Søg Garagen Hej Gæst! Register

98. Blyfri i en hot 50
#1
Hej BS..
Jeg bruger 95. blyfri lige nu, og tænkte på om jeg kunne bruge 98. ? Mener om der sker noget med motoren eller sådan noget ? Smil
Og så kører den 40 lige nu, vil jeg få en bedre topfart ved at bruge 98? (har hørt det har en bedre branding)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Vil der ske noget ?? Grin
Svar
#3
peeter887 Skrev:Vil der ske noget ?? Grin

Ikke andet end at din pengepung, vil komme til at køre på en mere "mager blanding" Smil

Svar
#4
Ingen forbedring af topfarten eller optræk ? :P
Svar
#5
Hvis din motor har bla. kompression nok, vil den kunne drage nytte af den ekstra effekt, der er i den dyrere benzin - ellers ikke. Men jeg tvivler på, at din motor er så "presset" :wink: . Jeg synes dog, at min kører behagligere med benzinen.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
@Kragen. Jeg har en Pgo hot 50.. Vil den kunne udnytte det ? Smil
Svar
#7
peeter887 Skrev:@Kragen. Jeg har en Pgo hot 50.. Vil den kunne udnytte det ? Smil
Nej! Men hvis du køber dig en Mitsubishi Lancer Evolution, vil det batte noget Griner . Men som sagt, prøv det, og se, om du måske også føler, motoren kører "bedre" pga. de rensende additiver.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#8
Sker der noget ved at man blander 92/95/98?

Altså hvis man med en halv tank 92, fylder den op med 98...

Kører normalt med 95, men ved egentlig ikke rigtigt hvorfor, da den jo er en lille smule dyrere end 92... Antog bare at højere tal var bedre (og det er ikke prisen jeg mener Grin)
Svar
#9
Mnc Skrev:Sker der noget ved at man blander 92/95/98?

Altså hvis man med en halv tank 92, fylder den op med 98...

Kører normalt med 95, men ved egentlig ikke rigtigt hvorfor, da den jo er en lille smule dyrere end 92... Antog bare at højere tal var bedre (og det er ikke prisen jeg mener Grin)
Oktantallet, siger intet om kvaliteten :wink:.

Benzin/luftblandingen vil selvantænde, når temperaturen er høj nok. Altså ved en tilstrækkelig høj temperatur, behøver den ikke en gnist (fra tændrøret), for at antænde. Når man komprimerer luft, bliver den varm. Hold fingeren på hullet i en cykelpumpe, og pump - og du vil mærke, at luften bliver meget varm. Så når luften, i benzin/luftblandingen, bliver presset nok sammen i cylinderen af stemplet, vil temperaturen alene antænde blandingen, før der er gnist fra tændrøret. Det er det, der populært kaldes "tændingsbanken", selvom det egentlig bare er en for tidlig antændelse. Det lyder heller ikke som en "banken", men snarere, som en "ringen" eller "klirren".

Da vi i vores benzinmotor er interesseret i, at benzinen først antænder, når den får en gnist fra tøndrøret på det rette tidspunkt, må der altså "puttes noget i benzinen", så den først selvantænder ved en højere temperatur. Dette "noget", var før i tiden bla. bly, men det må ikke bruges mere, så nu bruger man andre additiver, til at hæve selvantændelsestemperaturen. Additiver er dyre, at blande i, så man blander ikke mere i, end nødvendigt. "Oktantallene" er en sammenligningsskala for, hvornår blandingen vil selvantænde. Jo højere "oktantal", jo højere selvantændelsestemperatur, har blandingen. Hvis ens motor ikke har en kompression, der kan få en f.eks. "oktan 92" til at selvantænde, er der ingen grund til, at betale mere, for en benzin med højere "oktantal", der først vil selvantænde ved en højere temperatur, end man kan komme op på. Du kan jo også sætte et dyrere speedometer på knallerten, der i stedet for 100 km/t, viser op til 250 km/t Griner .

Du kan blande alle "oktantal", bare gennemsnittet ikke kommer under det tal, du skal bruge - og det er der ikke den store fare for med en knallert, da laveste "oktaltal" er 92 (som ofte er en 95 i standeren), og de fleste knallerter, ligger på grænsen mellem oktan 92 og 95 (en tommelfingerregel siger 95 oktan, hvis kompressionen er >=11:1).

Ligesom med olie, kan der dog være andre årsager til, at man vælger en dyrere variant af benzin - nemlig de øvrige additiver og fremstilligsprocesser, der ikke har noget at gøre med "oktantallet". Her må man gå efter "følelsen" og pengepungen. Prøv benzin med forskellige "oktantal", og fra forskellige selskaber, og brug den, du "føler", din motor bedst kan lide.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Det var faens... Jeg troede ellers at jeg kunne regne med, at jeg fik samme motorlæskedrik uanset om det eksempelvis var standeren ved siden af Brugsen (Ok tror jeg den hedder), eller Statoil tanken's standere. :?
Svar
#11
Mnc Skrev:Det var faens... Jeg troede ellers at jeg kunne regne med, at jeg fik samme motorlæskedrik uanset om det eksempelvis var standeren ved siden af Brugsen (Ok tror jeg den hedder), eller Statoil tanken's standere. :?
"Grundsuppen" er den samme, og kommer nok samme sted fra, men additiverne, der tilføres efterfølgende, er forskellige.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#12
Måske er det lidt uden for emnet. Men hvor langt på literen går jeres hot ? Min kører nemlig kun 20 km på en liter blyfri 95 :?
casper schmidt
Svar


Forum spring: