Søg Garagen Hej Gæst! Register

Sådan får du din 4-takter til at holde længe.
#25
de-smaa-blaa Skrev:Jeg har netop bestilt en helt ny 4 takts scooter.
Hvad skal jeg køre på, blyfri 95 eller 92??
Der er det samme i hanerne, så der er frit valg Blink med øjet
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#26
Takker Teddy.
Havde hørt det før, men var i tvivl om om det var rigtigt.
Svar
#27
Er helt ny herinde, og har aldrig haft en scooter før, så har lige et spørgsmål, ved dog ikke om det skulle være i en anden tråd.
Tuning, hvor kan man få det gjort til rimelige penge. 45 km er lige lidt nok.
Svar
#28
de-smaa-blaa Skrev:Er helt ny herinde, og har aldrig haft en scooter før, så har lige et spørgsmål, ved dog ikke om det skulle være i en anden tråd.
Tuning, hvor kan man få det gjort til rimelige penge. 45 km er lige lidt nok.

Alt efter mærke, så fjerner du begrænsningerne.
Så burde sådan en 4 takt trille omkring de 55 km/t.

Svar
#29
Det der typisk er hårdt slid på i en motor som den der sider på div. Giantco 4T modeler er det gammeldags ventil system med vippe arme der trykker skævt på ventilerne.
Jeg har lavet en del research omkring det da jeg kører i en ældre BMW med overlæggende knast og vippe arme som på Giantcoérne.
Det er et stort problem at de BMW motorer slider knast og vippe arme op på record tid.

De moderne olier mangler et aditiv der heder ZDDP, der er en zink forbindelse der virker smørende de steder hvor der er så hårdt pres at olie smøre filmen kan blive brudt. Det er typisk i ventil systemet at det problem opstår.

Jeg er begyndt og bruge et aditiv fra Red Line der heder Engine Break In, og det indeholder en stor mængde ZDDP, som de moderne olier mangler på grund af at det er blevet et lovkrav at ZDDP indholdet skulle nedsættes kraftigt på grund af forurenings krav.

Så er man interresseret i at forlænge levetiden på sin motor, så er det noget man kunne overveje og tilsætte sin moderne motorolie.

Det kan købes ved www.classicare.dk

Her er et link til produktet: http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=121&pcid=1
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#30
Bruger man en fuldsyntetisk klasse 4 eller 5 olie og overholder olieskiftende på typisk 2.000 km, er der absolut ingen grund til, at tilføje ekstra additiver til olien. Det er korrekt, at olierne har fået nedsat mængden af ZDDP, men det skyldes hovedsageligt, at fosfor kan skade katalysatoren. Begge mine GY6'ere har katalysator, og ekstra fosfor, vil derfor kun have en skadelig virkning. Desuden, vil en for stor mængde ZDDP i olien, ødelægge selve metallet, så vær varsom med, ikke at overdosere :wink: .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#31
Ja, det er nok mere rigtigt og sige at ZDDP indholdet er nedsat, men indholdeter så nedsat i forhold til gamle dage, at det er næsten ikke eksisterende.

Her er lidt mere om emnet, hvis der er nogen der skulle være interresseret i at læse om Zink/phospher i moderne fuld syntetiske olier:

http://en.wikipedia.org/wiki/ZDDP
http://www.zddplus.com/

Men om det er nødvendigt eller ej, kan selvfølgelig diskuteres har fra og til dommedag- indlæget var ment som et tip hvis man vil beskytte sin motor mere end de moderne olier er i stand til.

Jeg ved godt at det kan gå ud over katalysatoren hvis motoren brænder meget olie, men det må man jo gøre op med sig selv om det er risikoen værd.
Svar
#32
Fed guide, tak for de gode råd! Grin
Hvis du leger med tis, brænder du i sengen.
Svar


Forum spring: