 ml. olie ind
Casper
Svar: 11
Tråde: 3
Tilmeldt: Sep 2010
Ja, jeg finder nok en brugt beholder med lang studs, evt. en flaske som jeg har haft symaskinolie i, eller noget lignene, jeg regner først med at gøre det sidst på ugen, for jeg skal jo lige have købt den rigtige olie og de pakninger.
Når jeg har fået det gjort lægger jeg lige et svar om hvordan det så gik
Igen tak for svarene.
~Prudence~
Svar: 11
Tråde: 3
Tilmeldt: Sep 2010
Øv, jeg var desværre ikke stærk nok til at løsne aftapningsskruen og så forsøgte jeg mig heller ikke med den anden, da det jo ligesom kunne være ligemeget så :? Jeg brugte ellers 1½ time på at skrue og gøre ved bare for at komme ind til selve der hvor det skulle ske.
Phyha sikke et arbejde, - altså for en ½gammel kone som mig. - Tror jeg må affinde mig med at lade et autoriseret værksted give den et eftersyn 1 gang årligt.
Men tak for hjælpen anyways!
~Prudence~
Svar: 3
Tråde: 0
Tilmeldt: Oct 2010
(01-10-2010, 15:43)prudence Skrev: Øv, jeg var desværre ikke stærk nok til at løsne aftapningsskruen og så forsøgte jeg mig heller ikke med den anden, da det jo
Sæt en forlænger på din skruenøgle og vrid forsigtigt i den. Smør evt. med WD-40.
Svar: 11
Tråde: 3
Tilmeldt: Sep 2010
ja tak!
Jeg har tænkt mig at gøre et nyt forsøg imorgen med forlænger, - og selvfølgelig skal jeg jo nok løsne påfyldnings skruen først, for alt andet vil være for uheldigt (læs dumt).
~Prudence~
Svar: 11
Tråde: 3
Tilmeldt: Sep 2010
Yes!!!, - så lykkedes det endelig, efter megen asen og masen og en hel bunke tålmodighed, så fik jeg løsnet de to bolte og skiftet bagtøjsolie, så nu er jeg både glad og lidt stolt.
~Prudence~
|