Søg Garagen Hej Gæst! Register

Speedfight 2 problemer.
#37
(07-10-2010, 09:03)Mnc Skrev: Aaah, ja, det kan jeg godt huske, at mekanikeren snakkede om. Grin

Det her ligner vist meget godt, hvis man kigger på karburator hatten versus tomgangsskruen. Billede nasset fra scootergrisen.dk, og det er stort, derfor, åben det i nyt vindue. Smil Evt. zoom lidt ud i din browser. Grin
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmesid...ed1764.jpg
Jeg har også sådan et sort fingerbøl diagonalt overfor tomgangsskruen, nu jeg husker efter. :P (edit: Så på scootergrisen at det er autochokeren Grin)

Men vil stadig tro at, hvis man skruer den i bund (max rpm ved tomgang), og så 2½ gang ud, så vil den stå noget højt stadig... Men har ikke prøvet det endnu. Smil
Nu skal vi ikke "stjæle" Speedfightertråden med snak om Agility, men den er nu noget større, end et fingerbøl ;-) . Den sorte, du kan se ved stikket, er bistarteren. Det er ikke en autochoker, som mange kalder den, selvom resultatet, er det samme. En choker, "kvæler" (choker) lufttilførslen, så blandingen bliver federe. Bistarteren, gør det modsatte; istedet for, at lukke af for luften, så åbner den for en ekstra benzinkanal, så den får mere benzin, så blandingen på den måde bliver federe ;-) . Generelt, er det en choker på totakterne, og en bistarter på firtakterne.

Uanset, om det er en firtakter eller en totakter, så skal den ikke gå maks. omdrejninger, når blandingsskruen skal justeres. Den skal blot stå lidt hurtigere i tomgang, end normalt, så den ikke går ud, når man justerer blandingsskruen. Udgangspunktet for begge skruer er 1½ gang ud for totaktere, og 2½ gang ud, for de fleste firtaktere.

Skru herefter blandingsskruen 1/4 omgang til en af siderne. Går omdrejningerne ned, skal der skrues til den anden side. Fortsæt med at give skruen 1/4 omgang, sålænge det medfører, at omdrejningerne stiger. Når omdrejningerne igen begynder, at falde, har du drejet lidt for langt. Skrue så lidt tilbage, indtil omdrejningerne igen er maks. Du skal have en smule tålmodighed, da motoren lige skal nå, at reagere. Så er du færdig med blandingsskruen, og du kan nu justere selve tomgangen ned på tomgangsskruen, så den passer dig. Hvis du kender en, der har et ColorTune sæt, kan du hurtigere justere blandingen mere præcist. Justeringen forudsætter, at du har den rigtige størrelse hoveddyse i. Så sæt et helt nyt tændrør i, og kør en tur på 5-10 min. med fuld gas, og det skal være med fuld gas lige fra start. Stop hurtigt op, og sluk motoren. Skru tændrøret ud, og tjek farven på porcelænet. Det skal være lysebrunt - nogenlunde samme farve, som Cocio Mælk. Er det lysere, skal der større hoveddyse i, er det mørkere, skal der en mindre hovedyse i. Hvis du skifter dyse, skal du hele proceduren igennem igen. Det samme gælder, hvis du ændrer luftfilter, lydpotte osv. Er du rigtig pernittengrynet, skal den også justeres efter "årstid", da temperatur og især luftfugtighed, har stor indflydelse på blandingsforholdet af ilt og benzin, der kommer ind i karburatoren. Er det koldt og tørt, vil der være mere ilt i blandingen, end hvis det er varmt og fugtigt. Problemet er derfor størst, forår og efterår, hvor luftfugtigheden typisk højest.


Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: